Sedmička nástrojů pro každého webmastera

Víte, jak vypadá váš web v různých webových prohlížečích, kdo vám krade vaše autorské články a co všechno o sobě umí prozradit tajemný návštěvník každé webové stránky – Googlebot?
Kapitoly článku

Ačkoliv si stále mnoho lidí myslí, že k popularizaci domácího nebo komerčního webu stačí nahrát webové stránky na server a o zbytek se už postará „neviditelná ruka Googlu“, zpravidla, přinejmenším ze začátků, je třeba jí trošku pomoci. Dnes vám ukážeme několik zajímavých nástrojů, pomocí kterých můžete sledovat, nejen kdo vaše stránky navštěvuje, ale také jak vypadají v různých webových prohlížečích, zdali vám někdo nepřebírá autorský obsah a co o vás vlastně ví ten tajemný a tichý návštěvník jménem Googlebot.

Web je jedno velké tržiště a bojiště

Ať už je váš web komerční, neziskový, nebo se jedná o osobní blog, beztak jste všichni součástí velkého a poměrně surového tržiště (a bojiště) jménem internet. Můžete samozřejmě namítnout, že své webové stránky netvoříte za účelem zisku, i když si ale založíte web s katalogem božích muk na území Čech, Moravy a Slezska, pravděpodobně budete chtít, aby si našel své čtenáře. Pakliže pak někdo založí web s podobnou tématikou a ukořistí vám podstatný díl návštěvníků, bude to pro vás stejná újma, jako by se jednalo o skutečnou ekonomickou ztrátu – a také se jedná, do webu jste přeci investovali desítky a stovky hodin práce. Ať už tedy spravujete elektronický obchod nebo veřejně přístupné stránky školy, máte celkem podobné elementární zájmy.

Aby si vaše články čtenáři našli, je třeba se postarat o atraktivní obsah a také optimalizaci ve vyhledávačích. Někdo si vystačí se základními poučkami, druhý na internetu stráví týden studiem SEO technik a třetí využije služeb jednoho z mnoha SEO odborníků – těch samozvaných jsou na českém webu celé hordy. Pakliže se rozhodnete pro tu první nebo druhou možnost, máme pro vás několik zajímavých nástrojů, které vám pomohou s tvorbou a správou dobrého webu.

Tip na knihu: Jak optimalizovat webové stránky, si budete moci přečíst po víkendu v recenzi knihy SEO v PHP: Programujeme profesionálně. Pakliže je vám programování a PHP naprosto cizí, nezoufejte, kniha vás totiž seznámí i se základními a univerzálními poučkami.

Browsershots – jak vypadají vaše stránky (třeba) na Linuxu?

I když budete mít dobré SEO a váš web se bude držet ve vyhledávačích na horních příčkách, může v kdejakém prohlížeči vypadat všelijak. Ačkoliv jsou prohlížeče stále chytřejší a doba zcela nekompatibilních webu se tak pomalu stává minulostí, přesto člověk ještě stále občas narazí na zcela rozsypané stránky. Pakliže nechcete svůj web testovat v každém prohlížeči zvlášť, což je velmi náročné na čas a neobjedete se ani bez více operačních systémů nebo virtualizace, můžete vyzkoušet některý z webových vykreslovačů – rendererů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Browsershots umí vykreslit podobu stránky prakticky v každém grafickém prohlížeči

Takový renderer vlastně simuluje vykreslovací jádro rozsáhle skupiny vykreslovačů a zpravidla ve formě obrázku vám ukáže, jak by váš web vypadal třeba v linuxovém prohlížeči Kazehakase. K těm nejlepším patří určitě Browsershots, který umí vykreslit několik desítek kombinací prohlížeč/operační systém, umožňuje volbu toho, zdali se má stránka vykreslit i s případnou Javou nebo Flashem, zdali se má použít Javascript, můžete navolit barevnou hloubku a samozřejmě nechybí ani volba rozlišení obrazovky, což ocení zejména ti, kteří si doma zvykli na širokoúhlé 1680x1050 monitory a zapomněli na skutečnost, že většina návštěvníků internetu stále disponuje 4:3 rozlišením 1024x768.

Služba Browsershots je zcela zdarma, na výsledek si však budete muset několik minut počkat, systém vás totiž zařadí do fronty. Pakliže spěcháte, budete si muset připlatit. Na vaši návštěvu se v každém případě těší více než stovka vykreslovacích serverů.

Copyscape – kdo vám krade články?

