Počítače za oponou

I když je to neuvěřitelné, redakci Computeru tvoří docela obyčejní lidé se stejnými potřebami a zájmy, jako mají ostatní – rádi zajdeme do divadla a někteří z nás tam dokonce i hrají. Protože jsme ale také redaktoři počítačového časopisu, nám to nedá a snažíme se najít počítače i tam, kde byste je nečekali.

Pokud si myslíte, že počítače se v divadle vyskytují jen na pokladnách kvůli prodeji lístků, bude pro vás překvapením, co vše dokáží v divadle řídit – současné počítačové systémy pomáhají automatizovat časté činnosti, zrychlují například výměnu kulis nebo přesné osvětlení scény. A chystá se toho mnohem víc.

V divadle se počítače dotýkají zejména:

  • ovládání provaziště – výměny kulis či dynamické změny na scéně
  • ovládání jeviště – řízení točny, pojízdných stolů, propadliště nebo výsuvných stolů
  • řízení světelného parku – rozsvěcování světel na požadovanou intenzitu nebo i ovládání směrových světel s volitelnými efekty
  • práce s herci – vyvolávání herců na scénu či do maskérny

Všechny tyto oblasti nezvládá řídit jeden počítač nebo jeden člověk, jedná se o specializované systémy, které popravdě jako běžný počítač ani nevypadají. Jsou totiž zabudovány do odolných řídicích pultů s dotykovými LCD panely a vhodně nastavenými ovládacími prvky.

Taháme za nitky

Počítače dnes najdete v mnoha českých divadlech, v Praze třeba v divadle na Vinohradech nebo Státní opeře, v Brně například v moderní Hudební scéně nebo v Janáčkově divadle, kde jsme také pořídili ilustrační snímky. Počítači vybavených divadel je mnoho, současně je ale samozřejmě hodně takových, kde počítače hned tak nenajdete. Popravdě i v těchto divadlech je to často záležitost teprve několika posledních let.

Brněnské Janáčkovo divadlo, kde sídlí opera a balet, je poměrně mladé divadlo postavené v šedesátých letech dvacátého století. Přesto se tam počítače dostaly až před dvěma roky. Do té doby se vše ovládalo obyčejnými spínači elektromotorů, nebo dokonce i ručně taháním za lana. V současné době je provaziště vybaveno více než padesáti motory řízenými počítačem. Stisknutím tlačítka se tak mohou vyměnit všechny kulisy požadovaného představení, nebo můžete joystickem plynule měnit rychlost posouvání několika lan současně.

Jako běžný divák v hledišti nic neuvidíte, avšak vězte, že les lan, kterými je divadlo zaplněno až po střechu, stojí za to. Řídicí pult provaziště je sice vždy navržen pro konkrétní divadlo, nicméně některé ovládací prvky jsou stejné. Dotyková obrazovka slouží k volbě profilu pro konkrétní představení a pozdějšímu výběru lanových drah. Každé lano může mít nastavenou horní a dolní polohu a také rychlost pohybu. Joystickem se potom ovládá rychlost pohybu, od nulové až po nastavenou rychlost. Joysticků přitom může být více, a pak je možné jedním řídit posun dolů a druhým současně zvedat něco jiného. V jednom okamžiku lze joysticky ovládat až dvanáct lan současně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Odtud se přes dotykovou obrazovku ovládají lana. Na obrazovkách jsou stavové informace o polohách lan. Vlevo na pultu je ovládání několika lan, která nebyla převedena na počítač, vpravo jsou vidět řídicí joysticky •  Řídicí pult osvětlovací techniky má v sobě Pentium II a 64 MB paměti, jeho cena se ale pohybuje v řádu statisíců korun

Každé představení má vytvořený profil s vhodně navrženým uživatelským prostředím na dotykovém displeji a s připravenými skripty. Kompletní obsluha představení nicméně nemůže být plně automatická, vždy u ní musí být člověk, který zajistí správné načasování akce na vhodný okamžik.

Světlo, prosím

Jak se zkouší počítače
Každé představení je třeba nazkoušet, přičemž zkoušet nemusí jen herci, ale také technika. První nejdůležitější zkouška přímo na jevišti je technická zkouška, kdy se z dílen přivezené dekorace poprvé sestaví a určí se polohy prvků, vše se vloží do počítače a celé představení se naplánuje. Následuje prověřovací zkouška, první hlavní, druhá hlavní zkouška, první generálka, druhá generálka a teprve pak premiéra. Před premiérou je tedy šest představení, během nichž se může nastavení jednotlivých systémů doladit a vhodně synchronizovat.

