Recenze Flash 8 – ještě výkonnější nástroj pro vývoj multimediálních aplikací

Možnosti flashových interaktivních multimediálních aplikací byly významně rozšířeny. Před několika týdny uvolněná novinka společnosti Macromedia je zde, aby nás vtáhla do víru nových vizualizačních možností a metod. Do jaké míry se jí to daří, zhodnotíme společně v dnešní recenzi.

První ukázky možností nového flashplayeru letos v létě dávaly tušit, že chystaná novinka z dílny společnosti Macromedia přinese mnoho zajímavých a užitečných vylepšení. Po uvolnění ostré verze přehrávače a editoru Flash 8 bylo jasné, že novinek je mnohem více a stojí opravdu za to.

Pokud budeme chtít otestovat nový produkt, můžeme si stáhnout, jak již bývá dobrým zvykem, trial verzi, která bude plně sloužit 30 dní. Nalezneme jí na webu výrobce.

Pracovní prostředí

Po spuštění programu nás uvítá pracovní prostředí, na které jsme již zvyklí z předešlých verzí.

Klepněte pro větší obrázek

Pracovní prostředí aplikace se výrazně nezměnilo

Po levé straně najdeme nástroje používané pro kreslení, psaní textu a úpravu vytvořených grafických symbolů. Ve spodní a pravé části aplikace najdeme rozbalovací okna, která skrývají užitečné funkce pro úpravu a práci v prostředí programu.

Jedna ze změn se skrývá právě v práci s okny. Kromě možnosti přesouvání zde objevíme i další funkci pro seskupování oken. Můžeme si například sloučit okno pro zobrazení seznamu komponent a okno nastavení vybraných komponent do jednoho společného. Podle potřeb si můžeme slučovat okna podobného zaměření, nebo prostě podle četnosti jejich používání.

Klepněte pro větší obrázek

Zobrazené menu nám umožňuje zařazení aktuálního okna k jinému, nebo vytvoření nového okna

Kreslíme objekty

Další oblastí, kde došlo k zajímavým změnám, je kreslení. První, asi nejvýraznější změnou, je možnost použití přechodové barvy i u obrysů. V předešlých verzích jsme mohli používat pouze jednoduché barvy, v případě, že jsme chtěli použít jiný styl, museli jsme obrys převést na výplň. Nyní můžeme obrysům přiřazovat i přechodové barvy.

A nejen to. Přibyla nám možnost definovat zakončení obrysových čar, styl spojení (kulaté, ostré), funkce pro hladší čáry a také máme možnost nastavit sílu čáry až na 200, dosud jsme mohli zvolit maximálně hodnotu 10.

Klepněte pro větší obrázek

Dříve jsme mohli nastavit pouze barvu

Klepněte pro větší obrázek

Nyní jsou možnosti mnohem větší

Často se při kreslení stává, že potřebujeme na scéně vytvořit několik objektů, které se vzájemně překrývají. V tomto případě bylo nutné nakreslit objekt, převést jej na MovieClip a nebo vložit další vrstvu a kreslit další tvar. Jinak se nám mohlo stát, že místo, které bylo druhým objektem překryto, bylo z prvního objektu odděleno.

Nyní, se při zvolení některého z nástrojů pro kresbu objeví ve spodní části palety nástrojů nové tlačítko – Object Drawing. Pokud na něj klikneme, každý, nově nakreslený tvar, se automaticky převede na objekt skupiny, který další kresbou již nenarušíme.

Klepněte pro větší obrázek

Tlačítko pro automatický převod kresby na objekt

ActionScript

Novinek je poměrně dost. Přibylo nám několik tříd a vlastností kde mezi nejzajímavější patří jistě nové třídy přechodů a filtrů, které umožňují tvorbu efektů, nad kterými jsme dříve museli trávit hodně času a často s nevalným výsledkem. Pomocí nových filtrů snadno vytvoříme rozmazání objektů, vyvýšení okrajů, vysvícení, stínování, zkreslení.

Klepněte pro větší obrázek

Nové filtry lze samozřejmě aplikovat i přímo na objekty na scéně

Veškeré filtry pracují na principu překreslení zdeformovaného objektu do bitmapy, která je vždy znovu vytvořena při změně parametrů. I díky tomuto řešení nedošlo k jinak očekávanému zvýšení nároků na procesor.

Ukázku dynamické změny hodnoty šumu si lze prohlédnout zde. Použití filtru pro zkreslení objektu si lze prohlédnout zde.

Pomocí nových funkcí, umožňujících překreslení objektů do bitmap lze dosáhnout i jednoduchého efektu rozmazání obrázku. Ukázka zde.

Když už byly zmíněny bitmapy, velmi užitečnou a vítanou funkcí je právě překreslení složitějších vektorových objektů do bitmapy. Stačí jedna řádka skriptu a můžeme bez obav ovládat velké množství náročných vektorových objektů najednou. Díky této nové vlastnosti se zatížení procesoru velmi výrazně snižuje. Ukázku využití této funkce nalezneme zde.

Mezi velmi užitečné vylepšení jistě patří i možnost uploadu a downloadu souborů. Ano, je to tak, máme možnost vytvořit v aplikaci funkci, která provede uložení a i případné stažení souborů ze serveru. Samotný proces uložení ovšem z bezpečnostních důvodů neprovádí flashplayer, ale příslušný php, asp, cfm nebo jiný skript. Příklad toho řešení si můžete vyzkoušet zde.

