Steve Jobs: 10 stránek neobyčejného člověka

Od smrti Steva Jobse dnes uplynulo pět let. Připomeňte si tuto významnou osobnost IT světa.

1. Steve Jobs jako geniální podnikatel

Když se sejdou správní lidé ve správnou dobu a na správném místě, může z toho vzniknout něco velkého. To je i případ Steva Jobse a jeho blízkého přítele Steva Wozniaka, se kterým v roce 1976 založili firmu Apple Computer Inc (při založení byl ještě Ronald Wayne, který je autorem prvního loga Applu, ovšem s ústřední dvojicí se záhy rozloučil).

Po firmách v Silicon Valley sháněli inspiraci i součástky na svůj sen o osobním počítači. Jobs musel prodat své auto, Wozniak počítač, ale v garáži pak za utržené peníze vyrobili počítač svůj vlastní. Dali mu jméno Apple 1 a prodali ho sto kusů, ručně vyrobených.

Klepněte pro větší obrázek
Apple 1, první počítač od Applu byl uživateli nejčastěji zabudován do dřevěné krabice (zdroj Wikipedia)

Jobs a Wozniak působili jako podnikatelský pár, který se perfektně doplňoval. Wozniak byl geniálním technikem, Jobs vizionářem a obchodníkem. Po značně prototypním stroji Apple 1 přišel komerčně úspěšný Apple 2 (za tři roky vydělal 139 milionů dolarů) a o pár let usilovného vývoje později se zrodil Macintosh. Počítač, na kterém byla vidět Jobsova touha po jednoduchosti, kompaktnosti a uživatelské přívětivosti zabalená do atraktivního designu a podpořená vysokým výkonem.

Macintosh ukázal na další silnou stránku Steva Jobse – svým výtvorům věří, je z nich sám nadšen a své nadšení dokáže přenést na uživatele. Přitom ví, jak oslovit masy a nechybí mu odvaha. Proto v roce 1984 utratil na tehdejší dobu impozantní sumu 1,5 milionu dolarů za reklamní spot premiérově vysílaný na nejsledovanější americké události roku – finále amerického fotbalu. Na jeho výrobu najal špičkové lidi – marketingového kreativce Steva Haydena a režiséra Ridley Scotta. Výsledkem byla šokující podívaná na orwellovský svět pod diktátem IBM, který osvobodí právě Macintosh. Ten však v tajemné reklamě ještě nebyl ani k vidění.

Nestačí jen hardware

Při samotném oficiálním představení pak strhl všechny přihlížející perfektně připravenou prezentací, kde ukázal počítač v praxi. Stačí ho vybalit a zapojit, nic víc. Nešlo totiž jen o samotný hardware, Jobs počítač vybavil novým operačním systémem s grafickým uživatelským prostředím ovládaném myší a přidal i dva užitečné programy pro tvorbu textů a obrázků. Celek musel být pěkný a pohodlně použitelný, aby ho uživatelé chtěli používat co nejčastěji.

V roce 1985 byl z Applu překvapivě vykázán, už to totiž dávno nebyla garážová firma, ale korporace se správní radou. Nejdřív byl frustrován z nepochopení, ale brzy si našel nové uplatnění. Založil společnost NeXT Computer, která sice nebyla tak obecně známá a komerčně úspěšná jako Apple, ale zaměstnávala odborníky na vývoj výkonných počítačů a softwaru. Pod vedením Jobse vytvořili mimo jiné operační systém NeXTSTEP.

Apple mezi tím stagnoval, neměl jasně daný směr vývoje a ironií osudu potřeboval nový operační systém. Apple proto koupil společnost NeXT, NeXTSTEP se stal základem pro Mac OS a Steve Jobs se vrátil do vedení Applu. To bylo v roce 1996.

Kromě NeXTu byl ještě většinovým vlastníkem animátorské společnosti Pixar, kterou koupil v roce 1984 za 10 miliónů dolarů a o dvacet let později prodal za 7,4 miliardy. Přitom se zasloužil o vytvoření éry počítačově animovaných filmů.

Tajemství přitahuje

Po nástupu do Applu firmu nasměroval. Osekal všechny zbytečné vývojové větve a soustředil se na svou vizi, které věřil a dokázal o ní přesvědčit i ostatní. Kromě počítačů rozšířil své působení do oblasti spotřební elektroniky. A vyplatilo se, Apple se rozjel k nevídanému růstu. Silně zisková firma nyní generuje přes sedm miliard dolarů čistého zisku za čtvrtletí a své příjmy průběžně zvyšuje.

Klepněte pro větší obrázek
Vývoj cen akcií Applu po návratu Steva Jobse

Steve Jobs byl svými kolegy někdy označován za přísného, pedantního a cholerického šéfa, který musí mít vše pod kontrolou a vyžadoval nekompromisní výsledky odpovídající jeho představám. Ale zjevně to mělo svůj smysl. O všem nerozhodoval sám, měl kolem sebe tým lidí, který sám přicházel s nápady.

Dobře zvolenou strategií také bylo uzavírání vývojových týmů a přísné střežení informací z vývoje. Zaměstnanci Applu často ani nevěděli, pro jaký nový produkt vyvíjí součástku. Měli jen pevně dané parametry, které musí splňovat. Výsledkem je získání výhody překvapení – do poslední chvíle svět netuší, co Apple chystá. A další důležitý bod jeho strategie – po odhalení překvapení a vzedmutí vlny nadšení se musí produkt rychle dostat k lidem. Ti pak v euforii stojí fronty před obchody...

Témata článku: Apple, Steve Jobs, Sergey Brin, Bob Mansfield, Ronald Wayne, 10, Jobs, Apple TV, Apple.com, Default, Author, Apple Store, Youtube.com, Obama, Schiller

74 komentářů

Nejnovější komentáře

  • bratryn 7. 10. 2016 17:30:32
    Mám první iPhone v celkem super stavu za kolik ho mám prodat? Celkové ne...
  • Roman Langer 7. 10. 2016 8:23:38
    Naopak, dost lidí dokázalo pochopit docela dobře, co vlastně Jobs dokázal....
  • Roman Langer 7. 10. 2016 8:20:54
    He he he, a ty tomu fakt věříš, že? :-D
Určitě si přečtěte

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 78

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 120