Současný webdesign – úvod

Jestliže jste několik posledních let dobře nesledovali vývoj webdesignu, asi budete překvapeni změnami v jeho pojetí, které se za krátkou dobu udály. Web je stále velmi mladé médium. Řadu let od jeho vzniku jsme si mohli myslet, že jej zvládáme, ale nebyla to pravda. Jak dělat dobré stránky se deset let od počátku existence webu učí také mnozí profesionálové v oboru.

O čem a pro koho budou příští články

Tento a několik následujících článků vás provede základy technologií, prostředků, nástrojů a pracovních postupů, které byste měli umět, pokud se chystáte stát webdesignérem nebo se jako profesionál hodláte dále vzdělávat. Sledování doporučuji také dosud nezasvěceným majitelům webů nebo klientům webdesignových firem.

Historie přístupu k webdesignu

Webdesign za posledních několik let prodělal velký vývoj. Udály se změny na poli technologií, stejně tak v oblasti prohlížečů. Dnes ale výrobce většinového prohlížeče (Microsoft) s novými verzemi nebude spěchat, a i kdyby se technologie vyvíjely sebepřekotněji, bez jeho podpory to nepůjde. Proto je možné, že technologie webu zůstanou na současné úrovni ještě několik následujících let. Co se bude vyvíjet je ale celkový přístup k webdesignu. Podívejme se nyní zběžně na jeho historii:

První fáze: Nesmělé krůčky

V polovině devadesátých let byl web v režii skupiny nadšenců. Jako dosud neprozkoumané médium si mohl stěžovat na nedostatek návštěvníků i stránek, které se zde objevovaly buď po vzoru zahraničních modelů (třeba www.seznam.cz), nebo převodem osvědčených témat z jiných médií.

Webdesign představovalo několik značek jazyka HTML a pár obrázků na každé stránce.

Druhá fáze: Překotný vývoj a bezvládí

Web se jako médium sice překotně vyvíjí, ale není to vývoj kontrolovaný -- jedna verze prohlížeče střídá druhou, technologie se s každou novou verzí mění. Médium se teprve začíná probouzet a noví webdesignéři zjišťují, kudy cesta nevede.

Na web se i v Česku začínají dostávat větší firmy. Když se jich však zeptáte, proč vlastně stránky chtějí, často ani neví nebo řeknou něco jako: „Protože naše konkurence je už má.“  Vyhazují se peníze také například za neefektivní typy marketingu; pěkná, ale pro web nepoužitelná uživatelská rozhraní nebo podfuky ve vyhledavačích, jimiž majitelé hazardují s důvěryhodností webových stránek.

Třetí fáze: Standardy a orientace na uživatele

Organizace W3C společně s progresivními světovými webdesignéry prosazují technologické a jiné standardy. V době, kdy se jimi více či méně řídí všechny moderní prohlížeče, je možné zapomenout na technologický Babylon a začít se věnovat i jiným věcem než technologiím.

Nová fáze webdesignu je orientována na uživatele – budují se weby, které přinášejí návštěvníkům hodnotný obsah, jsou jednoduše použitelné, důvěryhodné, přístupné na různých minoritních platformách a dobře naleznutelné ve vyhledavačích. Webdesignové projekty mají cíl, podle toho se stavějí a v ideálním případě cíl dodrží.

Bylo vyzkoušeno, že cesta živelného vývoje nevede k úspěšným webovým stránkám, proto se mnohem více analyzují cílové skupiny, konkurence, provádějí se uživatelské testy a vyhodnocuje chování uživatelů na stránkách.

Je smutné, že v roce 2004, kdy mají webdesignéři k dispozici širokou základnu znalostí, prostředků, nástrojů a technologií, stále i za jejich přispění vznikají weby, které svým opodstatněním patří spíše do prehistorických dob. Příští články vám proto odkryjí alespoň obecné základy současného webdesignu.

Co je to vlastně webdesign?

  • slovo vzniklo spojením tří anglických web site design (návrh webových stránek)
  • je to proces, kterému ke splnění jeho cíle web slouží jako médium.

Co potřebujete k publikování na webu znát?

Minimální nutná potřeba:

K tomu, abyste začali publikovat na webu, potřebujete mít nástroj. Takovým nástrojem může být v nejjednodušším případě nějaký textový editor typu Word, který umožňuje export do HTML formátu.

Druhá věc, kterou potřebujete, je prostor na nějakém serveru, kde vytvořené stránky umístíte.

Dobrá, ale to nestačí:

Nástroje – Word je opravdu jen nejjednodušší možnost. Budete se brzy poohlížet po nástroji na tvorbu webových dokumentů, a až se naučíte technologie, budete chtít editor pro psaní kódu, pak budete potřebovat grafický editor a další.

Technologie – jak jsem již naznačil, bez znalosti technologie se v začátcích obejdete. Jakmile ale začnete brát publikování na webu vážně, budete se muset naučit alespoň značkovací jazyk pro popis struktury dokumentu – XHTML. Hned poté se budete chtít naučit jazyk pro popis jeho vzhledu – kaskádové styly CSS - a ostatní technologie.

Prostředky – jakmile se naučíte psát dokumenty v XHTML, budete je muset nějak rozumně zorganizovat – začnete se učit základy informační architektury. Zjistíte také, že záleží na tom, jak jednotlivé stránky vizuálně komunikují s uživatelem – a budete chtít vědět něco o použitelnosti a vzhledu. Pak třeba zjistíte, že na vaše stránky není jednoduché se dostat z alternativních prohlížečů – máte za sebou první krok ke studiu přístupnosti. Až se tohle všechno naučíte, budete si přát, aby byly vaše dokonalé stránky hojně navštěvovány a proniknete do tajů optimalizace pro vyhledavače a marketingu.

Více si řekneme v dalších článcích. Nakonec třeba zjistíte, že webdesign je zajímavá disciplína a že byste se jí mohli živit. Anebo prostě jen získáte přehled a chuť do dalšího studia, čímž těchto pár článků splní svůj účel. Předtím se ale pokusíme zbavit několika mýtů, které webdesign pronásledují. Schválně, jestli uhodnete, které to jsou.

Diskuze (89) Další článek: Easter Eggs – velikonoční vajíčka v programech 1

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,