Taková jsou Windows Vista IV: Nárůst výkonu nečekejme

Mnozí kritici nikoli neoprávněně podezřívají Windows Vista z nižšího výkonu, než poskytují Windows XP. Reakce systému mají být bržděny rozhraním Aero, novou správou paměti či integrovanými protipirátskými ochranami. Proveďme několik benchmarků a konfrontujme Windows XP s Vistami s vypnutým i zapnutým rozhraním Aero.
Kapitoly článku

Systém: Rychlost práce s daty

Rychlost práce s daty jsme otestovali prostým kopírováním dat z disku WD Caviar na prázdný diskový oddíl na disku WD Raptor. Kopírování jsme vyzkoušeli v Průzkumníku Windows a zároveň v oblíbeném dvoupanelovém souborovém manažeru Total Commander ve verzi 7.0 public beta 1. Nejprve jsme kopírovali velký jednolitý soubor, konkrétně obraz DVD disku Windows Vista. Soubor má velikost 2,49 GB. Druhý pokus jsme uskutečnili na složce s dokumenty, která nabízí celkem 426 MB (2 723 souborů) různorodých dat od několikabajtových souborů s URL odkazy přes dokumenty Office a obrázky různých formátů až po několikamegabajtová videa a hudební soubory.

Při kopírování jediného velkého souboru docíli oba souboroví správci prakticky totožných výsledků. Přesunutí 2,49 GB z disku na disk je otázkou přibližně padesáti sekund. Naopak přesun velké složky s dokumenty má jasného krále. Je jím Total Commander, který tento úkol splní ve všech třech prostředích za shodných 21 sekund. Průzkumník Windows sice totéž zvládne ve Windows XP za 17 sekund, avšak ve Windows Vista potřebuje 24 s pod Aerem a 26 s bez něho.

Graf rychlosti kopírování dat z jednoho fyzického disku na jiný (minuty:vteřiny, méně je lépe)

3D grafika: 3DMark 2003

Skončíme tím, co mnozí očekávají nejvíc: Výkonem při práci s 3D grafikou. Testovací stroj dnes patří do střední třídy, svými výsledky jako takovými tudíž neosloví, nicméně porovnání výkonu mezi Windows XP a Windows Vista poskytne. U testů grafického výkonu se omezíme pouze na syntetické testy v programu 3DMark 2003. Novější verzi nenasadíme zejména proto, že výkon grafické karty testované sestavy je příliš nízký na to, aby byly vidět nějaké relevantní rozdíly ve skóre. Stejně tak vynecháme i herní testy, těm se jistě budou věnovat kolegové z herních časopisů.

Metodika tohoto testu je jednoduchá. Ve všech třech prostředích (XP, Vista Classic, Vista Aero) provedeme po dvou testech. První test v základním rozlišení 640×480 px, bez použití celoobrazovkového vyhlazování hran (FSAA) a s nastaveným optimálním filtrováním. Zde se spíše než hrubá síla grafické karty a „vyladění“ jejího ovladače (který je ovšem stále betaverzí) projeví výkon procesoru a správce paměti. Druhou variantou je test spíše orientovaný na grafiku. V něm použijeme rozlišení 1024×768, šestinásobný FSAA a trilineární filtrování.

S během 3DMarku 2003 nejsou ve Windows Vista žádné potíže. Program se korektně nainstaluje i spustí. 3D Mark 2006 však při pokusu o spuštění vyžaduje (stejně jako ve Windows XP) knihovny z DirectX 9 redistributable z prosince loňského roku. Zarážející je, že po spuštění instalátoru DX9 (redistributable z října 2006) se instalace této verze DirectX opravdu provede. Instalační program nezjistí, že běží v nepodporované verzi systému, ani že je nainstalována novější verze DirectX (Windows Vista standardně obsahují DirectX 10) a chybějící knihovny bez problémů doplní. Naštěstí instalátory DirectX jsou nastaveny tak, aby pouze aktualizovaly starší a neexistující soubory. Nehrozí tudíž nebezpečí poškození klíčových součástí operačního systému.

Rozdíly ve výkonu jsou patrné při nastavení v nízkém rozlišení bez vyhlazovnání. Zde náskok Windows XP oproti Windows Vista Classic činí přibližně 4 % výkonu, tedy hodnotu, kterou zcela běžně přináší optimalizace prováděné výrobci grafických karet v ovladačích. Lze tedy očekávat, že se rozdíly rychle setřou. Důležitější je ale druhá dvojice čísel. Srovnání Windows Classic a Windows Aero. Rozdíl mezi nimi činí zhruba 1 %, je tudíž v rámci tolerance chyb při měření. Na těchto výsledcích je pěkně dokázáno, že rozhraní Aero výkon v 3D hrách neovlivňuje a pakliže ano, tak pouze zcela minimálně.

Graf výkonu v 3DMarku 03. Rozdíl mezi XP a Vista je cca 4 %, rozdíl mezi Classic a Aero v toleranci chyby měření (body, více je lépe)
Stejné výsledky dostaneme i při testech v nastavavení XGA s šestivzorkovým vyhlazováním a trilineárním filtrováním. Skóre v tomto nastavení je však již kvůli nízkému výkonu grafické karty na spodní hranici použitelnosti. Windows XP i zde mají mírně navrch (3 156 bodů), následována Windows Vista Classic (3 147) a Vista Aero (3 131). Pro zajímavost uvádíme, že testovaný počítač dosáhne ve standardním nastavení ve Windows XP na 6 476 a ve Windows Vista s aktivovaným rozhraním Aero na 6 205 bodů.
 
Windows Vista bohužel nejsou na současném mainstreamovém hardwaru žádným rychlíkem. To neznamená, že jsou špatná. Pouze nedokáží překonat Windows XP. To je ale systém, který existuje pět let a základna ovladačů pro něj je nepřeberná. V tuto chvíli však Windows Vista zůstávají o drobný krůček zpět. Pomohou jim vyladěné ovladače?
 
Stejně jako tomu bylo u Windows XP i zde je rozdíl mezi graficky nejnáročnějším a nejchudším prostředím zanedbatelný. Aero zatíží počítač pouze o jednotky procent více, než rozhraní Windows Classic, přitom na výkon ve 3D hrách má opravdu zanedbatelný vliv. Pokud tedy nežijete honem za každým snímkem či každým bodem v 3DMarku a rádi počkáte na minutovou operaci o dvě, tři vteřiny déle výměnou za mnohem hezčí a modernější prostředí, neváhejte a směle Aero vyzkoušejte.

Příště: kompatibilita

Především k ovladačům, ale i k některým aplikacím se vrátíme v příštím díle recenze, který se bude věnovat kompatibilitě. Zjistíme, že čtyřiašedesátibitové Visty jsou v tuto chvíli jako nadšené děcko, které však má svázané nohy, podíváme se na možnosti edice Vista Starter a detailně prozkoumáme kompatibilitu nových Windows s notebooky, tedy novou správu napájení.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,