Seriál o C++ pro úplné začátečníky: díl 1.

Už jste si někdy spouštěli nějaký program a vrtalo vám hlavou, jak se takový program vlastně vytváří? K vytváření programů slouží programovací jazyky, což je i C++, který se tu budeme učit.
Už jste si někdy spouštěli nějaký program a vrtalo vám hlavou, jak se takový program vlastně vytváří? K vytváření programů slouží programovací jazyky, což je i C++, který se tu budeme učit. Jak už název napovídá, půjde zde o seriál pro úplné začátečníky, kteří se s programováním ještě nesetkali, nebo se s ním teprve seznamují. Nejdříve si řekneme, co budeme potřebovat, abychom se mohli do C++ pustit, něco o historii jazyka, popíšeme si jeho klady a zápory, dozvíme se, co je to kompilátor, a kde ho sehnat. Naučíme se, co to jsou algoritmy, proměnné, operátory, funkce, ukazatele a jemně naťukneme i oblast objektově orientovaného programování – jednu z největších předností C++. Ale co se nenaučíme (nebo alespoň ne v tomto seriálu), je programování aplikací pro Windows ať už s využitím WIN32 API funkcí, nebo třeba knihovny MFC, protože byť jen stručný popis základů by vydal na docela objemnou knihu. Také se nenaučíme pracovat s grafikou. Pokud se chcete naučit jazyk opravdu podrobně a se vším všudy, může vám tento seriál být pro začátek opěrným bodem, ale dále vám nezbude, než si pořídit nějakou obsáhlejší publikaci či manuál a hledat na Internetu. (v seriálu se několik užitečných adres objeví). Na konci každého dílu si pro přehlednost zrekapitulujeme to nejdůležitější, co jsme se naučili. Přesto se vám může zdát 1. díl trochu nudný – programovat zde totiž ještě nebudeme, ale příště si to vynahradíme.

Proč C++?

Když se naučíte C++, bude pro vás mnohem jednodušší naučit se třeba Javu, nebo další jazyky stavějící na podobném základu. Jazyk C++ je velmi rychlý, a hlavně – je objektově orientovaný (nevadí, že ještě nevíte, co to znamená), což je veliké plus. V C++ se s použitím některých komerčních, ale i volně dostupných grafických knihoven programují počítačové hry, úspěšný software, atd.

Stručná Historie jazyka C++, standard ANSI

Roku 1972 vznikl u firmy AT&T jazyk C, původně vyvinutý pro Unix. Tato verze se dnešnímu C++ ještě moc nepodobala, ale roku 1978 vyšla další verze nazvaná podle svých „otců“ Kernighan-Ritchie C. Od doby, kdy Bjarne Soustroup přidal do C++ výraznou podporu objektově orientovaného programování (v C už bylo obsaženo také, ale jen ve velmi omezené formě), je C++ jedním z nejvyužívanějších jazyků současnosti. Vzhledem k obrovskému rozšíření byly stanoveny určité normy, které zajišťují, aby se program přeložil (zkompiloval) na všech překladačích bez chyb. Nejznámější je dnes norma ANSI, která byla definována roku 1990 a kterou se dnes řídí většina překladačů. Dost bylo historie, pojďme dále.

Překladače (compilers)

Abychom vůbec mohli z našeho zdrojového kódu vytvořit samostatně spustitelný program, budeme potřebovat nějaký překladač. Dnešní překladače nabízejí veliké množství funkcí, které vám maximálně usnadní práci. Modernější obsahují vlastní textový editor, debugger (popíšeme si později), linker a další „vychytávky“ a většinou nabízejí vytváření aplikací pod Windows. Na Internetu je jich volně k mání mnoho, nicméně nejznámějšími firmami jsou Borland s překladačem Borland C++, či C++ Builder a Microsoft se svým výborným Visual Studiem.

Instalace překladače Borland C++ 5.5

My v tomto seriálu budeme pracovat s tímto překladačem, protože je volně dostupný, ale pokud máte jiný, nevadí – ukázkové programy by měly fungovat na všech.

Po registraci si ho můžete stáhnout z WWW stránky Borlandu. Nainstalujte ho a následně do složky BIN vaší instalace umístěte tyto dva soubory: bcc32.cfg a ilink32.cfg. Otevřete si je v poznámkovém bloku a upravte cesty uvedené uvnitř podle toho, kam jste Borland C++ 5.5 nainstalovali. Tím byste měli předejít chybám typu „cannot find header file xx.h“.

Vlastní kompilace

Vlastní překládání programu se skládá z více částí: Nejdříve se zdrojový kód zkompiluje, to znamená, že je převeden na soubor s příponou .OBJ a dál se spustí linker, čímž se z .OBJ souboru vytvoří kýžený spustitelný program.

Pokud máte celistvé vývojové prostředí s vestavěným textovým editorem, většinou stačí program spustit příkazem Run, ten se automaticky zkompiluje a uloží ve spustitelné formě na disk. My zde však budeme pracovat s Bcc5.5, čeká nás tedy práce v příkazové řádce:

bcc32.exe nazev.cpp

U většiny překladačů, včetně BCpp5.5, se nyní spustí automaticky i linker a vytvoří nám ze souboru nazev.cpp, ve kterém bude náš zdrojový kód, kýžený spustitelný program nazev.exe. Nyní si tuto proceduru zkuste s tímto přiloženým souborem, abyste zjistili, jestli máte váš překladač správně nakonfigurovaný. Další informace hledejte v dokumentaci překladače.

Rekapitulace

Tak jsme zdárně absolvovali první díl našeho seriálu, gratuluji. Dozvěděli jsme se, že k programování potřebujeme překladač, a že program se nejdříve kompiluje a pak linkuje na spustitelný soubor.

V dalším dílu si popíšeme strukturu programu, vysvětlíme si, co to jsou algoritmy, proměnné a operátory.

Diskuze (49) Další článek: Týden: IBM do Brna, předcebitové novinky

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,