Tak letadel se oproti autům vyrobí pár kusů ročně, takže je celkem logické, že manuální práce bude na letadle převažovat.
Podstata pojmu "průmysl 4.0", jakkoliv ho nemám rád, není v automatizaci a náhradě lidí stroji. Ta automatizace tu už dávno je, výroba, kterou se vyplatilo automatizovat, už dávno automatizovaná je. Podstata průmyslu 4.0 je v digitalizaci výroby, tj. nahrazení stávající ve velké míře jednoúčelové techniky "chytrými" stroji, které, když to zjednoduším, dokážou flexibilně měnit náplň práce, typ vyráběného výrobku apod. v návaznosti na (online) výrobní data. Což často (ne vždy) znamená nahradit jednoúčelovou techniku univerzálními roboty a manipulátory, ale hlavně překopat nakládání s daty ve firmě. Ano, občas to znamená, že když už tam je robot, tak si zvládne i sám podávat díly, kterýžto úkon se u jednoúčelového stroje ještě jevil racionální provádět člověkem. Ale čím složitější technika, tím víc lidí musí "lelkovat" okolo a udržovat to při životě, takže nejde o "náhradu lidí stroji", ale spíše o posun poptávky po lidech směrem k vyšším kvalifikacím, což leckoho nepotěší, ale šikovní dělníci to mohou brát jako výzvu.