Ve videoherním byznysu se rodí nová éra sledování toho, jak jiní hráči hrají hry. Proč je to baví a je to vůbec něco nového?
Po dlouhých tahanicích to nakonec nebyl Google ale Amazon, který koupil streamovací platformu Twitch. Nejedná se ale o jen tak ledajakou streamovací platformu. Twitch je zacílen především na hráče. Je to místo, kde hráči sledují hráče.
Asi si říkáte, co je to za nesmysl. Proč by někdo sledoval, jak někdo jiný hraje, když si tu hru může přece zahrát sám. To nedává smysl. Tento „nesmysl“ byl prodán za necelou miliardu dolarů a stránky každý měsíc navštíví přes 50 milionů uživatelů a čísla rychle stoupají.
Rádi se učíme od zkušenějších
Pokročilé organismy, mezi které lze jistě zařadit zvířata i lidi, mají pokročilý mozek, který ve většině případů funguje na velmi podobných principech. Jedním ze základních funkcí je samozřejmě učení.
V tomto případě nás zajímá především vlastnost v podobě sociálního učení, kdy pozorujeme jiné organismy/lidi, abychom zjistili, jak se vlastně chovat, mluvit, reagovat, zkrátka sociálně interagovat a řešit různé úkoly. Vše je to extrémně důležité pro „přežití“.
Video k experimentu s loutkou bobo a sociálnímu učení:
Vzhledem k zacílení tohoto článku se tak nabízí porovnání hráčů, kteří sledují profesionálnější hráče a učí se od nich různé triky v různých hrách. Nejedná se o žádnou novinku, typickým příkladem je třeba sport. Už jste někdy viděli sportovce, který by nesledoval zápasy lepších v daném oboru? Nebo jen konkurenci? Asi těžko.
Sociální učení vycházející ze sledování jiného člověka je tak normálním a důležitým prvkem našeho života, bez kterého bychom rozhodně neměli tolik úspěšných sportovců, ale ani vědců a dalších expertů na všechny oblasti.
Nemusí totiž jít pouze o sport jako takový, ale i umění, kutilství, vaření, přístup k životu a další oblasti, ve kterých nás nadchnou jiní lidé a my se snažíme jít v podobných šlépějích.
Nabízí se ale argument, že přeci většina lidí, co sleduje jiné hráče, nakonec vlastně ani ten sport nehraje. To je pravda a proto má sledování ostatních ještě druhé lákadlo – zábavu.
Rádi se necháváme bavit
Mezi nejpopulárnější kanály na Twitchi ale i na Youtube (Let’s Play kanály) nepatří tichá a nudná videa s procházením hry. Stejně tak jako nás nebaví sledovat nudný sportovní zápas.
Mezi nejsledovanějšími herními kanály jsou takové, kde hráč hraje danou hru a během hraní baví ty, kteří ho sledují. Ať už různými vtípky a zvýrazněnými reakcemi, ale také příhodami ze života. Zkrátka podobně, jako když se bavíme s přáteli a hráli bychom s nimi společně v jedné místnosti.
Emoce hrají totiž velmi důležitou roli, zábava může být ve více formách. Může znamenat i napínavé okamžiky nebo zajímavé události a informace. Se vším tímto se setkáváme nejen u sportů, ale i při hraní her – sportovních i příběhových. Formát v takovém případě nehraje příliš roli.
Jestli se minulá generace lidí mohla bavit nad sportovními výkony jiných v televizi nebo na reálném hřišti, nová generace se zase baví na výkony hráčů v daných hrách, které často nabízí ještě větší variabilitu hraní a zážitků i při opakovaném hraní.
Nové formy, nové osobnosti
Už to nemusí být jen nejlepší sportovci nebo naleštěné celebrity. Nová generace vzhlíží k novým osobnostem, které jsou jim bližší a díky sociálním platformám s možností interakce jsou jim navíc mnohem blíže, než bylo kdy dříve možné.
V herní oblasti se zrodila řada osobností, které se už svým hraním her proslavily a dokonce to mají jako hlavní práci, kterou se velmi slušně živí. Například populární PewDiePie, který si získal už přes 30 milionů fanoušků z celého světa pouze na svém Youtube kanále, se proslavil především zábavnými reakcemi při hraní her, u kterých se natáčel na video. V současnosti si vydáváním videoobsahu na svém kanále vydělává jednotky milionů dolarů.
V oblasti profesionálních hráčů jsou osobnosti v rámci každé herní komunity dané hry. Mezi známou celebritu patří například Fatal1ty, který popularitu odstartoval nejlepšími výkony a světovými vítězstvími ve hrách jako Quake, Doom, Unreal Tournament a dalších.
Všímaví výrobci herního hardwaru toho samozřejmě využívají a tak se nelze divit, že vznikly i série herního příslušenství a hardwaru pod značkou Fatal1ty a podobně.
I u nás máme novou éru osobností, na které slyší především mladší publikum, které mnohem více hledá zkušenější „osobnosti“ pro tolik potřebné sociální učení. Mezi nejznámější jistě patří například Minecrafák, který se proslavil právě zábavou a zajímavostmi při hraní hry Minecraft.
I v našich končinách máme nové krále zábavy pro mladé
Mezi obecnější zábavu pro mladší ročníky patří třeba GoGo, který na svém československém Youtube kanále přesáhl už 730 000 odběratelů. Jak ale rostou takové osobnosti, rostou s nimi i jejich přívrženci.
Virtuální kamarádi, kteří nás formují
I když jde v případě sledování jiných, pomocí nových formátů jako jsou třeba streamovací, sociální a další platformy, o „vzdálené“ sledování, mají velký vliv na formování našeho vlastního já.
Jak už bylo zmíněno na začátku článku, sociální učení si nevybírá formát ani technologii a mozek funguje stejně dnes jako kdysi. I když jsme zmiňovali především populární zábavné osobnosti, nesmíme zapomenout ani ty naučné jako třeba Vsauce, Veritasium, Periodic Videos, Sixty Symbols, Numberphile, Computephile a spousta dalších.
Jak už to ale bývá i v reálném životě, jejich popularita je o dost nižší, než u těch zábavných.