reklama

SteamOS a herní počítače, které nikdo nechce

  • První herní počítače se SteamOS od Valve jsou na trhu
  • Platformě postavené na Linuxu ale chybí jasná přidaná hodnota
  • Výkon je ve hrách nižší než s Windows
Kapitoly článku

Na konci roku 2013 společnost Valve, která stojí za počítačovou herní platformou Steam, představila vlastní operační systém SteamOS založený na Linuxu (Debian) a optimalizovaný pro hraní her. Nyní přichází první generace herních počítačů se SteamOS, ale ukazuje se, že větší výkon nakonec stejně nabídnou počítače s Windows.

Pokud jde o hraní her, v posledních dvou desetiletích se trh rozdělil na dva základní tábory – počítače s Windows a herní konzole. Samostatně pak stojí hraní na mobilních zařízení, které se zatím nemůže vyrovnat „velkým“ hrám s nejpokročilejší grafikou.

Microsoftu se v rámci rozšíření systému Windows podařilo rozšířit standardizované a neustále vyvíjené rozhraní DirectX, pro které vývojáři her programovali hry a herní enginy. Herní konzole zas nedávno přišly s novými generacemi. Do toho přichází neotrkaný nováček – SteamOS.

Herní počítače ve stylu konzolí

Na SteamOS alespoň částečně vsadili i velcí výrobci jako třeba Alienware, Asus, Zotac, Gigabyte a podobně, kteří představili vlastní herní počítače s úsporným designem, které na první pohled skutečně vypadají jako herní konzole.

Na výběr je velké množství konfigurací, takže si můžete podle ceny vybrat takový výkon, který je v rámci dané ceny možný. Ceny začínají od 480 dolarů (přibližně 14 500 Kč s DPH) a dosahují klidně až na pět tisíc dolarů, což je na úrovni 150 000 korun s daní. V takové konfiguraci už samozřejmě máte tři herní grafické karty zapojené ve SLI a podobně.

Klepněte pro větší obrázek
Alienware Steam Machine

Většina počítačů se SteamOS je vybavená grafickými kartami od Nvidie, které mají zatím lepší podporu z pohledu ovladačů. SteamOS využívá rozhraní OpenGL (Vulkan), což je problém především u starších her, které je nutné upravit z DirectX na OpenGL, pokud to v základu nepodporují. Některé hry, typicky právě od Valve, mají integrovanou podporu OpenGL, jak si ale ukážeme, ani to není automaticky výhra.

Klepněte pro větší obrázek
Zotac Steam Machine

Herní počítače se SteamOS mají mít podobný uživatelský zážitek jako herní konzole. Počítač zapnete, spustí se speciální rozhraní SteamOS na bázi Steamu, které můžete ovládat pomocí ovladače (ideálně pomocí ovladače Steam s dotykovými plochami) vybrat hru, zaplatit, stáhnout hru přes internet a spustit. Vše ostatní by mělo být automatické, včetně aktualizace.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Přehled některých oficiálních herních počítačů se SteamOS

Tou nejdůležitější funkcí herního počítače, respektive herní konzole je ale hraní. Podíváme se tak na první srovnání výkonu a toho, jak vlastně hry na tomto systému běží.

Přes 1 500 her jako základ

Valve se chlubí tím, že lze na SteamOS zařízeních hrát více než 1 500 různých her, což je samo o sobě skvělá zpráva pro open source a linuxovou komunitu. Samozřejmě je nutné počítat s tím, že jde většinou o jednodušší a indie hry, nikoli velké tituly, které patří mezi nejprodávanější. I takových je ale pár a v databázi je například Bioshock Infinite, Borderlands: The Pre-Sequal, Alien: Isolation nebo Middle-earth: Shadow of Mordor. To jsou asi nejmodernější a největší „značky, které jsou dostupné i na počítačích s Windows a herních konzolích.

Procházka SteamOS:

A právě na výkon v populárních hrách se podíváme díky zahraničním testům, které se objevily na webech Ars Technica (porovnání SteamOS a Windows na stejném hardwaru) nebo Phoronix (porovnání výkonu grafik pouze na SteamOS),

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Jak je vidět, rozdíly počtu snímků za sekundu v testovaných hrách jsou od přibližně 20 % v neprospěch SteamOS, ale v některých případech běží hry i o polovinu pomaleji, než na Windows. Je jasné, že důvodem není ani tak samotný SteamOS, ale ovladače grafik a rozhraní OpenGL.