Zatímco při ovládání lan hlavní hrubou sílu odvádí elektromotory, u řízení světelného parku mohou počítače převzít aktivnější roli. Protože jsou navíc světla propojená kabely, slouží kabely i k obousměrné datové komunikaci. Dávno už neplatí, že světla lze na dálku jen vypnout či zapnout. Samozřejmostí je nastavování intenzity, současně světla mohou sama zpětně hlásit svůj stav. Pokud je v divadle několik desítek světel, těžko se odhaluje, že nějaké světlo ztrácí na intenzitě a je nutné je vyměnit. Navíc se stále více prosazují inteligentní světla, která díky filtrům umí měnit barevnost nebo směr. I bez lidské obsluhy tak může světlo projít určitou trasou po jevišti a postupně měnit svou charakteristiku.

Podobně jako u obsluhy provaziště má také osvětlovací park ovládací pult s výkonným počítačem, kde je pro každé představení vytvořen skript požadovaných akcí. Synchronizace je možná například s hudební partiturou. V ideálním případě tak obsluha během představení jen mačká potvrzovací tlačítko pro přechod na další krok skriptu, nic dalšího se ručně ovládat nemusí.

Lidský prvek je ale zatím nenahraditelný u bodového osvětlení sledujícího herce na scéně. Zde naprogramování trasy dopředu nepomůže. Objevují se sice pokusy o automatické sledování, například pomocí vysílačky umístěné na těle herce, avšak ani ve světových divadlech, která by si to mohla dovolit, se této technologie nevyužívá. Člověk je zatím přece jen přesnější.

Na scénu!

Šedou eminencí každého představení je inspicient. Ten se stará o to, aby vše jelo podle plánu, aby byl každý tam, kde má být. Pochopitelně i k této organizační činnosti lze využít počítačů. Inspicient může mít také svůj ovládací pult s dotykovým displejem, kde má pro každé představení navržené rozložení šaten a maskérny, může mít připravené skupiny pro požadované nástupy a tak přesně synchronizovat celé představení. Stisknutím tlačítka vyzve herce na scénu, herci potvrdí příjem a vyrazí. Podobně si může maskérna přivolat požadované herce, aby nikdo zbytečně nečekal. Na nikoho se nezapomene, nikdo nezmešká.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

I takto může vypadat Hamlet, je to schéma pro ovládání jeviště • Přes dotykovou obrazovku může inspicient vyzvat herce na scénu nebo řídit celé představení

Opona jde vzhůru

Vyzvednete si své přes internet objednané lístky, pohodlně se usadíte do sedadel a čekáte. Stisknutím tlačítka světla v sále potemní, stisknutím jiného se pomalu začne otevírat opona a stisknutím dalšího dostanou herci pokyn k nástupu na scénu. Zatímco vy si užíváte kulturního zážitku, počítače v zákulisí se usilovně snaží, abyste si jich vůbec nevšimli. Vše musí vypadat přirozeně. Pokud by vás tedy představení někdy nebavilo, zkuste se trochu rozhlédnout, teď už budete vědět, kde všude jsou počítače ukryty.

Článek vznikl
ve spolupráci
s časopisem
Computer
a čerpá
z čísla 19/05.

Témata článku: Internet, Opera

5 komentářů

Nejnovější komentáře

  • clad 20. 11. 2005 12:10:55
    pentium2 je jeste v pohode... ono to staci, na monitoru je jen tabulka v...
  • Kiri 20. 11. 2005 11:09:37
    Pokud má před sebou obrazovku s řídícími prvky - tj. aktivními, musí přece...
  • Mysel_1, Mysel_1 20. 11. 2005 4:48:02
    Najděte si, jaké počítače úspěšně řídily let lidí na Měsíc, popřípadě jaký...
Určitě si přečtěte

Monitory do 10 tisíc: poradíme, jaké jsou teď nejlepší

Monitory do 10 tisíc: poradíme, jaké jsou teď nejlepší

** Dobrý monitor s kvalitním panelem lze pořídit pod tři tisíce korun ** Pod deset tisíc si můžete koupit pracovní 27" monitor nebo nejlevnější použitelné 4K ** Vybrali jsme také ideální model pro vícemonitorovou konfiguraci

27.  11.  2016 | Stanislav Janů | 13

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 78