Prima.tv: vlastní internetová televize? Proč ne? (rozhovor)

V rozhovoru s Jiřím Bartyzalem se dozvíte více o projektech Prima.tv a Artefact.tv. Rozhovor se však věnuje také vztahům osobností ze světa show byznysu k informačním technologiím.

Jiří Bartyzal
producent, show designer a idea maker

Klepněte pro větší obrázek

Narozen 10. května 1976 v Táboře. Svobodný, bezdětný. Vystudoval obor produkce na Divadelní Akademii múzických umění v Praze. V letech 1996 až 2002 spolupracoval s uměleckou a produkční agenturou Art Production K./2. Produkoval koncertní turné Lucie Bílé, podílel se na pořadech Miss České republiky, Český slavík a Manéž Bolka Polívky. Od roku 2003 je majitelem producentské společnosti ARTEFACT Promotion pod jejíž hlavičkou zahájil internetové televizní vysílání www.prima.tv a www.artefact.tv. Je první Čech registrovaný v mezinárodní asociace FRAPA na ochranu a rozpoznání nových televizních formátů. Mezi jeho koníčky patří cestování, potápění, golf, umění, filozofie, historie, hudba, dobrá jídla a kvalitní vína.
Máte za sebou zkušenosti s prací v show businessu. Jak je využívána oblast IT při pořádání různých společenských akcí? Uplatní se vůbec?
 
Samozřejmě se uplatní. Show business je jeden z nejrychlejších druhů businessů, musí mít neustále náskok. Rychlost a efektivita jsou nutností a nedílnou součástí. Internet, e-mail a bezplatné telefonování po internetu jsou již několik let běžnou denní rutinou.
 
Součástí manažerské, produkční, a producentské práce je posílání scénářů k doplnění, grafických návrhů ke korektuře, získávání a poskytování informací prostřednictvím internetu, komunikace s umělci a novináři. Za dobu existence firmy jsem na honorářích umělců vyplatil už několik milionů korun, téměř všechny smlouvy na ně byly před podpisem odsouhlaseny prostřednictvím e-mailu. Bavíme-li se o zábavě, například stahování MP3 ovlivnilo princip a fungování hudebního průmyslu.
 
To jistě. Podle vás k dobrému nebo horšímu? Co říkáte na současnou praxi velkých autorských svazů, které se snaží likvidovat i legální formy stahování, dokonce i sdílení kytarových tabulatur?
 
Co je dobré a co horší? Někdo dělá umění pro peníze, jiný kvůli seberealizaci. Zastavit nelegální stahovaní se – podle mého – nikdy zcela nepodaří. Není to lidsky ani technicky proveditelné. Likvidovat placené stahování je nesmysl. Po internetu se prodává kde co, proč ne hudba a video?
 
Máte určitě i nějaké zkušenosti se vztahem celebrit k moderním informačním technologiím.
 
To je případ od případu. Záleží na tom, jestli je k životu potřebují nebo ne. Obecně ale platí, že s IT se postupně učí žít, stejně tak jako všichni ostatní lidé. Možná o něco dříve než většina. Jsou k tomu donuceni okolnostmi. Přečíst si e-mail, surfovat na internetu nebo zavolat přes Skype je už pro mnohé jako jedna plus jedna. Mladá generace s tím nemá žádné problémy. Za ty starší a technicky méně zdatné to řeší jejich manažeři.
 
Jednou jsem byl e-mailem požádán zda mohu zajistit „live jet“. Chvíli mi trvalo, než jsem pochopil, že dotyčný má na mysli live chat.
 
Jak se lidé ze show businessu staví k možnostem propagace své osoby na internetu? Je žádost o zprostředkování live chatu spíše výjimkou?
 
Většina těch, kteří jsou v show businessu, jsou exhibicionisté. Chtějí být vidět. Jestliže existuje nějaký způsob, jak se zviditelnit, rádi ho využijí. Téměř každý už má svou webovou stránku. Je to nejlevnější forma reklamy. Jestli budou na chatu záleží spíše na provozovatelích serverů. Známé osobnosti byli jedny z prvních, kteří se live chatů účastnili. Výjimkou to rozhodně není.
 