Snazší začátky

FlashMX měl dobrou pomůcku pro vkládání kódu. Mohli jsme si zvolit mezi „Expert“ a „Normal“ módem. Rozdíl byl v tom, že v „Normal“ módu jsme byli do jisté míry vedeni při psaní ActionScriptu. Ubyly tak problémy s nesprávnou syntaxí apod. FlashMX 2004 již podobného pomocníka neobsahoval. O to příjemnější je pro začátečníky zpráva, že v nové verzi Flashe opět naleznou pomocnou ruku, při psaní kódu ActionScriptu. Neznamená to ovšem, že není nutné znát příkazy a funkce. Základní orientace a pravidla psaní ActionScriptu jsou nutné.

Čitelnější text

Abychom lépe přečetli text ve flashových aplikacích, přibylo hned několik možností pro vyhlazování textu. Nyní můžeme určit, jakým způsobem se text bude vyhlazovat a do jisté míry tak ovlivnit jeho výslednou kvalitu.

Klepněte pro větší obrázek

Nastavení vyhlazování samozřejmě nalezneme i na panelu vlastností textového pole

U textu ještě chvilku zůstaneme. Dobrou zprávou pro tvůrce multiplatformních aplikací je jistě to, že textová pole typu „input“ už umí česky i jinde než jen pod Windows. Není nutné tedy složitě filtrovat a následně převádět vložený text na české znaky. Tato změna je možná díky nové verzi přehrávače, není tedy nutné staré aplikace předělávat, naštěstí.

Další výbornou zprávou je možnost maskování dynamického textové pole. Dříve to nebylo možné, maskovat šlo pouze statické textové pole. V této ukázce je předvedeno, jak lze maskovat i dynamické pole. V ukázce je použit jako maska kruh, na který je aplikován jeden z nových filtrů. Lze tak vytvořit masku, která nemá ostré okraje, máme tedy další zajímavé vylepšení.

Nové kodeky

Velmi užitečnou novinkou je zařazení nového kodeku On2 VP6, pomocí kterého lze dosáhnout mnohem lepších výsledků při konverzi do FLV souborů. Výsledné videosoubory jsou menší, ale co je mnohem příjemnější, mají znatelně lepší kvalitu.

Klepněte pro větší obrázek

Levá část patří videu komprimovaném starším kodekem Sorenson Spark, pravá část je pomocí nového On2 VP6 kodeku

Porovnat obě videa můžete zde.

Vynikajícím pomocníkem při konverzi videa je nová externí aplikace, která umožňuje hromadnou konverzi běžných videoformátů do potřebného FLV.

Klepněte pro větší obrázek

Nová aplikace pro konverzi videa

Velkou výhodou je možnost využití alpha kanálu konvertovaných videí. Do flashových animací tak načítáme video bez pozadí, které můžeme nahradit libovolným pozadím vytvořeným přímo ve flashové animaci.

Z dalších novinek ještě můžeme zmínit možnost dynamického načítání externích obrázků ve formátu PNG, GIF a progresivních JPG, nebo bylo například umožněno zobrazení dalších komponent (check box, kombo box…) v tabulce komponenty DataGrid. Při testování vytvořených swf animací v prohlížeči IE a operačním systému Windows XP, jistě uvítáme absenci výstražné zprávy o spouštění nebezpečného obsahu.

Klepněte pro větší obrázek

Tyto hlášky jsou už konečně minulostí

Abychom ale nebudili dojem, že je všechno naprosto v pořádku, zmíníme zde i několik nepříjemností, které na nás čekají. Především se jedná o zobrazení proměnných, které lze vyvolat při testování animace v prostředí samotného Flashe. Jejich seznam je trochu ochuzen:

Klepněte pro větší obrázek

Něco není v pořádku

Tato chyba byla prý již opravena, každopádně verze z 22.9.2005 ji stále ještě obsahovala.

Problémy mohou nastat také díky novému bezpečnostnímu modelu, který může zapříčinit nesprávnou komunikaci mezi jednotlivými flashovými soubory, jedná se zde především o komunikaci s jinými servery.

Závěrem

Flash 8 je velmi zdařilý produkt. Nové funkce jsou opravdu užitečným vylepšením, které jistě pomůže zlepšit vyvíjení aplikace.

Flash 8 je k dispozici ve dvou verzích, kde první „profi“ verze obsahuje veškeré novinky a funkce, zatímco druhá verze je lehce „ořezaná“ a svojí „funkčností“ se značně přibližuje spíše předchozímu produktu.

Cena za chudší verzi je tak příliš vysoká na přechod ze starší verze programu. Profi verze svojí cenou nijak nevybočuje ze standardní nabídky produktů firmy, což sice může některé budoucí zákazníky znejistit, ale investice v případě nákupu bez vlastnictví předchozích verzí se v tomto případě rozhodně vyplatí.

Témata článku: Software, Windows, Programování, Flash, Multimédia, Spark

4 komentáře

Nejnovější komentáře

  • Dox 14. 3. 2006 1:23:27
    Zajímalo by mne jestli se dá onen externí Flash Video Encoder sehnat... Z...
  • OBr 5. 10. 2005 8:39:50
    chtělo by to trošku podrobněji popsat, obecně se případné použité ...
  • woji 5. 10. 2005 8:34:30
    v lese
Určitě si přečtěte

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 128

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 79