RIAA jde proti YouTube: hudebníkům prý nevydělá dost a podmínky Googlu nejsou spravedlivé

  • YouTube je trnem v oku RIAA, hudebníkům prý nevydělává dost
  • Trvalé smazání populární písničky z YouTube je velmi obtížné
  • RIAA chce otevřít otázku úpravy DMCA

Šéf americké asociace nahrávacího průmyslu (RIAA) Cary Sherman se v rozhovoru pro Re/Code rozpovídal na téma YouTube. Hudebním producentům se totiž nelíbí, jaké mají na YouTube podmínky a jak s nimi Google jedná. Aktuálně proto RIAA lobuje za lepší podmínky a úpravu zákona známého jako DMCA, který v Americe řeší problematiku autorského práva na internetu.

YouTube platí málo a nelze z něj odejít

Cary Sherman tvrdí, že hudebníkům unikají kvůli YouTube zisky a nemohou s tím nic dělat. Pokud přitlačí na Google, jakožto provozovatele YouTube, aby upravil podmínky a navýšil výplatu z přehrávaných reklam, odvětí pouze tím, že nabízí nejlepší možné podmínky, a pokud nevyhovují, může dotyčný své autorsky chráněné video z YouTube odstranit. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Tak roste podíl streamované hudby z hlediska tržeb na americkém trhu • podíl streamování z hlediska tržeb ve srovnání s ostatními distribučními kanály

Jenomže odejít z YouTube není tak jednoduché. Když zmizí oficiální video, okamžitě se začnou objevovat uživateli nahrané kopie. Držitel autorského práva pak musí každý takový klon nahlásit jako porušující autorská práva a YouTube následně klip odstraní. Takový je princip zákona DMCA. 

Odstranit nějakou populární píseň z YouTube je ale ve finále prakticky nemožné. Než se nové klony nahlásí a projdou procesem odstranění, objeví se nové. Každý přírůstek si přitom musí hlídat držitel autorského práva sám, s čímž má nemalé náklady.

RIAA by tak ráda do DMCA dostala úpravu - pokud držitel autorského práva jednou řekne, že dané dílo být na YouTube nesmí, musí provozovatel smazat všechny kopie a okamžitě automaticky odstraňovat nově vznikající. 

Spotify už nevadí, předplatitelé dají víc

Řešením by byly výhodnější podmínky na YouTube, ale tam to moc nadějně nevypadá. Cary Sherman si je vědom, že budoucnost distribuce hudby je ve streamování a samotnému principu se nebrání, chce ale pro hudebníky lepší podmínky. Daleko lépe se v tomto směru prý jedná se Spotify, které už proto není tak častým terčem hudebních producentů. Těm vadily velmi nízké příjmy z přehrání u bezplatných účtů sponzorovaných pouze reklamou. 

Jenomže na Spotify velmi dobře funguje konverze uživatelů využívající bezplatný tarif na předplatitele. Aktuálně už má přes 30 milionů předplatitelů

Bude zajímavé sledovat, jak se boj RIAA proti YouTube bude vyvíjet. Proti vyloženě pirátským projektům to asociace měla celkem jednoduché, se startupy tipu Spotify mohla svou silou dosáhnout vyjednávací výhody, ale před YouTube je jen tím menším, který prosí.

YouTube se přitom může chlubit, že několik produkčních společností podmínky bez problémů akceptuje a spolupracuje na projektu Vevo, nebo že hudebnímu průmyslu loni zaplatil 3 miliardy dolarů a toto číslo průběžně roste. Spustil také předplacenou službu a speciální hudební aplikaci umožňující poslech hudby z YouTube na mobilech i na pozadí (YouTube Red). A hlavně umožňuje hudebníkům zviditelnění a marketing - vždyť z mnoha hudebních hvězd jsou zároveň hvězdy YouTube. 

Témata článku: YouTube, Hudba, filmy, seriály, Caro, Care, Vevo

32 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Horemheb 11. 4. 2016 18:48:01
    chudák Britney si nebude moct koupit soukromej tryskáč
  • Krejmaj 11. 4. 2016 18:40:13
    RIAA po tom, co zacala fungovat digitalni distribuce uz nevi coby a tak...
  • blaznivyslovak 11. 4. 2016 15:23:18
    Pockat co? Je RIAA tak pripecena, ze nevie o ContentID? Tak mna buzeruju s...
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 57

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

24.  4.  2017 | Jakub Čížek | 112

Acer chrlí novinky: levný a tenký Predator, nové Switche a další notebooky

Acer chrlí novinky: levný a tenký Predator, nové Switche a další notebooky

** Acer na konferenci v New Yorku představil velkou spoustu novinek z oblasti počítačů, notebooků i monitorů ** Notebookové novinky se dotkly řad Predator, Swift, Switch i Aspire ** Herní notebooky dostaly nový typ chlazení

27.  4.  2017 | Karel Javůrek | 8

Jak by měly vypadat příští Windows? Designéři si pohráli s futuristickým prostředím Neon

Jak by měly vypadat příští Windows? Designéři si pohráli s futuristickým prostředím Neon

** Zkraje roku unikly na internet snímky nového prostředí Neon ** Součástí Windows by mohlo být už na podzim ** Komunita grafiků na webu nespala a začala si hrát

26.  4.  2017 | Jakub Čížek | 59

Jak funguje Apple Liam: Robot, který umí recyklovat staré iPhony

Jak funguje Apple Liam: Robot, který umí recyklovat staré iPhony

** Apple zveřejnil detaily, jak funguje robotický systém Liam pro recyklaci iPhonů ** Jeden Liam zvládne rozdělat i na ty nejmenší díly 1,2 milionů iPhonů ročně ** Liam je důležitým prvkem k tomu, aby Apple mohl vyrábět pouze ze stoprocentně recyklovaných materiálů

24.  4.  2017 | Karel Javůrek | 21


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma: moderní cestování

Kdy opravdu přijdou nové baterie?

Velké testy: 6 herních notebooků a 8 volantů

Recenze: AMD Ryzen řady 5