Tvůrci mají větší zkušenosti s DirectX, čemuž se nelze vůbec divit, Problém ale je, že srovnatelný výkon není ani u některých her od Valve, které už mají podporu OpenGL dávno.

Je jasné, že nižší výkon je pro herní zařízení velký problém, v tomto případě ho ani nelze vyřešit jednoduše a rychle. Jsou to ty roky optimalizací vývojářů her na DirectX případně dané herní konzole s jednotným hardwarem.

Samozřejmě to teoreticky vyřeší čas, Nvidia i AMD se začínají na Linux, podporu a ovladače více soustředit a hardware obou hlavních konzolí už přešel na standardní procesory s instrukční sadou x86 a grafiky od AMD. Microsoft se ale stále snaží a DirectX 12 přináší další optimalizace pro zrychlení zpracování dotazů.

Témata článku: Hardware, Byznys, Počítače, Operační systémy, Open source, Steam, JPEG, Valve, Vulkan, Alienware, Playstation 4, Lighthouse, Bioshock Infinite, Borderlands, Infinite

111 komentářů

Nejnovější komentáře

  • koubavit 6. 5. 2016 10:02:56
    B-] Statistika je jasná nejvíce užívaným OS je Windows který má dneska 80...
  • Ján Žíroš 21. 11. 2015 1:10:40
    Valve by si zaslúžil nakopať do zadnice za to, že za tie roky, čo...
  • brk77 19. 11. 2015 21:31:46
    Bych to neviděl tak úplně černě. Prodejní trhák to asi nebude, ale určité...
reklama
Určitě si přečtěte

Vyzkoušeli jsme FM štěnici: Když si vtipálci hrají na pirátské rozhlasové vysílání

Vyzkoušeli jsme FM štěnici: Když si vtipálci hrají na pirátské rozhlasové vysílání

** Dnes žádnou elektroniku programovat nebudeme ** Štěnice totiž funguje sama o sobě ** Stačí připojit baterii a naladit frekvenci

22.  1.  2017 | Jakub Čížek | 31

Microsoft: Zbavte se už konečně zastaralých a děravých Windows 7

Microsoft: Zbavte se už konečně zastaralých a děravých Windows 7

** Microsoft pomalu začíná kritizovat svůj nejpopulárnější OS ** Chce konečně dostat podniky na Desítky ** Bezpečnostní podpora Sedmiček vydrží ještě necelé tři roky

17.  1.  2017 | Jakub Čížek | 409

Takto si špičkoví grafici představují nový Facebook. S čistým vzhledem a bez reklam

Takto si špičkoví grafici představují nový Facebook. S čistým vzhledem a bez reklam

** Design Facebooku se delší dobu nemění a pro mnohé je nudným ** Grafici zkouší navrhovat nové koncepty toho, jak by mohla síť vypadat ** Hlasujte pro nejzdařilejší návrh

22.  1.  2017 | Stanislav Janů | 65

Umělá inteligence dokáže ze snímků srdce předpovědět, kdy zemřete

Umělá inteligence dokáže ze snímků srdce předpovědět, kdy zemřete

** Strojové učení lze skvěle použít pro vylepšení modelů pro předpověď srdečních komplikací ** Nová technologie umožňuje přesněji určit rizikové pacienty ** Dřívější diagnostika může díky včasně léčbě do budoucna zachránit životy

21.  1.  2017 | Karel Javůrek | 7

8 produktů, o kterých byste neřekli, že nesou značku Apple

8 produktů, o kterých byste neřekli, že nesou značku Apple

** Věděli jste, že Apple vyvinul celkem 45 modelů tiskáren? ** ** Monitor na výšku, plotter nebo herní konzole - to vše měl Apple ve své nabídce ** Většinu z těchto produktů pohřbil Steve Jobs

19.  1.  2017 | Stanislav Janů | 43


Aktuální číslo časopisu Computer

99 nejlepších programů pro váš počítač

Zvykejte si na umělou inteligenci

Velké testy PC zdrojů a gamepadů

Alternativní zdroje energie

reklama
reklama