Apple v červnu oznámil, že se baterie v některých 15" noteboocích MacBook Pro prodávaných mezi zářím 2015 a únorem 2017 mohou přehřát a vznítit. Majitelům takto postižených notebooků, kterých je jen v Americe více než 400 tisíc, nabízí výměnu zdarma.
Organizace Federal Aviation Administration, která se v USA stará mimo jiné o bezpečnost leteckého provozu, později připomněla že zařízení s poškozenými bateriemi nesmí do letadel. Bylo to u tweetu, který ukazoval ohořelý touchpad.
Některé aerolinky se proto už podle Bloombergu na tyto starší MacBooky, které nemají vyměněnou baterii, zaměřují. Všechny patří do sdružení Total Cargo Expertise: TUI Group Airlines, Thomas Cook Airlines, Air Italy a Air Transat.
Jenže jak tyto postižené notebooky poznat?
Tohle není stejná situace jako se Samsungem Galaxy Note 7, který se před lety dočkal podobného zákazu. Telefon stačilo ukázat a okamžitě bylo jasné, o jaký model jde.
MacBook Pro ale od roku 2012, kdy byl uveden model s displejem Retina, až po model s dotykovým displejovým páskem z roku 2016 vypadá úplně stejně. Na pohled se nedá rozeznat, jestli jde o kus, který měl mít vyměněnou baterii.
Bezpečnostní kontrola by mohla ověřit sériové číslo notebooku na webu Applu. To spolu s nutnou komunikací s cestujícím vezme hodně času. Anebo je potřeba počítač zapnout a zjistit, že menu About This Mac neobsahuje „MacBook Pro (Retina, 15-inch, Mid 2015)“. I když se Macy ze spánku probouzejí velmi rychle, také tento postup by při kontrole zdržoval.
V obou případech navíc není jasné, jak se zachovat u cestujících, kteří si u Applu nechali baterii MacBooku vyměnit. Mohou mít s sebou snad jen doklad o výměně a doufat, že jim ho bezpečnostní kontrola uzná.
Je to poměrně čerstvá situace a není tedy ještě jasné, jak budou kontroly ve skutečnosti probíhat, jak budou důkladné a jaký bude podíl falešně pozitivních zákazů.
Pravidla v leteckém provozu se navíc poměrně rychle šíří světem, takže nelze vyloučit, že zákaz letu s těmito MacBooky nepřijde i do Evropy. Evropská organizace EASA o nich už ví, zatím ale jen zakázala jejich používání na palubě letadel.