Nedávno jste začal připravovat dva projekty internetových televizí Prima.tv a Artefact.tv. Zatím tam ale běží pouze smyčka několika klipů. Kdy se projekty rozběhnou?
 
Až budou peníze. A ty budou v okamžiku, kdy lidé, kteří ve firmách a státních institucích spravují rozpočty a výdaje na reklamu a propagaci, pochopí, co se stalo. Až uvidí a dokážou využít nové příležitosti a možnosti. Až zjistí, že internetové televize potřebují. Neexistují téměř žádné zákony a nařízení, která by ovlivňovala obsah vysílání internetových televizí. Žádná Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, žádná regulace reklamy, product placementu anebo sponzorských odkazů. To dohromady představuje obrovský potenciál, který začínají ty chytřejší a odvážnější využívat.
 
Odpovědět se dá i otázkou. Když byl sestrojen první gramofon, kolik si myslíte, že bylo první rok k dispozici desek na přehrávání? Internetové televize jsou přesně ve stejné situaci. Jsou technicky realizovatelné a potřebují čas, peníze a pochopení. Veřejnost si na jejich existenci potřebuje nejprve zvyknout, naučit se je používat, zařadit je do svého života a spektra svého zájmu. Starší generace vyrostla s klasickou televizí a většina s ní i zemře. Internetová televize je televize nové generace. Jsme na začátku nové éry. Svého vrcholu dosáhnou internetové televize až za několik let. Nejprve proběhne státem dotovaná a regulovaná digitalizace, teprve pak zažijí internetové televize své zlaté časy.
 
Myslíte, že do té doby přehodnotí poskytovatelé internetového připojení limity pro stahování dat?
 
Budou muset. Poptávka a tlak konkurence je k tomu donutí. Co je dnes nadstandard, bude za pár let běžné, možná už podprůměrné. Vezměte si příklad z mobilních telefonů.
 
Jaká bude náplň vysílání těchto internetových televizí?
 
Možností a nápadů pro náplň vysílání existuje mnoho. Jeden můj vysokoškolský profesor na první hodině dramaturgie prohlásil nezapomenutelnou větou: „Nápadů je jako sraček, jenom je realizovat.“ Po dvanácti letech v show businessu mi nezbývá než souhlasit.
 
Přál bych si, aby obsahem byla – obecně řečeno – moderní zábava a umění. Obojí je široký pojem. Ideálně samozřejmě to nejlepší, co je v těchto oblastech momentálně k dispozici. Za dobrou zábavou a kvalitním uměním stojí mnoho práce a tvrdé dřiny. Pokud chcete v jednom pořadu použít deset dobrých a vtipných skečů, musíte jich minimálně třicet dalších vymyslet, aby bylo z čeho vybírat. Když si někdo sedne za piano a začne hrát, je za tím třeba vidět hodiny cvičení a zkoušek.
 
Možnost svobodného projevu je další z atributů internetové televize. Ke slovu se dostanou mladí. Jsme první generace, o které sociologové tvrdí, že je chytřejší a vzdělanější než její rodiče. I to bude mít nesporně vliv na obsahovou náplň internetových televizí.  
 
Chcete se orientovat na českého diváka, nebo bude vysílání mezinárodní?
 
Ze světa se stala globální vesnice. Humor ani umění nemají hranice a mnohdy nepotřebují další komentáře. Být kosmopolitní má mnoho výhod. Samozřejmě i strastí, ale výhody převažují. Češi se dívají na americké, mexické a německé seriály. Proč by tomu nemohlo být i naopak? Škoda, Plzeňský Prazdroj a naši hokejisté nemusí být to jediné, co může Česká republika nabídnout světu.
 
Myslím si, že existuje mnoho českých firem a podniků, které chtějí exportovat a hledají způsob jak se prezentovat mezinárodně. Jistě také existuje mnoho zahraničních firem, které zajímá český trh. V případě herců a umělců není potřeba diskutovat. Jestli jejich vystoupení sledují v Praze, v New Yorku nebo v Sydney, je nepodstatné. Dělají jen to, co umí.
 
