reklama

Sponzorované odkazy ve vyhledávačích jsou méně bezpečné než neplacené

Ve výsledcích vyhledávačů na zvolený výraz lze často najít odkazy na nebezpečné stránky, které obsahují malware. Překvapivě mnoho jich je k nalezení i mezi sponzorovanými odkazy, ze kterých mají zisk i samotné vyhledávače. Právě nebezpečností výsledků vyhledávání se zabýval průzkum McAfee SiteAdvisor.

Vyhledávač by vám měl najít v ideálním případě prakticky cokoliv a nedělat mezi výsledky žádné rozdíly (pochopitelně pouze ve smyslu relevance). Mezi řadou legitimních stránek se tak mohou objevit i odkazy na stránky, které nejsou úplně "čisté". Mohou být plné spyware, dialerů či dalších nebezpečných věcí. S tím se nedá moc dělat (pouze bránit na straně klienta), musí se s tím během procházení webu počítat a pochybným stránkám se vyhýbat.

Problém je však v tom, že i některé stránky ze sponzorovaných odkazů obsahují velmi podezřelý materiál a jelikož jsou podvědomě placené odkazy považovány za důvěryhodnější a oficiálnější než ty neplacené, uživatel se může nechat snadno nachytat. Samotný vyhledávač pak vlastně rovněž profituje (díky platbám za sponzorované odkazy, které od zadavatelů dostává) z těchto pochybných stránek.

Právě (ne)bezpečností internetových vyhledávačů (resp. nalezených odkazů) se zabývá studie společnosti McAfee, jejíž výsledky byly získány s použitím systému SiteAdvisor. Možná vás překvapí, že určitým způsobem nebezpečné stránky se vyskytují daleko častěji ve sponzorovaných odkazech než v "běžných" výsledcích vyhledávání.

Metodologie

V rámci studie byly zkoumány výsledky vyhledávačů Google, Yahoo, MSN, AOL a Ask. Bylo ověřováno 1394 "populárních" výrazů, které se nejčastěji hledají, přičemž zdrojem tohoto seznamu byl zejména Google Zeitgeist, Yahoo!, AOL, Lycos, Wordtracker a další zdroje. Ze seznamu byly vypuštěny některé výrazy "pro dospělé". Slova byla poté otestována na výše zmíněných vyhledávačích, přičemž v úvahu byly brány výsledky z prvních pěti stránek nalezených odkazů pro každý výraz. Získané výsledky v podobě seznamu odkazů byly poté otestovány na nebezpečnost pomocí služby SiteAdvisor a označeny dle nebezpečnosti.

Pro potřeby studie byly určeny tři úrovně nebezpečnosti stránek. Zelená úroveň značí, že stránka je v pořádku. Červená stránka obsahuje adware, jedná se o vysoce spamující doménu a nebo server provádí neautorizované změny v nastavení počítače uživatele. Méně nebezpečná je pak žlutá úroveň, takové stránky posílají rovněž velké množství mailových zpráv, které však nejsou považovány za spam, zobrazují velké množství vyskakovacích reklamních oken a nebo nabádají uživatele ke změně nastavení prohlížeče.

Výsledky

Kompletní výsledky celé studie najdete přímo na stránkách SiteAdvisor, my si ukážeme jen to hlavní. První srovnání se týká samotné pětice největších vyhledávačů. Za "nejbezpečnější" z nich lze považovat MSN. Celková úroveň "pochybných" stránek byla na MSN 3,9 %, z toho 2,6 % byla červená úroveň, zbytek žlutá. Nejhůře dopadl vyhledávač Ask, který na položené dotazy vrátil 6,1 % nebezpečných stránek, z toho 4,5 % v červené úrovni. Zbytek je vidět v grafu.

Klepněte pro větší obrázek

Porovnání nebezpečnosti výsledků u jednotlivých vyhledávačů
Zdroj: SiteAdvisor

Na první pohled nemusí být výsledky příliš alarmující. Je však třeba si uvědomit, že byly vypuštěny některé kontroverzní výrazy (které patří na Internetu k těm nejhledanějším) a také to, kolik se měsíčně provede vyhledávacích dotazů. Podle statistik jen uživatelé ve Spojených státech provedou měsíčně 5,7 miliardy dotazů. Pokud by výsledkem každého takového hledání bylo jen jedno kliknutí na některý z nalezených odkazů, znamenalo by to při 5% nebezpečnosti odkazů 285 milionů kliknutí na nebezpečné stránky měsíčně jen od uživatelů v USA a to už rozhodně není zanedbatelné.

