Střípky z výzkumu počítačové gramotnosti

Už známe ne vždy lichotivé výsledky výzkumu počítačové gramotnosti. Ale víme, jak to napravit? Zlepšení situace tam, kde jsou výsledky mizerné, by mělo být jedním z významných úkolů ministerstva informatiky. Případně jeho nástupnického úřadu.

Před několika dny zveřejnilo Ministerstvo informatiky ČR závěry výzkumu počítačové gramotnosti v naší republice. Rozsáhlý výzkum je k dispozici na této adrese v plném znění. Každému, kdo se zabývá informačními technologiemi a internetem profesionálně, jej doporučuji ke studiu.

Protože předpokládám, že tento článek budou číst ti, kteří se k prostudování hutného materiálu neodhodlali, dovolím si uvést několik střípků, které mě zaujaly či které považuji za zásadní.

Gramotnost naší populace – 27 %

Toto číslo vypadá jako poměrně malé. Nezapomeňme však, že se jedná o celou populaci a že nároky na pojem „gramotnost“ byly v průzkumu poměrně vysoké. Např. počítačově gramotný člověk musí disponovat dovednostmi v řadě oborů současně (pojmy z IT, ovládání PC, texty a tabulky, internet, a dokonce i grafika).

Pokud se zaměříme na aktivní část populace, je číslo už vyšší. Například velmi mladí lidé (15-23 let) jsou počítačově gramotní z 63 % a čísla „kazí“ hlavně starší generace.

Alarmující výsledek – už nad 44 let je to špatné

Těmto lidem bylo třicet v době sametové revoluce a školu měli už pár let za sebou ( tedy mládí pryč a do důchodu daleko). Počítačová gramotnost v segmentu 44-48 let činí 19 %, ve skupině 49-53 let 14 % a nad 54 let jen 9 %. Toto je alarmující: naprosto převažující část zdaleka ne staré populace se už nenaučila pracovat s počítačem. Tím je samozřejmě diskvalifikována v řadě pracovních uplatnění – především v těch lukrativnějších.

Nejde přitom o osoby, které už mají aktivní život více či méně za sebou. Nemalá část těchto počítačově negramotných je nucena jaksi s počítačem pracovat, ale neumí jej ovládat plnohodnotně (tj. technicky mají tuto možnost k dispozici, ale nevyužívají ji).

Rozdíly v regionech: nikoli zásadní, avšak podivné

Kromě Prahy, která vede s 38% počítačovou gramotností, nejsou rozdíly v ostatních regionech tak propastné. Druhý nejlepší je Ústecký kraj s 28 % (dosti překvapivě, neboť bychom asi očekávali nějakou korelaci mezi počítačovou gramotností a životní úrovní, průměrnou mzdou a zaměstnaností).

Nejhorší je Vysočina, a to s 22 % (opět poměrně překvapivě; tento kraj sice nepatří mezi nejbohatší, ale naopak v otázce vzdělanosti bývá mezi prvními).

Malé obce vs. velká města – je co napravovat

To, že v malých obcích bude počítačová gramotnost nejhorší, asi nikoho nepřekvapí. Rozdíl mezi malými obcemi (pod 2000 obyvatel) a velkoměsty (nad 100 000) ale je obrovský – 18 % a 37 %. A zejména zde je vidět, kde je ještě co napravovat. Třeba ve sponzorování levného přístupu k internetu coby největšímu „hybateli“ počítačové gramotnosti.

Šéfové jasně prohrávají se studenty

Závěr, že studenti jsou jednoznačně počítačově nejgramotnější (74 %, přitom se počítají i žáci a učni!), překvapivý není. Ale ředitelé se mohli trochu vytáhnout: šéfové malých firem jsou gramotní z 45 % a šéfové větších firem z 46 % (!).

Zajímavé je, že výzkum uvádí, že „vrcholoví manažeři“ jsou gramotní z 71 %. Zřejmě jde o rétoriku ( mladí si neříkají „ředitelé“, ale „vrcholoví manažeři“, ti staří naopak).

