Toužebně očekávaná střední třída ATI je na světě. Jak si vedla v testech po celém světě a co bude dál?
Testu zveřejněného na serveru Anandtech se zúčastnily Radeony HD 2400 XT, HD 2600 Pro, HD 2600 XT, X1650 XT, X1950 GT, GeForce 7600 GT, 7900 GS, 8600 GT, 8600 GTS, 7950 GT a další.
Srovnávalo se v Battlefield 2, Oblivionu, Prey, Rainbow Six: Vegas, S.T.A.L.K.E.R. či Supreme Commander.
Více grafů najdete na výše uvedeném odkazu. Výtah z nemilosrdného závěru testu:
Po příchodu 2900 XT svitla naděje, že se s novými Radeony střední třídy objeví karty, které zaplní obrovskou díru ve výkonu mezi GeForce 8600 a 8800 GTS. Naneštěstí se to nestalo. AMD šlo opačným směrem a tak je propast ve výkonu mezi Radeony 2600 a 2900 ještě větší, než v případě GeForce 8. Jediná hra, ve které zvládá Radeon s GeForce držet krok, je Rainbow Six: Vegas. Navíc se ukazuje, že při testech škálování výkonu se 4×AA si vede Radeon, který i tak dost ztrácí, mnohem hůře, než Nvidia.
AMD vytvořilo karty, které jsou ještě méně zajímavé, než série GeForce 8600. Připouštíme, že schopnosti při dekódování videa mohou být zajímavé, ale většina lidí neutrácí peníze za DX10 kartu na to, aby na ní přehrávala video.
Zatím nemáme testy z DirectX 10, možná se budou výsledky lišit. První DX10 tituly mají ale mnohem blíže k DX9. Jistě, programátoři píší i pro DX10, ale jeho možnosti pořádně využijí až v okamžiku, kdy DX10 poslouží jako základ.
Vše co můžeme dělat je hořekovat nad smutnou situací kolem karet nové generace a čekat, zda Nvidia a AMD vyslechnou zákazníky, kteří touží po kartách výkonnějších oproti předcházející generaci. Střední třídu karet zatím postrádáme.
Server ExtremeTech testoval HD 2600 Pro a HD 2600 XT s GDDR4, GeForce 8600 GTS a GeForce 8600 GT. K dosud jmenovaným hrám přibylo Call of Duty 2, Company of Heroes či Call of Juarez s DX10 patchem.
Zejména v posledním jmenovaném titulu válcují Radeony GeForce 8 o padesát procent vyšším výkonem. Call of Juarez je ona kontroverzní hra, u které byla na tvorbě DX10 verze zainteresována společnost AMD, a vůči které se Nvidia tolik ohrazovala. Tak či tak, zdánlivě šílený padesátiprocentní rozdíl ve skutečnosti při průměrných šesti, resp. dvanácti snímcích za vteřinu znamená, že je hra nehratelná na kterékoliv z testovaných karet a nemusíme si s tím moc lámat hlavu.
Obdobná situace je i v Company of Heroes – z těchto dvou měření se zdá, že je na tom ATI lépe, ale v reálu to nemá velký význam, na hraní to není.
Test doplňuje i graf s cenou jednoho snímku, ve kterém vychází Radeony lépe. Pro jistotu připomínám, že jsou podobné, zdánlivě nejzajímavější grafy, docela ošemetné, více než při jakémkoliv jiném srovnání záleží na tom, co se průměruje a s jakou vahou.
Závěrečné shrnutí: Doporučit Radeon HD 2600 Pro je těžké. Stodolarová cena se zdá atraktivní, ale při hraní je zapotřebí stahovat detaily i u starších her, a to při konzervativním rozlišení 1280×1024. Rovnou zapomeňte na DX10. Ale stodolarové karty obvykle nemají dost výkonu na to, aby ve hrách podávaly uspokojivé výsledky. Smůla je, že ani velký pokrok v architektuře v podobě DX10 na tom nic nezměnil.
Radeon s GDDR4 si vedl mnohem lépe. Výkonem odpovídá konkurenčním kartám ze stejného cenového rozmezí. V některých hrách si můžete dovolit i slušné nastavení, pokud nebudete používat vyšší rozlišení. V jiných už je potřeba k plynulému hraní lehce snížit detaily. Výkon v DX10 je zklamáním, ale ne takovým, jako v případě Nvidie. Spotřeba karty dělá velký dojem, ale málokdo při hraní vykřikne „wow, podívejte na tu úžasně nízkou spotřebu“. Je dobře, že jde o tichou kartu, která se hodí do HTPC, které neslouží především na hraní.
Na serveru Beyond3D najdete dle očekávání rozsáhlý technický popis obou čipů RV610 a RV630.
Zde se měřila především zátěž procesoru při přehrávání videa s kodeky H.264 a VC-1. GeForce 8600 si kupodivu i přes absenci oné plné podpory akcelerace VC-1 vedla v tomto testu docela dobře, při srovnání s Radeonem HD 2900 XT či GeForce 8800 GT je jasné, proč by se takové videoprocesory hodily i u výkonnějších karet.
Dále už v článku najdete jen ochutnávku herního testu – na ostatní nezbyl, díky jednání AMD, redaktorům čas, a tak schází kloudný závěr s omluvou, že výsledky budou o něco později, kdy bude dostatek prostoru kartu otestovat.