reklama

Pořizujte software chytře – 2. díl, Software Assurance

Minulý týden jsme pro vás zahájili seriál článků zaměřený na možnosti pořízení softwarových licencí. Ještě než se dostaneme ke konkrétním modelům a cestám, čeká nás jedna důležitá zastávka. V ní se budeme věnovat službě Software Assurance, která rozšiřuje práva pořizovaných produktů. Pro mnohé běžné licenční scénáře je tedy nezbytná a pro mnohé další užitečná.

• nepřehlédněte: 1. díl - Pořizujte software chytře - návod

Ve většině případů máme jako zákazníci možnost si licenci softwaru Microsoft pořídit samotnou, nebo přidat i pokrytí Software Assurance. Jedná se o komplexní službu, jenž je navržená tak, aby pomohla zhodnotit investici vloženou do softwaru rychleji a efektivněji. Její přínosy se točí kolem nasazení, efektivního užívání, příjemnějšího cashflow a v neposlední řadě rozvoje a technické vyspělosti IT infrastruktury. Práva Software Assurance jsou vždy pouze dočasná a lze je využívat jen v době platnosti pokrytí. Služba se předplácí na dva nebo na tři roky a pokrytí je možné bez přerušení prodlužovat na další období.

Software Assurance (SA) se vždy pořizuje v rámci multilicenčních smluv společně s licencí. Avšak pokud jste pořídili licence formou krabice nebo OEM (typicky operační systémy), v některých případech je možné i pro ně Software Assurance dokoupit. Nejpozději do 90 dnů od pořízení licencí. Tato možnost se nejčastěji využívá u serverových produktů. Dodatečným pořízením Software Assurance původně krabicová či OEM licence nabyde všech práv multilicenčního programu, o kterých se budeme bavit v dalších částech seriálu. Pokud licenci pořizujete rovnou prostřednictvím některé z multilicenčních smluv, pak je potřeba se pro pokrytí Software Assurance rozhodnout ještě před nákupem. V tomto případě totiž službu k pořízené licenci už dodatečně nepřipojíte.

Co Software Assurance umí?

Pojďme si nyní říct, jaké výhody tedy Software Assurance přináší. Nejdůležitější jsou ty, které zvyšují efektivitu práce uživatelů se softwarem. Všichni si dobře uvědomujeme, že licence potřebné k zajištění našich IT provozů nejsou levnou záležitostí. Naopak se ukazuje, že náklady na software se v průměrné společnosti vyšplhají až na 40 % všech nákladů IT. Výše investic se odvíjí od toho, jaké roztodivnosti si chceme se softwarem užít. Jak už jsme si řekli v předchozím díle, cena licence odpovídá pouze spektru práv, které sebou licence nese. Čím širší a bohatší užívací práva chceme mít, tím víc za licenci autorovi zaplatíme. Pokud tedy hledáme cestu jak ušetřit, můžeme zkusit krátit své požadavky, ale otázka je, zda by to bylo opravdu to správné řešení. Zkusme se na věc podívat z jiné perspektivy. Vtip není ve snížení investice, nýbrž v jejím rychlejším zhodnocení a kratší návratnosti.

A s tím vám právě mohou pomoci některé výhody Software Assurance. První sada vede k lepším znalostem, které jsou klíčem k užitku z investice do softwaru. V balíku najdete přístup k e-learningovým kurzům, poukazy na školení u certifikovaných školicích středisek, nebo třeba Home Use Program, který umožní uživatelům, aby například firemní Office mohli používat i doma a měli tak větší prostor se pořádně seznámit.

Další oblastí, kde jsou benefity Software Assurance užitečné, je nasazení a provoz softwaru. Při pořízení serverových produktů a aplikací Office můžete získat poukazy na konzultace a činnost certifikovaných partnerů. Můžete jimi zaplatit specialisty, kteří vám pomohou s nasazením, migrací či rozvojem infrastruktury. Dále je součástí výhod SA také nepřetržitá podpora v podobě webových či telefonních incidentů a také právo na vytvoření studené zálohy serverového prostředí, která může být pravidelně spuštěná za účelem aktualizace a údržby a samozřejmě při výpadku ostré infrastruktury, aniž byste v kritické situaci museli ještě řešit přiřazení a přesun licencí.