Počítač prohrává s mobilem

Pokud spočteme, řekněme, dvouleté náklady na nákup a užívání mobilu a počítače, budou zřejmě rovnocenné. Přesto první jmenovaný výrobek má skoro každý, zatímco počítač si do domácností cestu teprve hledá.

Mezi penzisty má mobil každý druhý, ale počítač jen každý desátý. Dokonce i do budoucna si hodlá více lidí koupit mobil (19 %) než počítač (18 %). Rozdíl ale není tak velký.

Počítač vyhrává nad digitálem – jen těsně

Je zajímavé, jak těsně prohrává digitální „foťák“ s počítačem: v aktivní populaci má digitál 40 %, počítač 43 %. V domácnosti je dokonce digitální fotoaparát častějším jevem než počítač (!!).

A pár slov na závěr…

Z uvedené prezentace lze zjistit mnoho dalších zajímavých a více nebo méně překvapivých skutečností, přesto ale k ucelenému obrázku něco chybí. Výzkum nedává odpověď na to, jak se situace vyvíjí – jaká byla před půlrokem, rokem, dvěma lety…

Dynamika vývoje je zejména pro posouzení, co se pro situaci dá dělat, co se dělá a co to přináší, podstatnější než „statická“ čísla. Jak se například vyvíjí počítačová gramotnost ve starší populaci (ale nikoli u penzistů)? Jak se vyvíjí úroveň gramotnosti, tedy jak se posouváme od „čtverkařů“ k „jedničkářům“? Doufejme, že tento výzkum bude s nezměněnými otázkami i metodikou opakován alespoň jednou ročně či za dva roky.

K cennému srovnání pak rovněž chybí možnost postavit vedle sebe hodnoty naměřené u nás a například v Německu a Maďarsku. Jak si asi stojíme v porovnání s jedním z nejbohatších států a se státem, který je na tom ekonomicky podobně jako my?

Česká republika se často sebeprezentuje jako počítačově velmi vyspělá. Škoda, že nebylo možné toto tvrzení porovnáním míry počítačové gramotnosti potvrdit, nebo vyvrátit.

Témata článku: Levné fotoaparáty digitální, Nejlepší levné digitální fotoaparáty

44 komentářů

Nejnovější komentáře

  • _G 9. 9. 2005 21:37:52
    Nesouhlasim
    Pokud by tento priklad mel byt aplikovanej na situlaci ve...
  • G_ 9. 9. 2005 15:02:41
    Navíc se MS "sekta" nevyžívá ve výpadech na linuxáky (dobrej...
  • G_ 9. 9. 2005 14:37:58
    Je tu rec o linux ja bych se chtel ucit treba macOS
    a at mi nekdo...
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 56

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

24.  4.  2017 | Jakub Čížek | 112

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 13

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

** David si nedokáže představit práci bez dvou a více monitorů ** Kubovi naopak stačí jeden a ve více displejích se ztrácí ** Jaký přístup je lepší?

23.  4.  2017 | Jakub Čížek | 59

Český Google Překladač začal používat umělou inteligenci. Konec „drahoušků zákazníků“

Český Google Překladač začal používat umělou inteligenci. Konec „drahoušků zákazníků“

** Google ve svém překladači roky používal statistickou technologii ** Nyní zavádí strojové učení a neuronové sítě ** Rozdíl by měl být zvláště na větších textech patrný už nyní

20.  4.  2017 | Jakub Čížek | 31

Brno otevřelo největší českou dílnu pro bastlíře. Kladívka, vrtačky, 3D tiskárny, laserové řezačky. Je tu vše

Brno otevřelo největší českou dílnu pro bastlíře. Kladívka, vrtačky, 3D tiskárny, laserové řezačky. Je tu vše

** Máte nápad, ale chybí vám stroje a pořádná dílna? ** Chcete postavit ptačí budku, nebo krabičku pro Arduino? ** Brno otevřelo svůj FabLab – laboratoř pro bastlíře

19.  4.  2017 | Jakub Čížek | 31


Aktuální číslo časopisu Computer

První test AMD Ryzen

Velké testy: 22 powerbank a 8 bezdrátových setů

Radíme s koupí Wi-Fi routeru

Co dokáží inteligentní domy?