Steve Jobs je zpět a vzkazuje brzy na viděnou

Vypravili jsme se na letošní akci Applu. Po uzdravení vystoupil Steve Jobs, máme nové iPody a zjistili jsme některé zajímavé informace.

„Jak jistě mnozí z vás vědí, nedávno jsem prodělal transplantaci jater. Mám v sobě játra člověka, který zemřel při autonehodě. Děkuji Timu Cookovi a celému Apple týmu za skvělou práci, kterou odvedli po dobu mé nepřítomnosti,“ sdělil návrátivší se šéf Applu Steve Jobs nadšenému publiku v San Franciscu. Každoroční show zasvěcená hudbě a multimediálním přehrávačům iPod, jež se živě vysílala i v Londýně, tentokrát přinesla novou verzi iTunes, vylepšené iPody a novinky v iTunes Store.

iPod touch není slepá větev, naopak

Apple už několikrát dal najevo jakousi „nespokojenost“ s prodeji dotykové verze iPodu. Přehrávač iPod touch totiž nabízí to samé jako telefon iPhone, avšak bez možnosti volání a ne o tolik nižší cenu. Zákazníci proto raději sáhnou přímo po telefonu a iPod touch nechávají ležet bokem.ipodtouch_01.jpg

Tedy, ne tak úplně. Podle informací, které předložil Phil Schiller, se celosvětově prodalo už 20 milionů iPodů touch a Apple má ambice toto číslo ještě mnohem více rozšířit. „Touch je ideální třeba pro vaše děti. Nemusíte jim kupovat dotovaný iPhonu k tomu, aby si mohly stahovat hry z AppStore, poslouchat hudbu a dívat se na video kdekoliv a kdykoliv,“ vyzdvihl Schiller přednosti jakoby opomíjeného zařízení a nepřímo tak potvrdil prodejní strategii Applu.

iPhone skutečně má být na operátora a tarif vázaný stroj, který samostatně stojí přece jenom značnou částku. Prodeje Touche mají být popoháněné právě jistě velikou cílovou skupinou, kteří se nechtějí nikterak vázat a chtějí využívat předností současných moderních technologií.

Plány s iPod touch má Apple nemalé a dokonce se odvažuje pustit do přímého boje s handheld platformami Sony PSP a Nintendo DS. To, co mnozí analytici již dříve předpovídali, se skutečně stává realitou a Apple přímo vstupuje na herní trh. Schiller sílu herní složky iPodu touch demonstroval čísly. Na PSP je k sehnání zhruba 607 herních titulů, NDS jich má 3600 a AppStore jich nabízí více než 21 tisíc s tím, že toto číslo velice rychle roste.

Potvrdila se tak ohromná síla obchodu AppStore přímo napojeného na iTunes Store. I když iTunes Store v mnoha zemích podporovaný není, v případě obchodu s aplikacemi je to úplně jinak. Ve všech zemích, kde je k dostání iPhone, Apple AppStore provozuje a umožňuje tamní platby. Hry, aplikace a další přitom stojí pouze zlomek toho, za co lze pořídit tituly na PSP a NDS a uživatel nemusí pro zakoupení vůbec nikam chodit. Na rozjetý AppStore nedávno zareagovalo právě Sony, které představilo Sony PSP Go, do něhož má být obsah „tlačen“ pouze prostřednictvím elektronické distribuční sítě PSN.

Lze však odhadovat, že se Sony tyto kroky vůbec nemusí povést a Apple pojede spanilou jízdu i nadále. „Podívejte se na to, kolik vývojářských společností investuje do tvorby her na PSP a podívejte se, jaké nové partnery nyní máme my,“ sdělil mi při rozhovoru zástupce evropské divize Applu. A skutečně, Phil Schiller představil několik významných partnerů, mezi kterými nechybí například kanadský Ubisoft (Assassins Creed 2 a další), evergreen mobilního hraní Gameloft, či třeba moloch Electronic Arts. Ten na iPhone a iPod touch převede všechny své slavné sportovní série. A to je jenom začátek.

Nepřitvrzuje se přitom pouze v oblasti samotného obsahu, ale i hardwarové výbavě. 32 a 64GB verze iPodu touch má nyní stejné vnitřnosti jako nedávno představený iPhone 3GS, což se projevuje zejména na výkonu ve hrách. Nové ceny jsou přitom stanoveny na 299 dolarů za 32GB verzi, 399 dolarů za 64GB verzi a 199 dolarů za 8GB model. Ten však nedostal nový hardware a jeho uživatelé se budou muset spokojit s aktuálním osazením.

Světová horečka jménem iPod

ipodnano_01.jpgApple si je svojí dominancí v oblasti malých hrajících krabiček jistý. Podle prezentovaného grafu podílu na trhu iPodům patří 74 procenta amerického trhu, 25 procent obsazují jiní výrobci a 1 procento získal Microsoft se svými modely Zune. Právě toto oznámení sklidilo veřejný posměch nejen od přednášejícího Schillera, ale i pro Apple pozitivně naladěného publika.

Přehrávačů iPod se po celém světě prodalo už 220 milionů kusů, přičemž největší zásluha na tomto fenomenálním úspěchu je přikládána napojení na iTunes Store. Když jsem se lidí z Applu ptal, zda konečně přinesou tento elektronický obchod i k nám, nechtěli se k tomuto tématu příliš vyjadřovat. Jakmile jsem ale naznačil, že už koupili doménu apple.cz a tudíž se zřejmě chystají na tuzemský trh, nestavěli se k českému iTunes Store nijak odmítavě, nicméně jednoznačnou odpověd jsem nedostal.

