reklama

Sketsa: vektorový grafický editor

5. června 2007
Banner redakce SDÍLET NA FACEBOOKU TWEETNOUT
Sketsa je užitečný softwarový nástroj určený pro tvorbu vektorové grafiky. Ukládá ji ve formátu SVG a dokáže exportovat i do rastru.
Plusy / minusy
+ kontrola nad obsahem SVG
+ rychlost programu
– komfort práce

Grafický formát SVG je speciální formát založený na definici prostřednictvím XML souborů. Oproti uzavřeným formátům známých komerčních vektorových editorů má tu výhodu, že je otevřený a bez problému lze pracovat s jeho obsahem, aniž by bylo nutno znát nějaký binární formát dat a zjišťovat jeho strukturu u výrobce. SVG i jiné vektorové formáty můžete snadno převést do rastrových formátů, takže s grafickými editory tohoto typu můžete připravit jak propagační tiskové materiály, tak některé prvky grafiky pro webové stránky.

Sketsa je placený program, který však můžete bez funkčních omezení plnohodnotně testovat. Instalace je připravena s využitím poněkud méně známého typu instalačního průvodce, není však nijak složitá. Při instalačním procesu budete upozorněni na nutnost knihoven pro jazyk Java. Bez nich vám tento vektorový editor fungovat nebude.

Pestrá grafika nebo strohá technika?

Po spuštění vás přivítá poměrně střídmá pracovní plocha s panelem nástrojů, prostorem pro kresbu a s panelem sloužícím k zobrazování vlastností vybraného objektu. Grafické rozhraní programu se omezuje na černé obrysové ikonky s výjimkou panelu nástrojů, který je barevný. Panely s paletou nástrojů a nastavováním vlastností vybraných objektů lze na požádání schovávat a jedním klepnutím opět zobrazit. Připomíná mi to nástrojové panely v moderních vývojových prostředích.

Klepněte pro větší obrázek

Uživatelské rozhraní programu Sketsa je spartánské

Sketsa samozřejmě dovede pracovat naráz s více otevřenými kresbami, mezi nimi se přepínáte díky záložkovému rozhraní. Ve zkušební verzi se vám v rohu kresby zobrazí poznámka, že vaše verze programu je určena pouze k testování, jinak nejste ničím omezováni.

Panel nástrojů sice nepůsobí nijak bohatě, ale nabízí snad všechny základní prostředky pro vektorové kreslení. Vedle výběrového ukazatele zde tedy najdete nástroj pro označování libovolných oblastí, pomůcky pro vkládání obdélníků a elipsoidů, kreslení přímek, jednoduchý nástroj pro vytváření mnohoúhlých objektů, tužku, pero, možnost vložení jiného obrázku (SVG, PNG nebo JPEG) a psaní textu. Další nástroje slouží pro změnu vzhledu vybraných objektů, přesouvání jejich jednotlivých bodů, změnu velikosti, otáčení zkosení, přesun a přibližování výkresu.

Trošku mi vadilo nepohodlné ovládání ve smyslu nastavování vlastností kreslených objektů. Není možné si dopředu zvolit barvu výplně nebo obrysu, či další parametry. Vložený objekt se nakreslí s využitím černé obrysové barvy a případně prázdné výplně. Po jeho nakreslení a označení můžete teprve měnit jeho vlastnosti. Příslušný panel nabízí několik záložek, jejichž obsah se mění v závislosti na typu vybraného objektu.

Puntičkářské nastavení nakreslených objektů

Jestliže si tedy vyberete nějakou čáru nakreslenou pomocí nástroje tužka, zobrazí se vám v záložce Geom souřadnice jednotlivých bodů, které tvoří zlomy čáry. Při výběru obdélníku vám zase Sketsa nabídne úpravu souřadnic X a Y a výšky a šířky zvoleného objektu. Podobně jako v rastrových editorech můžete pojmenovávat jednotlivé vrstvy, v programu Sketsa má každý objekt přiřazen jednoznačný identifikátor, který je dobré vyplnit. To pramení ze zaměření na SVG, jehož XML struktura si o identifikátory jednotlivých prvků přímo říká.