Vzpomeňte si na fungování Barrandovských studií před druhou světovou válkou. Filmy se točily v několika jazykových mutacích a mnoho českých herců bylo hvězdami také např. v sousedním Německu.
 
Proč jste zvolil právě adresu prima.tv? Nejde o spekulanství s doménou?
 
Vlastnictví domény prima.tv je do jisté míry dílem náhody. Nejdříve proběhla koupě artefact.tv – logicky firma se jmenuje ARTEFACT Promotion. Až po několika měsících jsem zjistil, že doména prima.tv je volně prodejná. Tak jsem ji koupil. Udělal by to asi každý.
 
Zpětně mohu říci, že kdybych připravoval rozjezd jen domény artefact.tv, zcela jistě by to nevzbudilo takový zájem jako prima.tv. Osobně to beru jako odměnu za moji snahu, píli a vynaložené pracovní úsilí. To, že na prima.tv přicházejí denně noví diváci z různých zemí světa a mnoho z nich i opakovaně, mi dodává optimismus a sílu do další práce. Dostávám zpětnou vazbu, která mě utvrzuje v tom, že to, co dělám má smysl a jde to správnou cestou.
 
Ještě před pár měsíci se na mně mí přátelé dívali jako na blázna, který spadl z jahody na znak, když jsem říkal, že připravuji internetovou televizi. Podobně se na mně nyní dívají někteří manažeři a majitelé firem, když jim říkám, že potřebuji peníze, abych to, co jsem začal, mohl realizovat v té podobě, která není nikterak nereálná. 
 
Ve sportu je to jednoduché. Dáte více gólů, doběhnete nejdříve, skočíte nejvýš nebo nejdál. Ale co v show businessu? Podle čeho lze měřit úspěch na poli umění a zábavy? Jak změříte nápaditost, kvalitu, zábavnost a diváckou spokojenost? Uspět v show businessu znamená uhodit kladívkem hřebík přímo na hlavičku. Šokovat, provokovat a přinášet něco nového, zajímavého a diskutabilního. Být ve správný čas na správném místě se správnými lidmi, balancovat na hraně a ustát to. Vezměte si například kauzu Miss ČR versus Česká Miss.
 
Domény .tv přísluší malému tichomořskému státu Tuvalu, který má asi deset tisíc obyvatel a rozkládá se na několika ostrovech. Nejvyšší místo na ostrovech je pět metrů nad hladinou moře, letadlo tam létá jen z Fidži a pouze dvakrát týdně. Najednou tam kvůli vytáčenému telefonnímu připojení může po internetu surfovat jen pár desítek osob. Příjem z prodeje domén .tv je padesát milionů amerických dolarů ročně. V příštích deseti letech údajně naplní tuvalský hrubý domácí produkt trojnásobně vyšší částkou, než jakou jsou jeho obyvatelé sami schopni vygenerovat. Tomu říkám paradox a zároveň geniální nápad. Myslíte si, že na Tuvalu se někdo ptá toho, kdo vymyslel jak zobchodovat domény .tv? Jestli mu nejde o spekulantsví s doménami?
 
Jestli vás zajímá, jak to na Tuvalu vypadá, podívejte se na www.tuvalu.tv.
 
Bude náplň Artefact.tv odlišná od Prima.tv?
 
Pokud to bude finančně, časově a organizačně možné, tak rozhodně ano. Artefact je to, co umíte udělat; prima je to, co vás baví. Měl jsem možnost seznámit se mnoha osobnostmi, které opravdu něco umí, a mám spousty přátel, se kterými jsem se skvěle bavil a bylo mi s nimi prima. Doufám, že jim všem budu moci zavolat a nabídnout jim spolupráci.
 
Z čeho bude vysílání financováno?
 
Existuje několik způsobů, jak financovat televizi: reklama, sponzoři, dotace, prodej vlastních produktů, placený přístup. V tomto směru se mnoho nového vymyslet nedá. Pro mě nejpřijatelnější varianta je financování z reklam; to znamená pro diváky zdarma. Když mohu telefonovat po internetu zdarma, proč bych měl platit za to, že se koukám na televizi? Obchodníci, prodejci a poskytovatelé služeb reklamu potřebují, aby prodali. Televize potřebuje finance na to, aby mohla vyrábět, nakupovat a vysílat program mezi reklamou. Je to vzájemná spolupráce – show a business.
 
