reklama

Programy jsou děravé jako ementál, jen o tom nevíme

Programy jsou děravé jako ementál, jen o některých chybách ale víme. Pokud některé z nich odhalíme, je to kupodivu podceňovaný Microsoft, který zareaguje jako první.

Reportáž z letošního ročníku konference Technet, kterou jste si na Živě.cz mohli přečíst minulý týden, spustila pod článkem vášnivou diskuzi, publikoval jsem v něm totiž statistiku, kterou Radim Petratur z Microsoftu otevřel v pondělní dopoledne již tradiční konferenci, která se letos nesla především v duchu serverové virtualizace. Microsoft je podle statistiky softwarový výrobce, který reaguje na dohlaené bezpečnostní chyby ve svých programech nejrychleji ze všech. V prvním pololetí roku 2008 mu to v průměru trvalo 24 dnů. Analýza byal zpracována na základě veřejně dostupných dat.

Děravý je Windows i Linux

Jak vlastně taková záplata vzniká právě v Microsoftu, jehož produkty jsou přirozeně nejčastějším a nejsnadnějším cílem nejrůznějších hackerů?

Programy, včetně operačních systémů, jsou dnes plné chyb a zranitelností a nezáleží na tom, jestli se jedná o „zlý“ Windows nebo „svobodný“ Linux. Ve všech případech jsou to totiž už natolik komplikované aplikace, které se skládají z milionů řádků zdrojového kódu, že ani ten nejlepší testovací program nebo armáda betatesterů před finálním vydáním nezjistí všechno. Z toho plyne, že program má tolik děr, kolik děr v průběhu času objeví analytici, hackeři i běžní uživatelé. Je to vlastně stejné jako s fyzikálními zákony – Newtonův gravitační zákon tu byl již před tím, než na Newtona spadlo jablko, jen o něm nikdo nevěděl, nikdo jej nepopsal.

Microsoft zaměstnává armádu hackerů

O chybách ve svých aplikacích se Microsoft může dozvědět od svých smluvních partnerů, bezpečnostních analytiků (Secunia aj.) a v nejhorším případě chybu odhalí nějaký záškodník a napíše například trojského koně, který využije bezpečnostní díry v systému, otevře zadní vrátka a stáhne ještě nebezpečnější malware, který pak třeba zapojí nakažený počítač do botnetu.

Aby taková situace nastala v co možná nejmenším množství případů, zaměstnává Microsoft rozsáhlý tým hackerů, reverzních inženýrů, kteří se v kostce snaží hacknout cokoliv, s čím přijde Microsoft na trh. Pokud budou rychlejší než skuteční záškodníci, oznámí zranitelnost speciálnímu oddělení Microsoft Security Response Center a v jeho produkci už je pak celá tvorba záplaty.

Záplata je hotová za několik hodin, testuje se ale dlouho

Samotná oprava kódu zabere několik hodin, v těžších případech pár dní, a vždy ji realizuje tým, který vyvíjí konkrétní program nebo modul. Jakmile je záplata vytvořena a otestována produkčním týmem, nastoupí armáda testerů, která záplatu zkouší v nejrůznějších podmínkách a ze všech pomyslných stran. Tento proces trvá ze všeho nejdéle, oddělení MSRC totiž na Windows/Microsoft Update službu nepustí nic, co by sice opravovalo jednu chybu, ale díky nepozornosti by mohlo zavdat příčinu ke druhé chybě.

Poslední částí celého řetězce je oficiální oznámení chyby a její nápravy v tradičním Security Bulletin dokumentu a umístění opravného balíku do aktualizační služby. Za zmínku stojí, že jedna záplata může mít až třicet variant pro nejrůznější kombinace verzí programu nebo operačního systému.

Analýza Jeffa Jonese: Microsoft je nejrychlejší

Tak tedy alespoň ve zkratce vypadá celý životní cyklus jedné opravy chyby ve Windows nebo třeba v kancelářském balíku Office. Podobný scénář samozřejmě používají i další velcí výrobci softwaru a operačních systémů.

Bezpečnostní analytik Jeff Jones, který v současné době zastává post šéfa Microsoft Security Technology Unit, na svém blogu na podzim minulého roku publikoval zajímavou zprávu, kterou nakonec minulý týden citoval i Radim Petratur z české pobočky.