Další zajímavou službou je Copyscape. V základní bezplatné verzi objevíte jednoduchý formulář. Pakliže vyplníte třeba adresu vašich stránek, aplikace se podívá na web a zjistí, na jakých stránkách se nachází stejný nebo velmi podobný obsah. Bohužel při dnešní oblibě sdílení informací skrze RSS je pro původní účel Copyscape skoro nepoužitelný, za plagiátora totiž budou považovány naprosto všechny webové RSS agregátory, které do své databáze uloží zpravidla úvodník článku a samozřejmě jeho nadpis. Nakonec tato funkce ale není vůbec na škodu, dozvíte se totiž, kdo vlastně odkazuje na váš web, případně můžete snadno najít původní zdroj nějaké citované informace. Bezplatná verze má však jednu zásadní nevýhodu, zobrazí pouze desítku „plagiátorů“. V tomto směru tedy lépe poslouží dobře položený dotaz na Google. Jak takový správný dotaz položit, si můžete přečíst třeba v článku Fígle pro vyhledávač Google.

Google Analytics a AdSense

Pakliže chce mít luxusní kontrolu nad návštěvností, určitě své webové stránky vybavte drobným Javascript kódem, který umožní tvorbu skutečně rozsáhlých (a dříve nevídaných) statistik a pokročilých analýz aplikace Google Analytics. Pokud si tedy nevystačíte s textovým „počítadlem“, GA určitě vyzkoušejte.

Co všechno Analytics umí, si můžete přečíst v článku AdSense a Analytics: Jak si vydělat na webu.

AdSense pak jistě velmi dobře znáte, textové i grafické kontextové reklamy Googlu jsou dnes totiž naprosto nepřehlédnutelné a přibývá i těch tuzemských, které jsou pro stránky v češtině životně důležité.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Google Analytics je prostě bezkonkurenční

Co že má reklama společného s indexací? Pro AdSense je obsah stránky stejně důležitý jako pro vyhledávač, na základě jeho analýzy totiž vybere odpovídající, tedy kontextovou, reklamu. Čas od času se pak objeví ve webových diskusích názor, že autoři stránek s AdSense reklamou jsou ve vyhledávači zvýhodněni, jelikož je přirozeně zájmem gigantu z Mountain View, aby takové stránky čtenář našel a zvýšila se tak pravděpodobnost, že klepne na reklamu. Bez „klikání“ totiž nejsou zákazníci a bez zákazníků by nebyl Google v pozici největšího správce internetové reklamy na světě.

Google Trends for Websites a NetMonitor

Pakliže to myslíte s weby vážně, je třeba mít i přehled o trhu a tedy i konkurenci. Jakou má asi návštěvnost? V našich podmínkách může posloužit veřejný katalog NetMonitor, který sdružuje ty nejvýznamnější české projekty. Pakliže se chcete srovnávat se zahraničím a vystačíte si s pečlivě spočítanými odhady, výsledky vám zpracuje třeba comScore nebo Alexa, rozhodně se však nebude jednat o bezplatnou službu.

Zcela zdarma je naopak Google Trends for Websites. Stačí zadat webovou adresu a Google Trends vykreslí odhadovaný vývoj návštěvnosti v minulosti podle svých údajů z vyhledávače. Součástí statistiky jsou nicméně pouze weby s globálně porovnatelnou návštěvností, bloček, který bude mít tisíckrát menší návštěvnost než Živě.cz tedy jednoduše součástí statistik být nemůže, nevlezl by se totiž do grafu. Mohou tam být ale jiné weby, do formuláře totiž můžete pro snadné porovnání zadat hned několik webových adres.

Klepněte pro větší obrázek
Srovnání světoznámého IT magazínu a katalogu Betanews a Živě.cz
Jaká je ovšem realita?

Absolutní čísla se v každém případě nedovíte, k dispozici máte pouze průběh křivky a případné relativní porovnání s konkurenčními weby. Na mnoha příkladech se zároveň ukázalo, že Google Trends jednou funguje velmi dobře, podruhé naopak nějaký web silně přecení nebo naopak podcení. Za vyzkoušení ale určitě stojí.

Kapitoly článku

Témata článku: Google, Web, Internet, Programování, Google Analytics, Analytics, Alexa, Gadget

5 komentářů

Nejnovější komentáře

  • G_ 27. 8. 2008 1:00:43
    pokud nekdo bude krast obrazky v budoucnu muze poslouzit tineye.(zatim...
  • Jakub Čížek 26. 8. 2008 17:25:01
    Ahoj, chtěl jsem, ale úplně mi to vypadlo.. Každopádně jsem tušil, že se...
  • deter 26. 8. 2008 14:56:17
    Vynikajici nastroj, pokud chcete vedet, jak vypada vas web v ruznych...
Určitě si přečtěte

Monitory do 10 tisíc: poradíme, jaké jsou teď nejlepší

Monitory do 10 tisíc: poradíme, jaké jsou teď nejlepší

** Dobrý monitor s kvalitním panelem lze pořídit pod tři tisíce korun ** Pod deset tisíc si můžete koupit pracovní 27" monitor nebo nejlevnější použitelné 4K ** Vybrali jsme také ideální model pro vícemonitorovou konfiguraci

27.  11.  2016 | Stanislav Janů | 13

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 76