Podelim se s Vami o zkusenost s EPO (elektronicke priznani k DPH).
1) Presto, ze se o tomto reseni velmi dlouho hovorilo a jiz pomerne dlouho je mozne podavat priznani elektronicky, byli jsme v lednu 2004 prvnimi (!) v ramci naseho FU, kdo to zkousi. S tim souvisi i "kvalitni podpora" na okresnim FU, kde jsou pracovnici, kteri v tomto smeru nejsou absolutne schopni s nicim poradit - uci se na na nas (nebo spise od nas). Nebyli mi schopni ani rict, jaky typ certifikatu je potreba pro to, abychom mohli priznani elektronicky podat (to jsme si nakonec zjistili sami a pokrocili dal)
2) Pri instalaci aplikace EPO jsem se docela pobavil. Protoze jsem nechtel zatezovat linku, nainstaloval jsem off-line verzi. Formular se objevil, vse fungovalo ale na konci, kdyz jsem chtel pro kontrolu udelat opis - tisk priznani, napsala mi aplikace ze to je mozne pouze v on-line verzi . Smazal jsem tedy off-line verzi a jeli jsme on-line. Chvili mi trvalo, nez jsem zjistil jak lze jednou vyplnena data ulozit aby se pri kazdem problemu nemuselo priznani cele vypisovat znovu. Uprimne - bezny uzivatel s tim bude mit docela problem. Ale nakonec se podarilo. Neni toho na vyplnovani zase tolik a a alespon si to pani ucetni vyzkousela .
3) Vlastni odeslani bylo zajimave. V zaverecnem dialogu (az pripojite elektronicky podpis) je moznost "Ulozit" a "Ulozit a odeslat". Cekal jsem (alespon ja bych to v tomto pripade jako programator udelal), ze pri kliknuti na "Ulozit a odeslat" se zobrazi jeste nejaka informace jakym zpusobem bude nasledne odeslani provedeno, kam a jake informace se zacnou odesilat apod. Po kliknuti na tlacitko se vsak chvili "neco" delo a pak se objevila stroha informace o tom, ze nase priznani bylo odeslano. Toto samozrejme neni chyba, jen to neni nikde presne popsano a u takove citlive aplikace bych cekal ponekud "opatrnejsi" chovani.
3) Nakonec jsme tedy skutecne priznani DPH podali elektronicky. Zaujalo mne ze na danem FU se objevilo az za dva dny - posila se nejdrive nekam do centralniho registru - viz vyse. Dulezite vsak je, ze pro podani je podstatny den, kdy je priznani odeslano. Platce dane je v tomto pripade z obliga a muze DPH poslat skutecne az posledni mozny den (udajne . FU po tech dvou dnech potvrdil, ze je vse v poradku. SLAVA !
Potud tedy jakas taka spokojenost - opravdu to funguje.
4) Pri pouzivani EPO se vsak jeste objevuji drobne chybicky (na tistene verzi priznani se neobjevi nazev firmy, nepocita se koeficient DPH). Jako programator to dokazu pochopit, ale zcela nespokojen musim byt s komunikaci via e-mail. Popsal jsem do e-mailu co nejpodrobneji problemy, ktere jsme meli a poslal je na adresu uvedenou na strankach EPO: podatelna@mfcr.cz (24.2.2004). Po dvou dnech jsem nedostal zadnou odpoved, a tak jsem poslal na tutez adresu urgenci s prosbou o jinou kontaktni adresu pokud tato neni ta spravna (26.2.2004). Opet nic. Vypada to, ze e-maily na adresu podatelna@mfcr konci v nejake cerne dire. Inu, rekl jsem si, kde jinde zkusit ziskat informace nez na adrese urcene pro informace verejnosti: informace@mfcr.cz. Tam jsem tedy 7.3.2004 poslal dotaz jak vlastne funguje adresa podatelna@mfcr.cz. Dnes mame 16.3.2004 a ja mam pocit, ze na MFCR asi nikdo elektronickou postu necte. Jsem zvedav, jestli si někdo z MFCR nebo MICR precte diskusi k clanku o e-governmentu. Třeba se mi konecne někdo ozve
Stanislav Hradilik