Na webu hledáte zájemce o spolupráci. Co nabízíte, resp. koho kromě sponzorů hledáte?
 
Každá legrace něco stojí, proto hledám sponzory a investory. Bez peněz nelze vysílání realizovat. Peníze ale nejsou všechno. Hledám ty, co chtějí pracovat, mají elán a chuť. Nesháním zaměstnance, ale partnery a spolupracovníky. V případě artefact.tv hledám ty, kteří něco umí a chtějí to veřejně prezentovat. V případě prima.tv hledám ty, co mají touhu bavit lidi a mají smysl pro humor. Herce, umělce, muzikanty, baviče, moderátory, produkční, dramaturgy, spisovatele a autory. Ty, kteří mají co nabídnout, chtějí se realizovat, něco říci a dokázat.
 
Nabídnout mohu zajímavou a zodpovědnou práci, možnost a příležitost. To si myslím, že není málo. Video lze dnes natočit na mobilní telefon a rovnou ho poslat. Vcelku jednoduše je možné sestříhat video v některém z počítačových programů. Pro někoho to může být jen koníček, pro jiného se to může stát zdrojem obživy.
 
Tyto věty ve mně trošku vzbuzují pocit, že kvantita zvítězí nad kvalitou. Myslíte, že video z mobilního telefonu je pro televizi, byť internetovou, použitelné?
 
To je trend dnešní doby. Video je spotřební zboží a s tím nic nenaděláme. Po technické stránce možná bude méně kvalitní, ale obsahově? Starý film také nevypnete jen proto, že nemá milion barev a Dolby Stereo. Záleží, co je pro vás rozhodující. Obsah nebo forma?
 
Internetová televize je poněkud vzdálená od toho, co jste dělal až doposud. Proč ta změna?
 
Změna je zajímavá. Vždycky jsem chtěl pracovat v televizi, byl to můj klukovský sen. Že mi televize bude říkat pane, jsem si ale nepředstavoval ani v těch nejdivočejších snech. Když jsem si uvědomil, že mohu mít vlastní televizi, řekl jsem si „A proč ne? Zaměstnám se sám, ve své vlastní televizi.“
 
Nemyslím si, že je to až tak velká změna, spíše logický vývoj. Vystudoval jsem produkci, pracoval jsem jako produkční a posléze jako producent. Tématem mojí diplomové práce byla masová kultura a kulturní průmysl. V praxi jsem zodpovídal za výrobu a realizaci televizních pořadů. Umět vymyslet a realizovat program je nejpodstatnější. Postavit na místo konání kamery, natočit program a odvysílat ho ze záznamu nebo v přímém přenosu, je pak už „jednoduché“. Základem je smysl a obsah.
 
Na druhou stranu: k čemu je úžasný program se skvělým obsahem, který dává smysl, ale nikdo ho neuvidí? Ať chcete nebo ne, v místě konání akce může být vždy jen omezený počet diváků. Díky televizi může to, co se uskuteční, vidět mnohem více diváků a to i opakovaně. Možnost odvysílat záznam z akce v televizi znamená maximální míru efektivity při využití vynaložených finančních prostředků. Sponzorům, reklamním partnerům i těm, kteří si objednají vytvoření show na klíč, mohu díky fungování televize nabídnout mnohem více než jen vymyšlení a realizaci. Z mého pohledu se tedy mnoho nezměnilo, mám jen více práce a zodpovědnosti, ale na druhou stranu i více možností.

Témata článku: Video, Televize, Show, Miss, Prima, Gramofon, Golf, Paradox, Sydney

7 komentářů

Nejnovější komentáře

  • fast death 21. 11. 2007 16:15:46
    můj názor, je to vyhulenej chudák...
  • Standa 21. 9. 2006 17:26:10
    Koupit si jméno domény a předběhnout Rusy, Němce, Rumuny, Švédy a Italy je...
  • R. 21. 9. 2006 15:19:10
    Super je, jak si kazdy novy domenovy spekulant dokaze neustale obhajovat...
Určitě si přečtěte

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 78

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 123