Spotify v ohrožení: Tidal chce změnit streamování hudby

Před čtrnácti dny se uskutečnila tiskovka Tidalu za účasti mnoha celebrit. Přišly zvěstovat revoluci ve streamování hudby, která se asi povede. Uživatelům se však líbit nebude.

Když před měsícem dorazil do Česka Tidal, psali jsme o něm jako o další streamovací službě, která by měla zavřít ústa pirátům lamentujícím nad nekvalitním streamem. Jednou z vlastností je totiž přehrávání hudby v bezztrátovém formátu FLAC s datovým tokem 1,4 Mb/s. V té době jsme však věděli pouze to, že vlastníkem je hudebník Jay-Z, který koupil švédskou společnost Aspiro za 56 milionů dolarů a s ní i Tidal. Poslední březnový den se však konala netradiční tisková konference, kde bylo oznámeno znovuspuštění služby.

Tiskovka to byla netradiční především účinkujícími – na pódiu se sešlo 16 celebrit aktuálního hudebního světa, mezi nimiž nechyběla ani Madonna, Daft Punk, Calvin Harris, Beyoncé nebo Rihanna. Vyjímečnost Tidalu totiž nebude jen ve streamování v bezztrátovém formátu, ale také v odlišném modelu monetizace, který by mohl zahýbat celým odvětvím streamované hudby. Na tom by se měla podepsat i silná marketingová kampaň.

Stream a vydavatelé nemohou koexistovat

Žádný z velkých umělců dnes nemůže fungovat bez hudebního vydavatelství. To se stará o distribuci muziky skrz všechny dostupné kanály, může organizovat koncerty či zasáhnout do marketingu. Jenže vydavatelství je také příjemcem financí, které jsou vyinkasovány za prodeje hudby. Problém nastane, když příjmy klesnou tak nízko, že samotnému umělci zbyde mizerné procento a jediným profitujícím mezičlánkem je právě vydavatelství. A podle vyjádření mnoha umělců je tato situace v oboru streamovacích služeb hraniční. Streamování je levné a umělci tuto cenu už nemají moc ovlivnit, z malého zisku si navíc vezmou citelná procenta vydavatelé.

Tak například – skladba Wake Me Up! od švédského DJ Avicii zaznamenala na Pandoře přes 168 milionů přehrání. I přesto interpret vyinkasoval méně než 4 tisíce dolarů. Extrémně úspěšný hit Get Lucky od Daft Punk v roce 2013 vydělal za 104 760 000 přehrání kolem 26 000 dolarů – tedy asi půl haléře za jedno spuštění. Jednou z možných cest hudebníků k profitu na streamovacích službách by tedy měl být Tidal.

Na bizarní tiskové konferenci, kde 16 extrémně úspěšných světových celebrit nastoupilo na pódium za rozpačitého aplausu miniaturního publika, byli tito hudebníci prohlášení za spolumajitele Tidalu. K tomu se také zavázali formálním podpisem přímo na pódiu. Výsledkem je vznik streamovací služby, v níž mají velký podíl samotní hudebníci. Až do této chvíle se může zdát, že změna nastane pouze u interpretů, kteří touto cestou zvýší zisky ze streamu. Jenomže celé to může mít daleko větší důsledky.

Tidal může být smrtící konkurencí

K Tidalu se kromě rappera Jay-Z připojili tito hudebníci: Alicia Keys, Arcade Fire, Beyoncé, Calvin Harris, Chris Martin (Coldplay), Daft Punk, Deadmau5, Jack White, Jason Aldean, J. Cole, Kanye West, Madonna, Nicki Minaj, Rihanna a Usher. Všichni mají jedno společně – disponují možností rozhodovat o distribuci své hudby. Kdykoliv mohou svoji hudbu stáhnout ze všech streamovacích služeb a poskytnout ji pouze prostřednictvím Tidalu. Většina ostatních interpretů tuto možnost nemá – museli by si totiž koupit práva zpět od svých vydavatelů. Jen ti totiž rozhodují o tom, kterými distribučními kanály se hudba dostane na veřejnost.

Reakce umělců byla velmi rychlá – Jay-Z stáhnul svoje první album ze Spotify, Rihanna vydala svůj nový klip exkluzivně na Tidalu a Taylor Swift ze Spotify stáhla svoji kompletní diskografii. Tím také reagovala na kritiku ze strany samotného Spotify – svoje nové album s názvem 1989 tam totiž odmítla vydat. Následoval Jason Aldean, který ze stejné služby stáhnul svá dvě poslední alba.

spotify.jpg
Hudbu Taylor Swift na Spotify už nenajdete

Velmi rychle se tedy může stát, že současná nejoblíbenější streamovací služba Spotify začne přicházet o umělce, kteří vygenerují nejvíc přehrání. V takovém případě by pro služby jako je Spotify, Rdio a Deezer mohl nastat čas pro záložní plán – zrušení neplacených tarifů. Ty mají na svědomí rozdrobení vyplácených částek na haléřové sumy za přehrání. Ani potom by však nebyla jistota, že na jedné z existujících služeb budou všichni hudebníci. Pro koncové uživatele by tedy mohla nastat situace, kdy by si museli platit více služeb, aby měli všechny dostupné všechny své interprety. 

