Přichází doba paušálová. Budeme si programy půjčovat?

Když Microsoft nabídl předplatné Office 365, mnozí se mu smáli. Dnes má téměř pět milionů platících rodin. Patří tedy tomuto platebnímu modelu budoucnost? A jaké má stinné stránky?

Budoucnost nejspíše opravdu patří předplatnému. Produkty se v posledních letech totiž nenápadně proměňují na služby, a ty se přece nevlastní. S rozvojem rychlého internetu se tedy především podniková sféra naučila nové zkratky jako SaaS (Software-as-a-Service), IaaS (Infrastructure-as-a-Service) a tak dále. Na „as-a-Service“ lze ostatně převést prakticky cokoliv včetně automobilů. Pokud tuzemská Škoda začala nedávno nabízet pronájem automobilů pod názvem Operativní leasing, nejedná se vlastně o nic jiného než o CaaS (Car-as-a-Service).

Platit jednou měsíčně a být bez starostí

Proměna produktu ve službu sebou nese mnoho výhod pro obě strany. Provozovatel má díky pronájmu zajištěný trvalý přísun peněz do kasy a může lépe koordinovat třeba šíření nových verzí softwaru. Kdyby Microsoft před třinácti lety prodával Windows XP jako službu, tržní podíl legendárních XPček by dnes byl nejspíše naprosto zanedbatelný, respektive nulový. Windows by se jednoduše aktualizoval stejně jako nová verze Chromu a leckdo by si toho možná ani nevšiml.

Stejně rychle by pak mohl dnes Microsoft na scénu dostat i Windows 8, což se mu klasickou cestou moc nedaří. Nakonec by nemusel Microsoft investovat do drahé a mnohaleté podpory systému, ze kterého vlastně už dávno nemá žádný příjem. Toto lze opět vztáhnout na Windows XP.

Klepněte pro větší obrázek
Vývoj trhu s operačními systémy za posledních 5 let. Nástupy nových verzí Windows byly relativně pomalé a souvisely s průběžnou obměnou počítačů s OEM licencí. Kdyby se jednalo o předplatné a tedy centrálně řízený upgrade, jeden unifikovaný produkt jménem Windows 365 by měl vlastně stabilní tržní podíl. 

Z pohledu uživatele může být tento model zajímavý ze stejného důvodu. Každý měsíc, nebo rok by odváděl relativně nízké desátky a na svém počítači by měl vždy nejčerstvější systém a software, aniž by se musel starat o jeho licence. Skvělé!

Předplatné za software se může prodražit

Předplatné má ale pochopitelně i několik stinných stránek. Pokud si koupíte aktivační klíč Windows, ten systém vám prostě patří. Bude vám fungovat tak dlouho, dokud budete mít po ruce kompatibilní počítač. Jenže pokud se produkt promění ve službu, tento klíčový benefit se prostě rázem vypaří. Služba vám totiž nepatří, tu vám jen někdo poskytuje za úplatu.

Když si tedy namísto domácího „krabicového“ Office 2013 za 3 499 korun předplatíte Office 365 pro jeden počítač za 1 699 korun ročně, po deseti letech a při zcela hypotetickém zachování cen zaplatíte úctyhodných 16 990 korun. To je skoro pětkrát více. Aby se tedy běžnému uživateli předplatné při těchto počtech vyplatilo, musel by Microsoft každé dva roky představit nový Office a vy byste si jej pokaždé koupili.

Klepněte pro větší obrázek
Můj Office zrudnul, neprodloužil jsem totiž předplatné.
Za několik dnů se zablokuje a nezůstane mi naprosto nic. 

Ekonomové Microsoftu si jistě dobře spočítali, jaké nastavení cen předplatného se jim vyplatí a na jakou skupinu zákazníků je třeba cílit, když se ale podívám do svého okolí na hrdé majitele legálního Office, většina mi odpoví, že jejich potřebám naprosto vyhovuje dostatečně vyspělý Office 2010 a mnohým i ještě starší Office 2007.

Jinými slovy, kancelářský balík od Microsoftu v poslední dekádě nestárnul takovým tempem, abyste si jej museli obrok kupovat pokaždé znovu. Přiznám se, že i mně by čtyři roky starý Office 2010 stačil naprosto bez výhrad.

Klepněte pro větší obrázek
Předplatné není vlastnictví, ale pouze zapůjčení produktu. Výrobci přináší trvalý a stabilní příjem, uživatel samotný by měl ale dobře počítat, jestli se mu to opravdu vyplatí.

