Reklamy v App Store radikálně promění trh s aplikacemi. Pokud si je vývojář nezaplatí, bude to mít těžké

  • Apple po osmi letech fungování zavádí inzerentní pozici v App Store
  • Reklama ve výsledcích vyhledávání má usnadnit život malým vývojářům
  • Za současných podmínek může fungovat naopak
Reklamy v App Store radikálně promění trh s aplikacemi. Pokud si je vývojář nezaplatí, bude to mít těžké

Na vývojářské konferenci WWDC představil Apple mimo jiné novou verzi mobilního operačního systému iOS 10, jehož součástí má být také nový obchod App Store. Ten přinese některé změny v kategoriích, upravený vzhled, ale především vůbec poprvé od roku 2008 placené pozice pro aplikace. Ty se budou zobrazovat na první pozici na stránce s vyhledáváním – nejexponovanějším místě celého obchodu.

Ačkoliv se může zdát, že výsledky vyhledávání nejsou nikterak výhodnou reklamní plochou, ve skutečnosti je tomu naopak. Z vyhledávání totiž pochází 65 % všech nainstalovaných aplikací – zbylých 35 % si rozdělí žebříčky kategorií, úvodní strana App Store nebo přímé odkazy.

„Myslíme na malé vývojáře“

Phil Schiller, který má vývoj App Store na starosti se v rozhovoru vyjádřil k motivacím pro vytvoření inzerentní pozice. Mimo jiné řekl, že tím Apple chce usnadnit život malým vývojářům, kteří se v současné době prosazují velmi těžko. Pomoci jim má inzerování na stránce vyhledávání vedle větší konkurence.

Z výsledků vyhledávání pochází 65 % všech instalací na App Store

Mezi nejdůležitější požadavky nového systému patří inzerce ve stejné kategorii, jako je samotná aplikace. Vývojář, který má aplikaci pro kurzovní sázení, ji tedy nemůže ani prostřednictvím inzerce dostat do kategorie Fitness.

Cílení aplikace se však bude řídit především klíčovými slovy, které si bude vývojář sám volit. Typickým příkladem je klient pro Twitter, kde se kromě názvu sítě budou vyskytovat pojmy jako sociální sítě nebo messaging. Jenže Apple do klíčových slov umožní vepsat také názvy konkurenčních aplikací. A právě to vedlo k debatě mezi vývojáři oblíbeného placeného Tweetbotu a Twitterrificu.

Vývojáři v současné době mohou svoje aplikace zařadit do zkušebního provozu inzertního systému, který probíhá v rámci betaverze iOS 10. A funkčnost si můžete prohlédnout na obrázku níže – uživatel vyhledává aplikaci s názvem Tweeetbot, ale na prvním místě vidí Twitterrific na zaplacené pozici. Vzhledem k tomu, že je jeden z nich zdarma a druhý stojí 9 eur, je velká pravděpodobnost, že původně hledanou aplikaci uživatel vůbec nenainstaluje.

Klepněte pro větší obrázek
Chcete vyhledat Tweetbot za 9 eur, ale na prvním místě je Twitterrific zdarma. Který nainstalujete? (zdroj: Paul Haddad)

Více aplikací zdarma?

Nový reklamní systém však může značně proměnit cenovou politiku vývojářů. Mnoho z nich staví na placených aplikacích bez tzv. in-app purchases, tedy mikrotransakcí v rámci aplikace, které jsou výsadou aplikací na Play Store. Při tomto fungování inzerentní pozice by se však dalo předpokládat, že nemalé množství z nich svůj byznys model nasměruje k bezplatnému stažení a následným dokupům. Právě s ním budou mít vyšší konverze ze zobrazované reklamy.

Pokud by se tak opravdu stalo, nový reklamní systém malým vývojářům nepomůže a může jim rychle uškodit. Dlouhodobě nebudou moci inzerovat stejně jako velcí vývojáři s vyšším rozpočtem, kteří si placenou pozici v App Store zahrnou do běžných režií na marketing a mohou ji provozovat mnohem delší dobu. Pro některé typické kategorie, které jsou na instalacích z vyhledávání ještě závislejší (například dětské aplikace), pak může být inzerce přímo nutností. Bez ní se mohou stát aplikace neviditelnými.

Klepněte pro větší obrázek
Reklamní systém je pouze v testovacím provozu, i přesto však nabízí spam v podobě aplikací pro facebookové lajky zdarma. (zdroj: Owen Williams)

Apple chce novým systémem zvrátit trend, kdy je stále větší podíl ze zisků vyplácen největším vývojářům a ti drobní mají situaci v App Store složitější. Pokud však nepřijde s novými regulačními pravidly, které ještě nezveřejnil (délka kampaně, omezení klíčových slov), může se toto snažení minout účinkem a proti malým vývojářům se naopak obrátit. Uvidíme na podzim.

Témata článku: Apple, Byznys, Reklama, App Store, Schiller

13 komentářů

Nejnovější komentáře

  • dolph1888 24. 6. 2016 10:16:59
    Správná politika - pořádek musí být!
  • r4in 23. 6. 2016 17:57:00
    To malým vývojářům pomůžou akorát do hrobu. Všude budou akorát reklamy na...
  • O8R7RAN 23. 6. 2016 14:28:40
    Taky jsem toho názoru, že to může malým vývojářům spíše uškodit. Mám...
Určitě si přečtěte

To tu ještě nebylo. Specialisté ukázali, že zavirované mohou být i titulky SRT

To tu ještě nebylo. Specialisté ukázali, že zavirované mohou být i titulky SRT

** Stáhnete si film a titulky třeba z OpenSubtitles.org ** A osud vás za ten warez záhy potrestá ** Specialisté totiž ukázali, že i v titulcích může být schovaný virus

24.  5.  2017 | Jakub Čížek | 58

Pojďme programovat elektroniku: Postavíme si bezdotykové ovládání PC za stokorunu

Pojďme programovat elektroniku: Postavíme si bezdotykové ovládání PC za stokorunu

** Vzpomínáte na Leap Motion? ** Dnes si postavíme něco podobného za zlomek ceny ** Pohrajeme si s optickým detektorem gest

Včera | Jakub Čížek | 8

WannaCry se neměl vůbec rozšířit. Stačilo, abychom používali Windows Update

WannaCry se neměl vůbec rozšířit. Stačilo, abychom používali Windows Update

** WannaCry se masivně rozšířil kvůli zranitelnosti ve Windows ** Ta mu umožnila, aby se pokusil sám napadnout další počítače ** Jenže ta chyba už je dva měsíce opravená!

22.  5.  2017 | Jakub Čížek | 97


Aktuální číslo časopisu Computer

Bojujeme proti Fake News

Dva velké testy: fotoaparáty a NASy

Co musíte vědět o změně evropského roamingu

Radíme s výběrem základní desky