Byznys | Web | AdBlock | Reklama

Pořádné chucpe: AdBlock Plus bude prodávat a zobrazovat reklamu

  • Tvůrci blokátoru reklamy začnou nabízet reklamu a zobrazovat ji uživatelům
  • Mají to být jen takové reklamy, které nebudou obtěžující
  • Inzerenti ani uživatelé z nápadu nijak nadšeni nejsou

Nepříliš rozšířený výraz „chucpe“ je označení pro absurdní drzost. Například: „Mladík je souzen pro vraždu svých rodičů a žádá soud o shovívavost, protože je sirotek,“ vysvětluje Wikipedia. A právě takové ukázkové chucpe právě předvedli tvůrci populárního blokátoru reklamy AdBlock Plus. Začnou prodávat reklamu a budou ji zobrazovat i těm, kteří reklamu jejich doplňkem blokují.

Když reklama, tak jen ta správná

Za vývojem AdBlocku Plus stojí německá firma Eyeo, která svůj úmysl popsala v tiskové zprávě. Firma se rozhodla, že sama bude rozhodovat o tom, které reklamy si zaslouží blokaci a které ne. Systém nazvaný Acceptable Ads Platform (AAP) je založen na posuzování „agresivity“ reklamy podle firmou Eyeo daných pravidel. Pokud je reklama splní, dostane se na whitelist a uživatelé blokátoru ji uvidí. A právě reklamy vyhovující kritériím AAP hodlá Eyeo nabízet.

AAP již nějaký čas funguje a schválené reklamy se uživatelům zobrazují. Je to tak nastaveno ve výchozím stavu doplňku, ale uživatelé mohou nastavení změnit a zakázat i tyto reklamy.

Moc jich zatím není. Vydavatelé pochopitelně věnují úsilí raději tomu, aby mohli na svých webech svobodně zobrazovat reklamu takovou, jakou sami uznají za vhodné, než se podřizovat parazitujícímu doplňku. A tak uživatelé častěji než reklamy AAP vídají částečně zablokovaný obsah webů nebo alespoň upozornění, že blokováním reklamy připravují autory daného obsahu o odměnu za svou práci.

V Eyeo rozhodli, že tvůrce AAP reklam nějak motivují - začnou jim tuto reklamu přímo prodávat. Reklama se pak objeví na webech, které tento systém budou podporovat - doplněk pro blokování reklamy nahradí současnou reklamu za takovou, která splňuje kritéria AAP. Výnosy pro provozovatele webu budou pochopitelně nižší a provizi si z nich vezme i samotné Eyeo, ale bude to více než nula, kterou by provozovatelé jinak viděli u návštěvníka s AdBlockem.

Google rychle vycouval

Systému se tak musí aktivně podřídit inzerenti i provozovatelé webů, do budoucna se počítá i se zapojením samotných uživatelů. Ti by u každé reklamy měli hlasovat, zda je pro ně zajímavá, respektive únosná, nebo ne. Podle hlasování by se pak v reálném čase sestavovaly žebříčky oblíbenosti jednotlivých reklamních formátů a ty nejoblíbenější by se ukazovaly častěji. Blíže je systém popsán na blogu Eyeo.

Když aktuálně inzerent své reklamy upraví, projde schválením a reklama se mu pak zobrazí, 30 % z jejího zisku si bere Eyeo, viz pravidla. Vidět bude ale jen na tom webu, kde je vidět i za normálních okolností. Pokud se zapojí do nového systému, kdy by reklamu zadával skrze ComboTag, zobrazí se reklama i na jiných webech. Provize je v tomto případě 20 %, zjistil The Verge. Kupodivu jen 6 % zbude pro samotné Eyeo, zbytek z provize jde pro ComboTag a jiné zapojené subjekty.

Na prodeji Eyeo spolupracuje s poskytovatelem ComboTag, který bude zajišťovat inzerenty. Doteď zastupoval i Google. Jenže ten na novinku zareagoval tím, že s ComboTag přestal spolupracovat a nechce mít s tímto byznysem nic společného, informuje AdWeek. A stejně tak zareagoval AppNexus, další velký zprostředkovatel reklamy, na kterého se v ComboTag spoléhali, píše The Wall Street Journal.

Novinka se tedy nelíbí jak zprostředkovatelům inzerce, tak ani provozovatelům webů (už z principu, navíc by museli implementovat do svých webů kód, který umožní přepínání reklam) a už vůbec ne uživatelům AdBlocku Plus, jak vyplývá z komentářů pod blogovým příspěvkem.

Novina je zatím v betaverzi. Uvidíme, zda se vůbec dočká verze finální.

Komentář: AdBlock v roli arbitra

Celé je to v jádru absurdní. Tvůrci AdBlocku zjistili, že nabízet na internetu něco zadarmo je sice fajn, ale práce se jim z dobrovolných příspěvků jen tak nezaplatí. Zpoplatnění natvrdo nepřichází moc v úvahu, protože existuje jiné bezplatná konkurence. A tak objevili kouzlo reklamy. Když díky reklamě fungují od nepaměti weby, proč by nemohl blokátor reklam, který se ocitl v prakticky identické situaci jako weby?

Prý jde o kompromis. Aby uživatelé viděli jen takovou reklamu, která nebude příliš „agresivní“. Pravidla, co je a co není agresivní, vymysleli tvůrci AdBlock Plus. Stali se tak samozvanými regulátory. Myslím si, že internet takové regulátory nepotřebuje, uživatelé se přece dokážou rozhodovat sami - když se jim na nějakém webu nelíbí reklamy, mohou ho přestat navštěvovat. Jak prosté.

Aktuálně se v Česku řeší hazardní zákon a jeho vliv na možné filtrování internetového obsahu. Úředník ministerstva financí rozhodne, který web se zobrazí a který ne. Dá se to zneužít k cenzuře. AdBlock Plus je vlastně něco podobného - nějaký pracovník se rozhodne, co vám zobrazí a co ne. A co víc, do prázdného místa po zablokované reklamě vám šoupne něco úplně jiného. Je tu ale jeden podstatný rozdíl - se zákonem už nic moc nenaděláte, ale AdBlock Plus si můžete jednoduše odinstalovat.

Diskuze (50) Další článek: Evropská komise chce Wi-Fi zdarma, 5G ve všech zemích a peníze od Googlu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,