Nejpodstatnější je ovšem to, že když po oněch deseti letech následující měsíc nezaplatíte, předplatné prostě skončí a vám nezůstane naprosto nic – jen vzpomínka na Word a faktury v e-mailu. Software jste si totiž nekoupili, ale pouze jste si jej půjčovali. Jakmile tedy začnete počítat, rychle zjistíte, že princip předplatného je sice opravdu velmi výhodný pro jejich provozovatele, ale otázkou je, jestli je tomu tak z dlouhodobého hlediska vždy i pro spotřebitele. Ten se totiž bude muset brzy potýkat ještě s jednou hrozbou.

Celý věrtel paušálů

Onou hrozbou je množství služeb. Postupně si zvykáme platit předplatné za zábavu. Utratit něco málo přes stovku měsíčně za prémiové Spotify, Play Music od Googlu, Rdio, Deezer a další služby včetně často opomíjeného MusicJetu je relativně snadné. Zaplatíte a můžete poslouchat. Office však zábava není a nikdy nebude – Office je studijní a pracovní nástroj. Ochota platit za něj každý měsíc nějaký ten bakšiš tedy geometrickou řadou klesá. Stačí se podívat na čísla.

Microsoft v dubnu evidoval okolo 4,4 milionů předplatitelů Office 365 pro domácnosti. Je to velmi zajímavé číslo a oproti předchozímu čtvrtletí se nafouklo o celý milion. Počet předplatitelů Office 365 tedy neustále roste, nicméně takový Netflix letos v lednu disponoval 44 miliony předplatitelů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Veškerý profesionální kreativní software dnes půjčuje také Adobe v rámci svého předplatného Creative Cloud. Takto to dopadne, pokud nezaplatíte další období.

Zákazníci si tedy umějí spočítat, co opravdu potřebují a s rostoucím počtem produktů překlopených na služby budou ještě opatrnější. Na rozdíl od podnikatelského potenciálu totiž nejsou naše peněženky bezedné a dříve či později přijde chvíle, kdy už na další inkasní platby prostě nezůstane místo v rozpočtu, zatímco pro jednorázový nákup „dlouhodobé krabice“ by se tam něco našlo vždy.

Pozoruji to ostatně i sám na sobě. Zatímco ještě před rokem jsem byl myšlence předplatného za Office poměrně otevřený, poněvadž to byla přeci jen nějaká ta stovka měsíčně, dnes si vedle zvýšené kapacity na webdisku připlácím také za hudební službu, sportovní službu a několik dalších kousků a zjišťuji, že už to zdaleka není tak jednoduché.

Dnes jsou lidé ochotni za předplatné utrácet ještě relativně vyšší částky, to se však bude s rostoucím počtem paušálů postupně měnit a je tedy důležité, aby firmy naskočily do rozjetého vlaku co nejdříve a zavčas získaly platící klientelu. Za pár let už totiž může být pozdě, protože peněženka potenciálního zákazníka bude jednoduše vyčerpaná.

O předplatném přitom zdaleka neuvažují pouze velké softwarové firmy ze zahraničí. Už roky na tomto modelu fungují třeba bezpečnostní společnosti, které v rámci předplatného poskytují aktualizace pro komerční antivirové balíky, a téma není cizí ani Zoneru, který vyvíjí fotografický software Photo Studio. Program sice firma zatím prodává klasickou jednorázovou platbou, časem bychom se však mohli dočkat i možnosti předplatného podobně jako v případě Office 365.

Předplatné nikdy neovládne celý trh

Ať už je pro vás přijatelnější jednorázová platba a vlastnictví produktu, nebo jeho dlouhodobý pronájem formou předplatného, faktem zůstává, že tu vedle softwaru jako služby bude vždy ještě protipól freemia, freewaru a softwaru se svobodnou licencí. SaaS tedy nebude nikdy dokonale dominantní.

Pokud totiž nebudete chtít platit za Office, bude tu vždy LibreOffice, OpenOffice.org a další webové alternativy, anebo někdo úplně jiný, který se na trhu objeví čistě ze zákaznického hladu, poněvadž tam, kde je poptávka, je i nabídka.

Témata článku: Software, Microsoft, Byznys, Freeware, Office 2013, Benefit

138 komentářů

Nejnovější komentáře

  • matelko 2 5. 7. 2014 17:51:44
    Strčte si paušály za klobouk! Mám 4 předplacené karty na třech telefonech...
  • Jozef Kostelanský 5. 7. 2014 1:32:06
    Office už 15 rokov neponúka nič podstatného naviac. Skôr naopak. Každá...
  • Lebovski 4. 7. 2014 13:06:50
    To je směšné. Vždyť ty programy přece fungují pořád (ty starší verze kde...
Určitě si přečtěte