Co se však do České republiky a všech koutů světa dostane určitě, jsou inovované modely oblíbené řady iPod nano. Ty přesně podle očekávání získaly videokameru s mikrofonem a nechybí ani reproduktor. Věc, o které se už vědělo několik dní předem, uvedl Steve Jobs svým legendárním projevem „a ještě jedna věc na závěr“. Nezůstalo však pouze u těchto změn. Nové nano má 2.2“ displej, konečně umí naladit FM rádio, zabudovaný krokoměr spolupracuje s Nike+ a objeví se modely v nových křiklavých barvičkách. Za 8GB nano dáte 149 dolarů, 16GB verze vyjde na 179 dolarů. V České republice by nové modely měly být k dostání během několika dnů.

ipodshuffle_01.jpgMiniaturní iPod shuffle nyní do výbavy dostává nová slucházka, díky kterým bude možné přístroj ovládat prostřednictvím tlačítek na kabelech, tedy nic nového. K dostání bude v nových křiklavých barvičkách a dokonce se bude prodávat i speciální edice s nerezové oceli. Za 2GB variantu shuffle dáte 59 dolarů, 4GB vyjde na 79 dolarů a speciální pak na 99 dolarů.

Opravdová klasika v podobě iPodu classic nekončí, ale došlo na mnohé spekulace a na trhu zůstává pouze jediná varianta. K dostání bude 160GB model s tím, že se jeho vzhledové parametry nikterak nemění a cena se ustálila na 249 dolarech. Je však jasné, že Apple tuto generaci nechává na trhu pouze kvůli obří velikosti úložného prostoru a v budoucnu se bude chtít zaměřit pouze na iPod touch a menší varinaty iPodů. Je jenom otázkou času, kdy Touch dosáhne stejných paměťových hodnot.

Všechno hledej v iTunes

Steve Jobs s klidnou hlavou a bez viditelných emocí suše oznámil, že se iTunes Store stal největším světovým prodejcem hudby. To, co jednou prostě muselo přijít, se tedy stává realitou. Apple už zaregistroval 100 milionů účtů a prodal 8,5 miliardy písniček. Dostává se tak do velice dobré vyjednávací pozice vůči interpretům a distribučním společnostem.

Těm kalifornská společnost nyní dodává upravený development kit, pomocí něhož mohou pohodlně vytvářet produkty zvané LP. Prakticky se jedná o jakési fanouškovské multimediální DVD disky s písničkami, videoklipy, texty písní a fotografiemi různých interpretů převedených do prostředí iTunes 9.itunes9_01.jpg

„LP prozatím budou fungovat pouze na počítačích s iTunes 9, nikoliv v iPodech či iPhonu,“ vysvětlili mi zástupci Applu. „Není to ani tak o tom, že by to nebylo možné technicky udělat, ale prozatím LP bereme jako platformu pro fanoušky, kteří si chtějí bonusový materiál vychutnat v pohodlí u velké obrazovky,“ dodávají na upřesnění.

V iTunes je nyní možné sdílet multimediální knihovny mezi pěti počítači v síti. Jednoduše v nastavení povolíte funkci „home sharing“ a následně můžete přistupovat ke knihovnám a souborům ostatních uživatelů a systémem drag and drop vše přesouvat. Program je nyní napojen i na sociální sítě, není tedy problém klepnout na ikonku Facebooku nebo Twitter a poslat tak kamarádům přímý odkaz na hudební album.

Kromě ne zrovna obsáhlého množství novinek Apple oznámil také iPhone OS 3.1 a vylepšení funkce Genius pro hledání podobných interpretů. Když mi jeden ze členů Apple Europe nadšeně vyprávěl o funkci Genius a co na ní říkam, nevěřil svým uším, když jsem mu vykládal, že my v České republice musíme hledat podobné interprety přes Last.fm. Majitelé iPhonu s mnoha nainstalovanými aplikacemi nyní ocení možnost uspořádat si ikonky přímo z iTunes v počítači. Přihlížející v sále nad touto novinkou jásali možná nejvíce ze všech oznámených.jobs.jpg

Mnozí diskutující a přihlížející nakonec čekali přeci jenom ještě nějakou utajovanou novinku, třeba hodně diskutovaný tablet. Jobs však po dvou písničkách americké zpěvačky Norah Jones celou akci ukončil slovy „děkuji za pozornost a brzy na viděnou“. Když jsem pak lidem z Apple říkal, že toho tentokrát nebylo tolik a že určitě mnozí čekali přece jenom něco navíc, okamžitě mě odkázali právě na poslední Jobsova slova.

Apple opravdu umí navnadit a připravit pestrobarevné tajenky. Okamžitě jsem tedy začal vyzvídat, o co by tak mohlo jít a stočil jsem slovo i na diskutovaný tablet. Když jsem začal vysvětlovat mé názory, že zde bylo a je několik výrobců tabletů, ale žádný se nedokázal prosadit, ale Apple to jednoznačně s AppStorem může vyhrát a zaznamenat minimálně stejný úspěch jako u Apple TV, dostal jsem jednoduchou a jasnou odpověď: „přesně tak“.

Představené iPody už máme v redakci. V neděli se na ně budete moci podívat v novém dílu Týden Živě, kde ukážeme i záběry z akce.

Diskuze (28) Další článek: Kreace od MS: ultratenká BT klávesnice s utrženým numpadem

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,