Klepněte pro větší obrázek

Úprava vlastností vybraného objektu

U vybraných objektů lze také nastavit vlastnosti display a visibility, jejichž hodnoty se podobají vlastnostem kaskádových stylů známých z webových stránek. Koneckonců SVG také můžeme považovat za webovou technologii. Na druhé záložce v pořadí se konečně dostáváme k úpravě barevného vzhledu vybraného objektu. Volíte zde barvu ohraničení, případně měníte odkaz (URI) na vložený objekt. Rovněž zde upravíte sílu čáry, typ jejího zakončení, způsob čárkování nebo průhlednost. Podobně nastavujete druh a barvu výplně na třetí záložce vlastností.

Klepněte pro větší obrázek

Přechodovou výplň je nutné nejprve připravit a až poté ji lze vybírat ze seznamu a aplikovat na kresbu

Sketsa dovede pracovat i s vícebarevnými typy výplní a některými filtry. Jejich použití je však poněkud kostrbaté. Nejprve si je musíte definovat. V příslušném panelu najdete seznam, do kterého si definice výplní a filtrů přidáte. Při vytváření nové definice zvolíte typ výplně a postupně přidáváte jednotlivé barvy do tabulky – seznamu. Není to složité, nicméně mi tento postup připomíná spíš nějaký technický program než grafický editor. Nabídka filtrů je poměrně široká, opět je definujete stejně jako výplně. Zajímavé je sloučení více typů filtru do jednoho.

Klepněte pro větší obrázek

Nabídka filtrů je poměrně široká

Vektorové kreslení se zobrazení zdrojového kódu

Při vkládání textu počítejte s tím, že vám Sketsa nenabídne kompletní seznam písem instalovaných ve vašem systému, ale pouze několik základních fontů. Zajistí se tak vzájemná kompatibilita v případě, že byste chtěli použít nějaké exotické písmo a posléze byl výkres otevírán na počítači, kde příslušné písmo chybí. Seznam si však můžete jednoduše upravit, použití zmíněného exotického fontu tedy není nemožné.

Klepněte pro větší obrázek

Při definici písma lze upravit možnosti jeho nahrazení

Vzhledem k tomu, že Sketsa je přímo uzpůsobena pro práci s SVG, najdete zde několik doplňkových nástrojů, se kterými se v jiných grafických editorech nesetkáte. K těm nejjednodušším patří kontrola duplicit v identifikátorech jednotlivých objektů. Vzhledem k tomu, že SVG je založeno na XML struktuře, můžete si zobrazit Document Object Model vytvářené kresby. K dispozici je samozřejmě i možnost přímé úpravy XML struktury pomocí vestavěného editoru s barevným zvýrazněním syntaxe. Použité barvy snadno změníte v nastavení programu.

Klepněte pro větší obrázek

„Programátorská“ podoba vektorového editoru Sketsa

Hotové výkresy jsou ukládány pouze do formátu SVG, resp. jeho komprimované podoby SVGZ. Sketsa vám nabídne také export do PNG nebo JPEGu, ovšem uložení do některého jiného vektorového formátu od ní nečekejte. Hledáte-li prostředek pro tvorbu SVG grafiky, který vám nabídne detailní kontrolu nad obsahem vytvářeného souboru, pak je Sketsa dobré řešení. Hledáte-li pouze vektorový editor a je vám jedno, zda je kresba ukládána do SVG nebo jiného formátu, pak asi najdete lepší řešení.

Sketsa SVG Graphics Editor 4.2.2
Vektorový grafický editor pro SVG
webwww.kiyut.com/products/sketsa
cena49 USD
StáhnoutGigamania

Témata článku: GigaMania, Grafický editor, Editor

24 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Ripper-CZ 6. 6. 2007 23:26:55
    Škoda že to ještě nikdo neřekl panu Waicovi :-/
  • Ripper-CZ 6. 6. 2007 23:25:18
    Nic proti vám, pane Polzer, ale +1...
  • zahradnik 6. 6. 2007 10:58:50
    RealDraw je zajímavé udělátko, dovede toho poměrně dost a často se jedná o...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 100

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 36

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 73


reklama