Velmi zajímavé výsledky také plynou z porovnání mezi "běžnými" a placenými odkazy. Zatímco podíl nebezpečných odkazů v běžných výsledcích se v průměru pohybuje na úrovni 3,1 % (z toho 2 % jsou červená úroveň), u placených odkazů je to až 8,5 % (6,5 % červená úroveň). Toto číslo je poměrně alarmující, když si uvědomíme, že každý jedenáctý placený odkaz nás může poslat na určitým způsobem nebezpečnou stránku.

Klepněte pro větší obrázek

Porovnání sponzorovaných a běžných odkazů
Zdroj: SiteAdvisor

Placené odkazy tak vedou 2 až 4krát častěji (podle konkrétního vyhledávače) na nebezpečné stránky, než odkazy "běžné". Zatímco běžné odkazy jsou indexovány robotem, placené odkazy by měly podléhat daleko větší kontrole a splňovat jisté podmínky. Přesto dochází k tomu, že až 11,2 % placených odkazů u vyhledávače Ask vede na nebezpečné stránky.

Nebezpečnost nalezených stránek pochopitelně výrazně ovlivňuje vyhledávaný výraz. Jisté kategorie generují mnohem nebezpečnější výsledky než jiné výrazy. Neplatí však v žádném případě jednoduché pravidlo, že si stačí dávat pozor na stránky s pornografií. Ostatně, pornografické výrazy ani nejsou v průzkumu zařazeny. Velmi nebezpečným výrazem je "Digital music". Ten generuje téměř čtvrtinu nebezpečných odkazů - 23,5 %, z toho 22,4 % jsou stránky v nebezpečnější červené kategorii. Podobně je na tom i spojení "Tech toys", který generuje 23,1 % nebezpečných odkazů (20,5 % červených).

Klepněte pro větší obrázek

Výsledky některých vyhledávaných výrazů
Zdroj: SiteAdvisor

Nejnebezpečnějším výrazem je však spojení "free screensavers". To generuje v průměru až neuvěřitelných 57 % nebezpečných odkazů. Nejhůře je na tom s tímto výrazem Yahoo. Tento server vrací 72,2 % nebezpečných odkazů, z toho 57,4 jsou červená kategorie.

Klepněte pro větší obrázek

Výsledek výrazu "free screensavers" u jednotlivých vyhledávačů
Zdroj: SiteAdvisor

Není celkem překvapivé, že nejnebezpečnější vyhledávané výrazy jsou ty, které nějak souvisejí se stahováním a sdílením čehokoliv. Ale i poměrně nevinné výrazy jako "birthday cards" nebo "weather" generují až 15 % nebezpečných odkazů.

Závěr

Jaké tedy plynou z tohoto průzkumu závěry? Že vracejí vyhledávače i nebezpečné odkazy je poměrně logické a není to nic překvapivého. Nejméně nebezpečný (ze zkoumaných vyhledávačů) je v tomto ohledu MSN, nejhůře dopadl Ask. Co je však již poměrně zarážející je to, že v některých případech je až čtyřikrát více nebezpečných výsledků ve sponzorovaných odkazech, na kterých vydělávají i samotné vyhledávače a které jsou obecně dle průzkumů považovány za bezpečnější. Z výsledků dále plyne, že je jen malá souvislost mezi nebezpečností odkazu a jeho umístěním. Výsledky na první stránce byly prakticky stejně (ne)bezpečné jako výsledky na páté stránce.

Z průzkumu si tak lze vzít jednoduché ponaučení. Na Internetu není bezpečné nic a sponzorované odkazy už vůbec ne. Jak se zdá, kliknout na sponzorovaný odkaz je mnohdy (samozřejmě v závislosti na hledaném výrazu) daleko nebezpečnější, než kliknutí na odkaz "obyčejný".

Zdroj: The Safety of Internet Search Engines

Témata článku: Google, Prohlížeče, Ask, Toys, Relevance, Safety, Weather

8 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Vilda 19. 5. 2006 12:49:29
    Tyhle kecy uz vazne nemam rad.
  • Flasi 18. 5. 2006 14:52:36
    Chtel jsi nam sdelit, jaky jsi pitomec, ze nechavas na svou matku...
  • Multimotyl 18. 5. 2006 12:05:28
    Svatá pravda. Vážně, ted se pomalu začínám windows bát. Jen prostě proto,...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 100

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 35

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 73


reklama