Jones z veřejně dostupných zdrojů za první pololetí loňského roku zjistil, jak dlouhý byl průměrný časový úsek mezi objevením chyby a vydáním záplaty u předních softwarových výrobců na americkém trhu. Jednalo se tedy o Microsoft, Apple a linuxové distribuce Red Hat a Ubuntu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Průměrná doba, během které vybraní výrobci zareagují na chybu a množství opravených chyb v prvním pololetí 2008

Zatímco Microsoft průměrně zareagoval během 24,2 dnů, konkurenční Apple potřeboval k vydání záplaty téměř 98 dnů. Mnohem lépe je na tom se 72 dny Ubuntu a pro každého bude jistě překvapením pozice legendárního Red Hatu, který podle Jonese potřebuje k vydání opravy celých 105 dnů. Vzhledem k tomu, že se jedná společně se SLES (SUSE) o majoritní linuxový systém pro servery, stojí vysoké číslo za zamyšlení.

Zajímavý je také pohled na koláčový graf, z něhož je patrné, že s největším počtem objevených a opravených chyb loni na jaře bojoval Apple a Red Hat, často zatracovaný Microsoft obsadil až třetí příčku.

Rychlost není výsada, je to potřeba

Rychlost Microsoftu je ale zcela přirozená, pokud ne přímo životně důležitá. Věnuje-li se totiž drtivá většina hackerů výhradně operačnímu systému Windows, musí bezpečnostní tým okolo MSRC s trochou nadsázky vydávat záplaty jako na běžícím pásu. Linuxové systémy tak ke všemu paradoxně těží ze svého minoritního tržního podílu.

Samozřejmě to není dokonalé, samozřejmě že bude Windows i nadále děravý, dovolím si nicméně položit řečnickou otázku, na kterou ale můžete reagovat v diskuzi pod článkem.

Jak děravý by byl Linux, kdyby se mu věnovalo stejné množství hackerů, kteří po nocích pomocí reverzního inženýrství objevují a zneužívají chyby ve Windows?

Zajímavé zdroje:

Témata článku: Software, Apple, Microsoft, Bezpečnost, Linux, Hacker, Microsoft Security, Newton, Apple software update

67 komentářů

Nejnovější komentáře

  • starenka 17. 3. 2009 23:45:59
    Pokud se ale ohani tim, ze "neco odebral", mel zverejnit co - a to opravdu...
  • yanick 17. 3. 2009 9:49:43
    Dnes mi na Ubuntu 8.04 LTS prisli zaplaty na toto: -...
  • ctopurko 17. 3. 2009 0:52:51
    Sakra lidi skoro v kazdym clanku co jsem ted vnoci na vasem webu cetl jsou...
reklama
Určitě si přečtěte

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

Vybíráte herní periferii nebo hardware? Pak zapomeňte na nálepku Gaming

** Herní hardware se od toho běžného často liší jen vzhledem ** Při výběru stále nezapomínejte na základní parametry ** Poradíme jak vybrat herní hardware i periferie

20.  2.  2017 | Stanislav Janů | 36

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

10 nejhorších produktů v historii Microsoftu

20.  2.  2017 | Karel Javůrek | 141

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

AMD oficiálně představilo procesory Ryzen. Známe i jejich české ceny

** AMD uvedlo první tři procesory Ryzen 7 ** Všechny budou pracovat s osmi jádry a šestnácti vlákny ** Na pulty obchodů se dostanou už za týden

22.  2.  2017 | Stanislav Janů | 132

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

EU se děsí Windows 10. Prý o nás vědí až příliš. Microsoft chystá změny

** Evropští úředníci chtějí, aby byly Desítky transparentnější ** Microsoft od jara skutečně chystá změny ** Ochráncům soukromí to ale nestačí

21.  2.  2017 | Jakub Čížek | 218

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

Remix Singularity: Microsoft si na tom vylámal zuby. Jak dopadne Android?

** Microsoft do svých telefonů integroval desktopové prostředí ** Moc to ale nevyšlo, chyběl pořádný výkon ** Teď to zkoušejí ex-googleři s Remix Singularity

23.  2.  2017 | Jakub Čížek | 74


Aktuální číslo časopisu Computer

Supertéma o počítačové bezpečnosti

AMD Ryzen přichází

Velké testy kinoprojektorů a levných špuntových sluchátek

Příslušenství do USB-C

reklama
reklama