Takhle se opravují notebooky: reportáž ze servisu Aceru

  • Video a fotogalerie ze servisního centra Aceru
  • Acer z Brna obsluhuje servis pro několik evropských zemí
  • Každý den přijme průměrně 400 zařízení k opravě

V brněnské průmyslové zóně na Černovické terase, kousek od místa, kde málem vyrostla obří překládací hala Amazonu, stojí hala o něco menší, nicméně rovněž nese jméno globálně úspěšné firmy začínající na „a“. Jedno ze svých stěžejních servisních center tu provozuje Acer. Opravuje zde notebooky, telefony, tablety i zbytek ze svého portfolia, a to hned pro několik evropských zemí.

Brněnské servisní středisko Aceru právě oslavilo 10. výročí od svého vzniku. Při této příležitosti jsme jej mohli navštívit a kupodivu jsme dostali povoleno i natáčet a fotit. Můžete si tak prohlédnout, jak se opravují notebooky a jiná zařízení ve velkém.

Videoreportáž:

Acer zvolil Brno pro své středoevropské servisní centrum především pro dobrou dopravní obslužnost. Výrobky na servis se do Brna sváží kromě Česka také z Rakouska, Maďarska, Slovenska a částečně také z Německa. Denně je to v průměru 400 kusů poškozené techniky.

A takto pak cesta servisem probíhá:

01.JPG02.JPG03.JPG
Každý den sem dorazí přibližně 400 kusů techniky k opravě • Nejprve projdou vstupní evidencí, kde se rozbalí, prověří a zavedou do systému • Jednu třetinu tvoří notebooky, třetinu telefony a zbytek tablety, monitory, stolní počítače a další méně rozšířená technika
04.JPG05.JPG06.JPG 
Hlavní hala servisu je rozdělena na jednotlivá pracoviště. Pracuje tu celkem 120 lidí, převážně muži. Fluktuace zaměstnanců je malá, Acer si zapracovaných techniků docela považuje a někteří tu pracují celých 10 let • Podlaha je antistatická, aby se eliminovalo riziko poškození zařízení statickou elektřinou • Jedno z pracovišť pro opravu notebooků
07.JPG08.JPG09.JPG
U každého pracoviště jsou na zemi barevné zóny • Každá zóna má svou funkci – v zelené jsou opravené věci, v modré je fronta neopravených a v oranžové zůstanou takové, u kterých se čeká například na součástku nebo na potvrzení ceny opravy zákazníkem • Barevně se odlišují i pracovníci podle funkcí, po pracovní ploše tak chodí lidé výhradně v modrých, žlutých nebo červených tričkách (mikinách)
10.JPG11.JPG12.JPG 
Nejčastěji se u notebooků opravuje, respektive vyměňuje základní deska. Je to pochopitelné, protože sdružuje nejvíce dílčích elektronických součástí a tím se zvyšuje riziko, že se u některé vyskytne chyba • K testování notebooků Acer využívá vlastního diagnostického softwaru. Dříve používal nástroje třetí strany, ale ty přestaly vyhovovat • Každý notebook má k sobě přilepený protokol s popisem závady, zde se bude opravovat reproduktor a wi-fi
13.JPG14.JPG15.JPG 
Nejsou tu jen záruční opravy, ale i takové, které si musí uživatel zaplatit ze svého. Třeba když notebook upustí na zem, jako v tomto případě •  Základním nástrojem technika je šroubovák, a to elektrický • Potřeba jsou ale také softwarové nástroje, všechno mají technici při ruce
17.JPG16.JPG18.JPG 
Nechybí ani zásoba testovacích médií. Někdy je potřeba opravit mechaniku, nebo nefungují USB porty... • Notebooky zanesené prachem mohou technici důkladně očistit tryskou s tlakovým vzduchem, a to v tomto zařízení podobném inkubátoru •  Diagnostika Aceru v akci. Také techniky občas pozlobí předinstalované McAfee
19.JPG20.JPG21.JPG 
Ověřování, testování... někdy je to na dlouho. Denně každý technik zvládne opravit v průměru 12 produktů • A nejsou to jenom notebooky, zde je pracoviště pro opravu telefonů. U těch se leckdy nevyplatí věnovat čas opravě a obzvlášť levnější modely se proto mění kus za kus • Hromádka v modré zóně, tedy telefony určené k opravě
22.JPG23.JPG24.JPG 
Závady se nevyhýbají ani tabletům. Pracoviště je pro tabletové techniky prakticky stejné, jako pro ty notebookové. Jen místo šroubováku berou častěji do ruky malá plastová páčidla, kterými se snímají lepené části • Ve střeženém skladu mají technici k dispozici 93% potřebných součástek, je to techniky za 50 milionů korun • Standardně se skladují součástky používané pro produkty stáří pěti let a mladší
25.JPG 29.JPG30.JPG
Přibližně 7 % potřebných náhradních dílů se musí dovážet operativně z velkého skladu v polské Vratislavy. Neznamená to ale žádné velké čekání, kamion se na této trase otočí třikrát do týdne. • A když je opraveno, může se produkt zabalit a poslat zpět. Zařízení se k opravě nepřebírají v originálních obalech a ani cestou zpět neputují v nové krabičce původního designu. Vše se balí do univerzálních, ale pevných kartónových obálek. 
31.JPG32.JPG33.JPG 
Pod fólii se strčí notebook nebo mobil, celé se to obalí molitanem a vloží do krabice. Hotovo. • Součástí servisního střediska je i vzdálená podpora. Obsluhují tu telefony, servisní e-mailovou schránku a třeba také sociální sítě. Prostě všechny cesty, kterými se na výrobce zákazníci obrací, pokud mají s produktem nějaký problém. • Sleduje se zde vytíženost a efektivita - cílem je zvedat telefony do 30 sekund a odbavit všechny telefonáty. Vzhledem k tomu, že se tu obsluhuje hned několik zemí, mají tu týdně tisícovku hovorů, šesti tisíc e-mailů a dva tisíce dalších požadavků. Vše zvládne obsloužit 30 lidí, pro Česko a Slovensko je vyčleněn tucet. 

Servis Aceru šlape podle všeho rychle a efektivně. Dobře působili i samotní technici, kteří sice mají prakticky ke všemu servisní manuály, ale každý musí mít technické vzdělání a zkušenosti. Ne na každý problém lze totiž aplikovat tabulkový postup. Nejedná se tak o pracoviště „lidských robotů“, ale skutečných profesionálů. 

Při exkurzi došlo samozřejmě i na takové otázky, kolik procent z prodaného zboží se do servisu dostane, ale na to jsme nedostali přesnou odpověď. Byla by to totiž hra s neověřitelnými čísly, protože podíl servisovaných produktů nikdo naudituje. Pokud by Acer nyní své číslo prozradil, konkurence by se obratem mohla pochlubit číslem o něco nižším, ať už by se k němu nějak dopočítala, nebo si ho prostě jen vymyslela. V průměru jsou to ale prý malé jednotky procent.

Servis je jinak docela poklidné pracoviště, ale občas se tu i pobaví. To když třeba přijde na opravu notebook, který je dobitý ze všech stran a ještě poškozený od vody. Zákazník se přitom dožadoval záruční opravy zdarma, protože přece nemohl za to, že foukl vítr a notebook se převážil. A že byl zrovna na okně, tak se proletěl několik pater. A nemohl přece ani za to, že venku zrovna pršelo...

Diskuze (37) Další článek: V Estonsku už zkouší Li-Fi v praxi. Rychlostí překonává Wi-Fi stonásobně

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,