Budoucnost | Seznam.cz | Vyhledávače

Seznam.cz by se mohl zásadně proměnit. Viděli jsme pár exotických návrhů

Seznam.cz v posledních měsících kosmeticky vylepšoval svůj vyhledávač a vedle organických výsledků – seznamu odkazů – zobrazuje stále více kontextových sémantických informací. Když tedy vyhledáte třeba slovo medvěd, v pravé části se zobrazí klasická wiki karta, jak ji známe třeba i z Googlu, nicméně také seznam českých zoologických zahrad, kde podobného huňáče najdete.

Ještě to má své chyby (medvědy máme i v Brně), ale nastiňuje to směr, ve kterém hodlá Seznam konkurovat právě Googlu – lokálními informacemi, ve kterých si je jistější než globální korporace z Mountain View.

Seznam se nám dnes nicméně pochlubil ještě s jednou novinkou – vizí, kde by mohl být za další dva, čtyři roky. A pozor, v tomto případě už nejde o žádnou kosmetiku, ale o kompletní proměnu paradigmatu, co je to vlastně vyhledávač. Sémantický vyhledávač.

943252009
Karta s výsledky pro medvěda. Specialitou Seznamu jsou lokální data, takže se pokouší zobrazit i seznam českých zoologických zahrad, kde najdete medvěda.

Nemůžeme vám ten obrázek sice ukázat, ale viděli jsme studii zcela nového GUI, ke kterému by mohl v horizontu let Seznam dospět. Podstatné je přitom to, že v návrhu zcela chyběl organický vyhledávač – tedy ten starý dobrý vertikální seznam odkazů, který tu máme již od poloviny devadesátých let a ani Google nemá odvahu jej opustit.

Bylo by něco takového vůbec možné? Dospěli jsme už do fáze, aby vyhledávač opravdu hledal, a tedy přinášel konkrétní syntetickou odpověď na libovolnou otázku, a nejen vypisovat desítky a desítky stránek, které možná chcete navštívit a často jsou zcela mísu?

969448388
Raná a ryze pracovní verze, kterou jsme viděli, vůbec nepracuje s organickými výsledky (to je ta rozčtverečkovaná část). Namísto seznamu odkazů se vyhledávač pokouší zodpovědět otázku. Výsledky tedy tvoří podobný typ boxů jako v pravém panelu.

Návrh, který jsme viděli a který je opravdu jen studií, která se může zcela změnit, anebo také zaniknout, pracuje s myšlenkou jakéhosi dashboardu složeného z nejrůznějších kontextových karet. Vlastně z toho, co dnes už vyhledávače nabízejí vedle organických výsledků.

Když byste tedy vyhledali třeba nějaké místo – třeba podnik, do kterého mě chcete pozvat na dobré pivo, Seznam by zobrazil mapu, kde se hospůdka nachází, kdy má otevřeno, snad i nějaké to hodnocení, seznam hospůdek, kde to pivo točí lépe a hromadu dalších souvisejících dat – časem snad i personifikovaných, tedy šitých přímo mě na míru.

Vyhledávač by se tedy pokoušel konkrétně odpovědět a vždy způsobem adekvátním dotazu. Jinak by tedy vypadala odpověď na podnik, jinak na službu, jinak na zeměpisný pojem, událost a tak dále.

Je to příliš troufalé? A co by odstřižení generického vyhledávače udělalo s celým internetovým byznysem a SEO? Za těch posledních dvacet let jsme si zvykli, že vyhledávač má přesně danou podobu, a přestože o tom sémantickém třeba zrovna Google mluví už nejméně deset let, z velkých hráčů si k dramatičtější proměně podoby zatím nikdo netroufl.

Bude Seznam první? Je jeho návštěvník příliš konzervativní, anebo naopak tvárnější než zarytý geek? Mohla by to pro něj být konkurenční výhoda? Dejte nám vědět v diskuzi pod článkem.

Diskuze (8) Další článek: Okolo Země proletí obří asteroid, přinese padající hvězdy

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,