reklama

Počítač opět porazil člověka, tentokrát v Japonském šachu

Před třinácti lety byl poprvé poražen mistr světa v klasickém šachu, tentokrát se však jedná o mnohem složitější verzi v podobě takzvaných Japonských šachů.

V roce 1985 se stal nadějný hráč šachu Garry Kasparov nejmladším mistrem světa v této „náročné“ disciplíně, jeho od mládí cvičený mozek tak dokázal porazit všechny konkurenční „modely“ v podobě předchozích mistrů. V devadesátých letech se tak hojně snažily různé společnosti postavit a naprogramovat počítač, který by byl schopen obstojně hrát i s těmi nejlepšími šachisty na světě. Všechny byly nejlepším lidským mistrem poraženy. „Počítač? Ten přeci nikdy nebude lepší než člověk, nemá cit pro hru.“ Asi takto by se dalo charakterizovat tehdejší představa možností programu, který běžel na počítači.

Po několika letech vývoje se na tento segment soustředili i vývojáři z IBM a v roce 1996 představili superpočítač Deep Blue, který měl velkého mistra konečně porazit, ale opět selhal. Pouhý rok poté, kdy počítač disponoval mnohem vyšším výkonem a pokročilejšími algoritmy, byl souboj uskutečněn znovu a největší mistr světa byl poprvé ostudně poražen strojem. Počítač dokázal spočítat a v paměti udržet více než 200 milionů tahů za jedinou sekundu a dle statistik vybrat tu nejvhodnější, přičemž není vše tak jednoduché, jak to vypadá, samozřejmostí byly útoky, obrana a podobné „lidské“ vlastnosti při samotné hře.

Klepněte pro větší obrázek

Klasické šachy však nejsou z výpočetního hlediska na dnešní dobu příliš náročné (výkon počítače Deep Blue byl přibližně 11 GFLOPS, i levné netbooky mají dnes několikanásobně vyšší výkon), kombinace všech možných partií se pohybuje kolem hodnoty 10123. V Japonsku je ale oblíbená mnohem náročnější verze šachů s názvem Shogi (Šógi).

Japonské šachy, další milník porážky člověka strojem

Překlad názvu Shogi znamená „hra generálů“ a jedná se o podobný systém jako u běžných šachů, její složitost je však diametrálně vyšší. Možný počet kombinací dosahuje hodnoty 10224. Světová šampiónka v této hře - Ichiyo Shimizu, soupeřila na univerzitě v Tokyu proti počítači Akara 2010, který jí porazil během dlouhých šesti hodin za 86 tahů. Ještě před třemi lety ve stejné hře bez problému vyhrál člověk (Akira Watanabe), vývoj jde ale samozřejmě rapidní rychlostí dopředu, a to nejen z hlediska výkonu, ale i umělé inteligence.

Klepněte pro větší obrázek

Stalo se tak poprvé, kdy uměle vytvořený program běžící na počítači dokázal porazit člověka v této relativně pokročilé hře. Dle informací byl počítač „agresivní“ již od začátku hry, sama Shimizu po zápase pronesla „Jeho tahy nebyly nijak zvláštní, připadalo mi, že hraji s normálním člověkem“.

Japonská asociace Shogi v roce 2005 dokonce uvalila zákaz soupeření členů s počítači, s každým takovým sledovaným a profesionálním soubojem se totiž počítač učí a zlepšuje, samozřejmě díky algoritmům, které naprogramovali vývojáři.

Jednodušší stroje

Už od nepaměti se snažilo lidstvo rozšiřovat své schopnosti, nejdříve se jednalo o běžné nástroje pro usnadnění lovu, čili oštěpy nebo luky. Poté se přešlo například na rychlejší obdělávání půdy, rychlejší a snadnější úrodu ve větším měřítku za pomoci složitějších nástrojů, v nejnovějším případě prezentované například kombajny a podobně. Takto bychom mohli pokračovat ve všech segmentech, kdy je nutno vykonávat fyzický pohyb v prostoru.

Klepněte pro větší obrázek

Tato „nutnost“ a nevyhnutelná potřeba rozšiřovat fyzické možnosti lidského těla přešla i do segmentu duševního výkonu, po prvních jednoduchých kalkulačkách přišly první počítače, které začaly obsahovat programový kód, který dokázal díky naší duševní tvorbě i na jednoduché fyzické vrstvě sčítající pouze jedničky a nuly, vytvořit zcela virtuální prostředí schopné v nejnovějším případě rozeznávat lidské tváře nebo porazit člověka takřka v jakékoli „hře“. Když byl každý z nás jednou malým dítětem, také si převážně hrál. Ale jak už to tak bývá, každý dříve nebo později dospěje.

Témata článku: Počítače, Technologie, Deep

66 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Izibia 31. 10. 2010 2:47:16
    "Něco, co je stvořeného (počítač) nemůže být chytřejší než Stvořitel...
  • MS.press 19. 10. 2010 20:01:53
    Jo, no měl jsem záchvat dobrodiní, tak jsem dal všem novým příspěvkům, i...
  • Tom Rosner 19. 10. 2010 13:58:36
    A ještě jednou si zakejhám, poprosil bych nejmenovaného jedince, aby si...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 100

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 34

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 145

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 73


reklama