Výhody služby Software Assurance se dotýkají také finanční oblasti. Aktivní pokrytí je totiž cestou k rozložení plateb na roční splátky, čím je možné snížit dopad na cash-flow a určit predikovatelné náklady na několik let dopředu. V některých smlouvách je dokonce zajištěná fixace ceny u pořizovaných produktů, čímž zákazník získá možnost po celou dobu trvání smlouvy pořizovat doplňkové licence za původní cenu i v případě změny obecně platného ceníku. S rozpadem ceny do pravidelných splátek souvisí také právo na nové verze, tedy další ze škály výhod aktivní Software Assurance. Díky tomu totiž nebudete v budoucnu váhat před značnými nárazovými výdaji za nové verze, když si je technologické řešení vyžádá. Přejít na aktuální verzi budete moci, kdykoli vám to bude dávat smysl. Možnost přechodu na aktuální verzi je také cestou ke standardizaci prostředí. Tento stav se bez multilicenčního řešení dosáhnout nedá, a bez Software Assurance se jen obtížně udržuje. S příchodem nové verze softwaru na trh se totiž předchozí verze stává nedostupnou, a tak průběžné dokupování licencí do firemního prostředí nutně přináší mixování různých verzí softwaru. A přitom standardizace je jednoznačně cestou k úspoře v oblasti správy infrastruktury a významně zvedá efektivitu využívání pořízených technologií.

V mnoha případech je Software Assurance nezbytnou součástí licenčního řešení, protože rozšiřuje licenční práva související s pokročilejšími technologiemi. Plánujete kupříkladu provoz virtuálních desktopů, volnou migraci aplikačních serverů v serverových farmách, použití vlastních licencí ve sdílených prostředích (datacentrech) u poskytovatelů služeb, aplikace v terminálech, aktiv-pasiv cluster u SQL nebo CRM serveru, případně také rozsáhlé provozy virtualizovaných SQL serverů (například datové sklady)? Pokrytí Software Assurance je v těchto případech jedinou cestou k legálnímu provozu takového řešení. Vyčlenění pokročilých práv ze základní produktové licence až do předplatného Software Assurance umožňuje další (vedle nabídky různých edic) škálování ceny produktů a technologií podle reálné potřeby.

Je tedy zřejmé, že bychom při rozhodování o pořízení licenčního řešení na Software Assurance neměli nikdy zapomínat, přesto, že pochopitelně znamená jisté náklady. Je to asi stejné jako s maintenance a care packs u hardwaru. Zkušení profesionálové se jich neodříkají bez rozmyslu. Cena pokrytí je kalkulovaná vždy z ceny licence. Činí ročně 25 % u serverových produktů a 29 % u desktopových.

Skutečné spektrum výhod, jejich přesný rozsah a počet se pak odvíjí od konkrétní skladby objednávky, způsobu pořízení (typu multilicenční smlouvy) a samozřejmě od počtu pořízených licencí. Proto určitě neváhejte se svými požadavky oslovit licenční odborníky, kteří vám také poradí, zda je ve vašem případě Software Assurance smysluplnou součástí řešení a jakou zvolit optimální cestu.

My budeme zatím pokračovat v našem seriálu a v příštím díle se podíváme na to, jak pořizují licence domácí uživatelé pro nekomerční užití.

Mohlo by vás také zajímat:

Licensing Expert Series: (05) Licensing the Private Cloud

Články ze série Microsoft TechNet nevytváří redakce Živě.cz, ale partneři programu Microsoft TechNet. Jsou publikovány v rámci mediálního partnerství Živě.cz a společnosti Microsoft.

Témata článku: Microsoft, Expert, Jimi, Cashflow, Care, Maintenance

Nejnovější komentáře

Můj názor
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 100

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 144

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

Včera | Jakub Čížek | 34


reklama