Představujeme technologii Microsoft Windows SharePoint Services

Technologie Microsoft Windows SharePoint Services je určena pro vzájemnou spolupráci, komunikaci a výměnu informací. Slouží nejen osobnímu využití, ale zejména týmové spolupráci.

Uživatelským rozhraním jsou webové stránky s mnoha možnostmi integrace se systémem Microsoft Office System 2003. Pomocí této technologie lze jednoduše v rámci týmu sdílet například dokumenty, kontakty, kalendář událostí, či vytvářet průzkumy a diskusní vývěsky. Technologie je vhodná jak pro intranet a také je s ní možno vytvořit jednoduché internetové stránky.

Technologie

Technologie Microsoft Windows SharePoint Services jsou postaveny na Microsoft ASP.NET a běží na Microsoft Windows Serveru 2003. Technologie je volně stažitelná z internetových stránek společnosti Microsoft a je také součástí verze serveru Windows Server 2003 R2. Jako databázové úložiště využívá Microsoft SQL Server. Součástí instalace technologie je i SQL Server 2000 Desktop Engine (Windows) (WMSDE), který poskytuje základní databázové úložiště bez dalších licenčních nákladů.

Technologie nabízí webové rozhraní s individuelně přizpůsobitelnými stránkami pomocí takzvaných webových dílců. Ověření uživatele je prováděno automaticky dle doménového uživatelského jména. Nejmenším prvkem, na který lze nastavit individuální zabezpečení je seznam. Technologie nabízí i možnost anonymního přístupu. Samotnou úpravu struktury webové stránky či jednotlivých seznamů lze provádět přímo v prohlížeči. Pro náročnější úpravy lze využít aplikaci Microsoft Office FrontPage 2003. Těmto tématům se však detailně věnují další díly tohoto seriálu.

K dispozici jsou také jazykové balíčky, které technologii „rozšíří“ o šablony webů a seznamů v dalších jazycích. Pak je možno vytvářet weby v jazycích instalovaných balíčků, jako například Slověnština, Němčina, Angličtina a mnohé další. Jazyk uživatelského rozhraní nelze měnit u již vytvořených webů, ale lze jej vybrat před jeho vytvořením.

Spektrum možností

Možnosti týmové spolupráce pomocí technologie SharePoint jsou velmi široké, začněme nejprve spoluprácí nad dokumenty. Lze pracovat s dokumenty, které je možno uchovávat v několika verzích, připojovat k nim další informace a vytvářet jakousi košilku dokumentu. Zajímá Vás, kdy se dokument změní? Můžete v systému nastavit automatická upozornění v požadovaném časovém intervalu. Chcete diskutovat s kolegy o obsahu dokumentu? Opět není problém, vše je k dispozici v jediné nabídce k dokumentu. Toto je jasná výhoda před „klasickým“ sdílením dokumentů na souborových serverech.

V některých případech je lepší pracovat se strukturovanými daty, jako například při žádostech o dovolenou, při vyúčtování služební cesty. Tehdy můžete využít aplikaci Microsoft Office InfoPath 2003 a vyplněné formuláře ukládat přímo do technologie SharePoint do knihovny formulářů. Ta zároveň poskytuje přehled například o žádostech o dovolenou podle oddělení či celkových výdajích daných osob. Pokud analyzujete data raději v aplikaci Microsoft Excel, můžete z Vámi zvolených dat – jednoduše pomocí několika klepnutí myši – vytvořit kontingenční tabulku.

Technologie nabízí ale i další široké možnosti pro sdílení či prezentaci obrázků. Chcete uspořádat soutěž o nejlepší fotografii z dovolené nebo z firemního večírku? Opět není problém, stačí na požadovanou stránku vložit knihovnu obrázků, vytvořit hlasování pomocí vestavěné funkcionality průzkumu. Na jedno kliknutí víte, kdo vede. Pokud si přejete hlasovat anonymně, i to je možné.

Můžete samozřejmě pracovat i s dalšími šablonami seznamů, které technologie SharePoint poskytuje. Jsou jimi například události s možností kalendářního zobrazení a integrací do aplikace Microsoft Office Outlook 2003, či seznam kontaktů s podobnou integrací. Chcete-li vytvořit například interní helpdesk, stačí založit nový seznam pomocí šablony problémy. Že nevíte, u koho se požadavek nachází? Stačí se podívat do seznamu, nebo na statistiky a odměnit toho, kdo je ve vyřizování požadavků nejúspěšnější.

Pokud máte strukturu dat v aplikaci Microsoft Excel, kterou chcete převést do seznamu a „vystavit“ jí na intranetu, můžete ji naimportovat. Data lze pak například seskupovat dle určených sloupců a za jednotlivé kategorie můžete počítat mezisoučty. Strukturu seznamu a jeho formát zobrazení si lze přizpůsobit vlastním potřebám a dokonce jej lze uložit jako šablonu pro příští použití.

Technologie přichází s celou řadou šablon připravených webů například pro týmovou spolupráci, práci s dokumenty, pořádání pracovních či společenských schůzek. Šablony lze i v tomto případě vytvářet vlastní. Mimo jiné je k dispozici ke stažení více jak 30 šablon dle formy spolupráce či zákaznických scénářů.

Témata článku: Microsoft, Windows, Sharepoint, Microsoft Excel

26 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Michal Zobec 15. 5. 2009 12:15:02
    test
  • hubertsvk 29. 6. 2006 14:59:42
    to sa mylite specialne pre WSPS bola vytvorena nova verzia MSDE ktora sa...
  • HonzaK2 5. 1. 2006 14:55:26
    Hm, no jestli je to pomalý grc, tak to už jsi asi úplně bez kyslíku a...
Určitě si přečtěte