Počítače se prodávají méně na úkor tabletů. Čas na mobilní marketing

Prodeje klasických počítačů se v západní Evropě za druhý fiskální kvartál meziročně propadly o 19 %. Podle poslední analýzy skupiny Gartner jsou nejvíce na ústupu dříve oblíbené mobilní netbooky (propad o 53 %), které dostávají na frak od rychle se prodávajících tabletů včele s iPadem. Lehkých dotykových „placek“ by se podle průzkumu ABI Research mohlo v tomto roce prodat okolo 50 milionů kusů. Podobnou spanilou jízdu v posledních měsících zažívají také chytré telefony, zejména platformy iOS a Android.

Podíl klasických stolních počítačů a notebooků ve firmách jistě stále bude významný, ale jak ukazuje vývoj trhu, běžní uživatelé už si domů raději koupí pohodlný tablet, než aby se do postele a gauče tahali s nevýkonným a nepohodlným netbookem.

Zahoďte bannery a zaměřte se na mobilní aplikace

To samozřejmě může znamenat zásadní proměny trhu mezi výrobci techniky (třeba to, že se Apple stane skutečně obřím a tradiční lídři jako Acer, HP a další se začnou propadat), ale významně se může proměnit také to, jak firmy budou pracovat s internetovým a digitálním marketingem.

S tím, jak uživatelé v mnoha činnostech postupně opouštějí klasické počítače, se také mění jejich uživatelské návyky. Už tolik neotevírají klasické webové stránky a jsou ve veliké míře imunní vůči klasické internetové reklamě. Tablety (resp. dominantní iPad) neumí zobrazovat Flash a běžné bannery jsou tak k ničemu. Podle nedávných průzkumů se navíc ukazuje, že uživatelé na mobilních zařízeních dávají přednost přizpůsobeným mobilním aplikacím oproti obsahu v klasickém internetovém prohlížeči.

Je proto nutné se připravit na dobu, kdy nastane útlum klasické internetové reklamy (který s přihlédnutím na včerejší čísla například v Česku nastal, i když to má prozatím trochu jiné důvody), protože uživatelé večer prostě nebudou sedět u svého notebooku, ale budou prstem jezdit po dotykové obrazovce svého tabletu nebo smartphonu.

mzl_alpvujgv_320x480-75.jpg mcrib-iad-11.png

Firmy by se proto už nyní měly začít zajímat o možnosti marketingových a PR aktivit na mobilních zařízeních. Měly by začít zkoumat, jak inzerovat uvnitř mobilních aplikací, jak se vyvíjejí podíly operačních systémů, měly by vydávat své vlastní aplikace, které uživatele zaujmou, a firma z toho bude moci marketingově těžit. Klasické bannerové plochy jsou stále atraktivní, určitě by ale bylo dobré začít využívat jiné technologie, než je Flash. Mobilní zařízení si s tímto formátem příliš nerozumí, a pokud použijete nějaký kompatibilní formát, máte šanci, že se reklama zobrazí i těm, kteří si inzertní plochu (tedy nějaký web) otevřeli na svém iPadu nebo Galaxy Tab 10.1.

Reklama v mobilních zařízeních má navíc další významné plus - s uživateli a potenciálními zákazníky můžete být i na místech, kde tradičně u počítače nesedí. Při cestě autobusem nebo vlakem, v hospodě atp.

Dlouhá doba k objevení

Značný marketingový potenciál číhá také v geolokačních službách a aplikacích a tzv. rozšířené realitě (augmented reality) a je téměř jisté, že se postupem času začnou objevovat také další a další možnosti mobilních krabiček, které otevřou další a další možnosti marketingovým a PR kreativcům.

Americký trh na nové trendy tradičně slyší velice brzy a firmy se nebojí s novými technologiemi v marketingu, PR a reklamě okamžitě experimentovat a pracovat. V Česku a na Slovensku je to ale mnohem horší, firmy se pořádně nenaučily používat ani sociální sítě. Přitom počet českých uživatelů už se blíží čtyřem milionům a na československém Twitteru se pohybuje přes 60 tisíc uživatelů. To sice není nijak zázračné číslo, ale jak ukazuje studie společnosti ExactTarget, informace sdělená na Twitteru se dokáže dostat k mnohem více lidem, než kolik uživatelů tato síť ve skutečnosti má.

Postupným růstem mobilních zařízení na našem trhu si můžete být jistí. Stačí se rozhlédnout například v MHD a něco naznačují už třeba masivní reklamní kampaně tuzemských operátorů, kde se slovy jako chytrý telefon rozhodně nešetří.

Diskuze (42) Další článek: Microsoft si patentoval rychlejší start streamovaného cloud systému

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,