reklama

První testy procesorů a grafik s DirectX 12

Na světě je první pokročilejší technologické demo vycházející z hry, které testuje výkon grafik a procesorů s rozhraním DirectX 12. Poradí si s ním lépe AMD nebo Nvidie?

Minulý měsíc jsme se podívali na rozdíl ve výkonu u her s operačním systémem Windows 8.1 a Windows 10. Dobrou zprávou bylo, že nedochází k žádnému zpomalení, ale také k téměř minimálnímu zlepšení.

Nelze se ale čemu divit, testované hry využívají rozhraní DirectX 11 a nikoli nové DirectX 12. Nyní se ale konečně můžeme podrobněji podívat na srovnání výkonu grafik a procesorů na Windows 10 a v rámci testu využívajícího DirectX 12.

Ashes of the Singularity jako první s DirectX 12

Zatím bylo oznámeno jen několik her, které budou mít nativní podporu DirectX 12. Jde například o Ark: Survival Evolved, Deus Ex: Mankind Divided, Fable Legends, Sea of Thieves, Gears of War: Ultimate Edition a také Ashes of the Singularity.

Klepněte pro větší obrázek
Záběry ze hry Ashes of the Singularity

A právě zkušení vývojáři ze společnosti Oxide a Stardock, kteří za sebou mají nejen nástroje pro Windows, ale také několik her, zveřejnili technologické demo z chystané hry Ashes of the Singularity. Hra je moderní realtime strategií, kde se na obrazovce objevuje velký počet jednotek (desítky tisíc v jednu chvíli) vybavených umělou inteligencí, do toho se počítá fyzika a vše je součástí i obřích bitev.

Klepněte pro větší obrázek
Detail optmalizace procesu zpracování úloh v DIrectX 12 oproti DirectX 11

Engine Nitrous využívá vícejádrové procesory a výhody, které DirectX 12 nabízí. DirectX 12 totiž přináší optimalizace právě pro tyto případy s velkým počtem dotazů na APi, takže volba nového rozhraní při vývoji hry byla jasná.

První testy ze světa

K otestování grafických karet ale i procesorů se dostaly redakce zahraničních webů jako je PC Perspective, Ars Technica, ExtremeTech, Wccftech, IGN nebo PCWorld.

Hra podporuje i DirectX 11, kde byly výsledky zcela normální z pohledu rozdělení segmentů grafických karet a jejich ceny. V případě DirectX 12 jsou ale výsledky poměrně překvapivé – AMD je rychlejší o vyšší desítky procent než srovnatelné karty od Nvidie. Jednoduše řešeno, při přechodu z DirectX 11 na DirectX 12 je možné u karet AMD zaznamenat zvýšení výkonu klidně i o více než dvojnásobek, zatímco u Nvidie je to jen kolem 10 % až 30 %.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

V případě slabších procesorů jsou rozdíly méně znatelné, u grafik od AMD jde ale o několikanásobně zvýšení výkonu než u grafik od Nvidie. Výsledkem je, že s DirectX 12 dokáže poskytnou Radeon R9 290X stejný výkon jako mnohem dražší GeForce GTX 980 Ti, která ho v DirectX 11 snadno rozdrtí.

Tak značné rozdíly lze v historii  jen těžko hledat, je tak otázkou, zda se AMD podařilo velmi dobře optimalizovat architekturu právě pro DirectX 12, nebo je v tom jiný háček. Odpověď se dozvíme až s dalšími hrami a testy.

Naštvaná Nvidia a reakce vývojářů

Po uvedení testovacího dema začala Nvidia rozesílat tiskové zprávy, ve kterých upozorňuje na chybu s vyhlazováním MSAA, která se nachází v demu a proto jsou výsledky takové, jaké jsou.

Tvůrci hry se k tomu ale poměrně rychle vyjádřili. Kód testovacího dema byl pravidelně ověřován s AMD, Intelem i Nvidií a navíc prošel certifikačním systémem Microsoftu pro D3D12. Zdrojový kód dema je už přes rok k dispozici všem partnerům z hardwarové oblasti a inženýři z Nvidie i AMD prý kompilovali kódy téměř každý den. Podle informací se snažili zmiňovanou chybu najít a problém nakonec našli v ovladačích karet od Nvidie.

Je nutné podotknout, že DirectX 12 je v rámci Windows 10 poměrně čerstvou novinkou a problémy s optimalizací lze čekat. Zatímco v případě DirectX 11 a starších už mají oba výrobci ovladače skvěle vyladěné, DirectX 12 za sebou nemá tak dlouhou cestu.

V rámci tohoto jediného případu lze ale vidět, že AMD má minimálně náskok v optimalizaci a jistě bude zajímavé sledovat, jaká bude situace s nástupem dalších her postavených na DirectX 12. Vývojáři se ale nechali slyšet, že DirectX 12 je v mnohem lepším stavu, než bylo DirectX 11 při svém uvedení. Tehdy se totiž nová verze oproti DirectX 9 potýkala s nízkým výkonem, chybami a dalšími problémy. DirectX 12 je tak skvělou zprávou pro hráče a vývojáře her.

Video z testovacího dema

Témata článku: Hardware, Nvidia, AMD, DirectX, Directx 11, Heavy, Gears of War, Deus Ex, Legends

36 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Michal Diviš 22. 8. 2015 1:58:21
    Jako chapu, ze je to tu z vetsiny klub pratel AMD a kazdy tu rika jak...
  • KevlarN 21. 8. 2015 9:27:30
    Poslední roky GPU od AMD byly nejen levnější, ale zároveň dle parametrů...
  • dolph1888 20. 8. 2015 17:58:00
    Bod pro ATInu.
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 103

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 36

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 74

Nejlepší notebooky nad 20 tisíc: poradíme, které teď chcete

Nejlepší notebooky nad 20 tisíc: poradíme, které teď chcete

** V notebooku s cenou nad 20 tisíc nesmí chybět kvalitní displej a rychlé úložiště ** Za dalších deset tisíc můžete dostat navíc styl nebo výkonnější komponenty ** Vybírat můžete z různých velikostí i konstrukcí

8.  12.  2016 | Stanislav Janů | 85


reklama