Koronavirus | COVID-19

Spojené státy začaly monitorovat šíření nákazy pomocí údajů z mobilních reklam

Nejen data od mobilních operátorů mohou být používány ke sledování pohybu nakažených osob. Američané místo nich zvolili lokační údaje od poskytovatelů mobilních reklam, informuje deník The Wall Street Journal (WSJ). Jde pravděpodobně o první systém na světě, který k zamezení šíření nákazy využívá právě reklamní data.

Na projektu spolupracují jednotlivé americké státy společně s tamním americkým Centrem pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC). K dispozici již mají první analýzy vycházející z nových údajů. 

Cílem systému je identifikovat místa, kde se často shromažďují lidé a která tím pádem můžou být ohnisky pro šíření nákazy. Již se tak podle WSJ podařilo odhalit jednu takovou lokaci v Brooklynu, úřady ji v reakci začaly sledovat. Eventuálně by z údajů měl vzniknout vládní portál, na kterém budou k dohledání nejoblíbenější místa lidí pro potkávání ve více než 500 amerických městech. 

Od koho přesně data pochází - konkrétní jména společností - nejsou známá. Deník ale ujišťuje, že údaje jsou anonymizované, tudíž nikdo se z nich nedozví, jak se jmenujete a kolik vám je let. I tak se ale objevily obavy, že by eventuálně mohly být zneužity ke špehování.

Myslí si to například odborník na ochranu soukromí Sam Woodhams. „Úzká spolupráce s oblastí mobilních reklam ke sledování polohy uživatelů vyvolává dost vážné obavy,“ uvedl Woodhams pro Business Insider. „Celý tento sektor je nechvalně proslulý svou nedostatečnou transparentností, mnoho uživatelů nebude vědět, že aplikace sledují jejich pohyb,“ dodal. 

Využívání mobilních dat ke sledování pohybu nakažených osob není nic nového. Dosud se ale sahalo pouze k údajům od operátorů - například v Itálii, Německu a Rakousku. Operátoři se zapojují i v Česku, jejich spolupráce bude třeba pro budoucí chytrou karanténu, která se od pondělí testuje na jižní Moravě. 

Americké úřady ale dosud mobilní operátory kvůli lokačním datům nekontaktovaly, prozradily společnosti pro WSJ. USA totiž od začátku chtěly zvolit jiný přístup - přes technologické společnosti. Kvůli získávání údajů údajně komunikovaly s Googlem, Facebookem apod., ale Mark Zuckerberg vše nakonec popřel. Jisté tak zůstává jen to, že nakonec se Američané uchýlili k datům z mobilních reklam. 

Diskuze (9) Další článek: Pojďme programovat elektroniku: Co se skrývá uvnitř běžné SD karty a jak ji oživit

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,