Faktor Live Nation

Portál The Verge vydal před týdnem článek o dalším dílku, který zapadá do revoluční mozaiky jménem Tidal. Primárním byznysem rappera Jay-Z je totiž společnost Roc Nation, která působí jako vydavatelství a především má partnerskou smlouvu na deset let se společností Live Nation. Pokud vám toto jméno nic neříká, vězte, že se jedná o největší společnost na světě zabývající se pořádáním koncertů.

Jay-Z nepřímo potvrdil podobné směřování Tidalu při jedné z přednášek. Nechal se slyšet, že Tidal není pouze o muzice, ale i o prodeji lístků a mělo by se také jednat o místo, kde mohou hudebníci žít. Z toho tedy vyplývá, že by se z Tidalu mohla stát hudební platforma, kde se kromě přehrávání skladeb a videoklipů dají koupit lístky na koncert a komunikovat se samotnými hudebníky.

Žádným překvapením tedy není seznam nejznámějších celebrit, se kterými Live Nation spolupracuje při organizování turné – Madonna má desetiletý kontrakt na 120 milionů dolarů, Jay Z na 152 milionů a Live Nation dále organizuje koncerty pro Arcade Fire, Beyoncé, Rihannu, Ushera, Nicki Minaj a některé další hudebníky, kteří vystoupili 30. března na tiskovce Tidalu. Puzzle je tím kompletní, teď můžeme čekat, jak na to zareagují uživatelé, kterých je zatím v případě Tidalu minimum. Těch platících pouze přes 17 000. A platit musí zhruba dvojnásobné částky oproti předplatným na rozšířenějších službách. Zatím je to bráno jako příplatek za kvalitu, do budoucna to možná bude jako standardní částka k přístupu k největším hudebním hvězdám.

Komentář autora:

Bezplatné streamování hudby, které by na rozdíl od rádií mělo nahradit tradiční distribuci na fyzických nosičích, pravděpodobně nebude fungovat. Ačkoliv má samotné Spotify přes 60 milionů uživatelů, společně s dalšími streamovacími službami (včetně Youtube), tvoří jen jednotky procent v ziscích hudebníků. Nejvíc stále utrží z prodejů fyzických nosičů a klasického online prodeje na iTunes. Osm let fungování Spotify možná interpreti brali jako zkušební dobu, která se však pravděpodobně nachýlí ke svému konci. Jedinou cestou by tak mohlo být zrušení streamu, který žije jen z reklamy.

Samotný Tidal rozjel svoji kampaň v obrovském stylu. Podporu na Twitteru vyjadřovali nejznámější celebrity, které svoji profilovku překrývaly tyrkysovou barvou a tweetovali s hashtagem #TIDALFORALL.

Přesně tohle se však čekalo od někoho jiného – od Applu. Ten si koupil službu Beats Music a především se k firmě připojil Jimmy Iovine se svým vlivem v hudebním průmyslu a vlastním vydavatelstvvím. Podle všech spekulací se mu povedlo přesvědčit několik interpretů, mezi nimiž je výše zmíněná Taylor Swift, britská skupina Florence and the Machine a další hudebníci.

Říká se, že konkurenční prostředí je zdravá věc a těží z něj koncový uživatel. Zde je tomu však naopak. Pokud by streamovací trh obsadili dva silní hráči, kteří by měli prostředky na dojednání exkluzivního obsahu pro svoje platformy, mohlo by to znamenat postupný zánik „neexkluzivních“ služeb bez svých labelů (Spotify, Rdio, Deezer…), případně skoupení větší konkurencí a nastavení vlastních pravidel.

Pokud by nastala podobná situace, povede to k jedinému – hudba se opět začne pirátit ve větší míře. Uživatelé, kteří si navykli na bezplatný poslech prostřednictvím Spotify se jen těžko budou učit na placené tarify s nekompletním výběrem interpretů či běžný nákup hudby na iTunes. Paradoxem je, že pro samotné interprety by to mohlo znamenat větší příjmy, než jim přináší současný stav.

Diskuze (65) Další článek: Takovou Panoramu si necháme líbit! Nové snímky i Google může závidět

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,