Hejl zkrátka přišel na nápad jak vydělat. Vydělat na tom, že vyhledávače v podstatě nejdou relevantně porovnat.
Hejl mlčí o jedné zásadní věci - a to je personifikované hledání google a jiných vyhledávačů. Vyhledavače se učí, jak a co vyhledáváte a podle toho vám nabízí výsledky. Samozřejmě také nabízí výsledky také podle toho, jak mají od koho placené reklamy nebo souhrnný příjem reklam z dané adresy, tak toho cpou nahoru...
Hejl si ale před rokem (dnes je to jinak) řekl, že když svoje stránky lednice.org nenalezl po zadání slova Lednice na první stránce, že je něco špatně... Ale zkuste zadat do googlu a seznamu lednice a Lednice dnes... Musíme uznat, že google ani seznam nenaprogramovali za celou dobu, že Lednice a lednice je rozdíl. Protože neprovádí sémantickou analýzu vyhledaného textu, pouze jeho indexaci a hononyma je nechávají chladnými, ač třeba v angličtině je jich více než dost. Ono totiž stačí upřesnit dotaz a to stačí. Řekněme si to otevřeně - vyhledavače jsou indexery, které na základě své tržní síly vyhledávají. Yahoo najde zase pouze slova s Lednice...
Tj. je jasné, že je zde díra. Hejl na to přišel a zkusil. Získal podvědomí, reklamu a hlavně peníze.
A teď se jen čeká na investora - který stejně jako spousta lidí si řekne - co kdyby na tom jeho algoritmu něco úžasného bylo...
Jinak není problém napsat vyhledávač založený na jiné filozofii (nápadů má člověk dost, ovšem prostředků na jejich realizaci zásadně chybí a jejich shánění odrazuje).
Problém je pak ten, aby pak mohl konkurovat těm zavedeným. Osobně se mi líbilo jyxo.cz, které dle mne začalo dobře, ale od určité doby nepřineslo nic převratného do vyhledávaní.
Bohužel, zatím z toho co bylo prezentováno, a jak se prezentoval Hejl sám, odradilo spoustu lidí.
Hlavní otázkou je, jestli skutečně existuje nějaký algoritmus, který hledání provádí a nejedná se o "optimalizované" kritéria, která dávají požadované výsledky.
Vzpomeňme na Bingo TV Nova, kde se náhoda dala generovat....