Po stopách záhadné akvizice Linkedin „profesionálním“ Microsoftem

  • Linkedin a jeho akvizice naznačují budoucnost profesionální sociální sítě
  • Co to znamená ve spojení s Microsoftem?
  • Konec Microsoftu v oblasti běžných uživatelů je možná blíže, než se zdá

Začátkem týdne Microsoft nečekaně oznámil opravdu velkou akvizici sociální sítě pro profesionály – Linkedin. Celková transakce má hodnotu 26,2 miliardy dolarů, což je v přepočtu na naše koruny kolem 630 miliard korun.

Akvizice v takové hodnotě už pochopitelně musí mít opravdu významný strategický význam pro Microsoft nejen pro nejbližší, ale i vzdálenější budoucnost. Co si tedy Microsoft koupil, proč a co s tím vlastně hodlá dělat?

Linkedin a 14letá strategie tvorby životopisu 2.0

Linkedin rozhodně není žádným startupem, byl totiž založený už koncem roku 2002 a od roku 2011 už je na burze NYSE (LNKD). Mezi původními zakladateli byl šéf Jeff Weiner a zkušený Reid Hoffman, který předtím spoluzakládal PayPal a v Silicon Valley je z pohledu byznysu ostřílený a uznávaný veterán.

Původní plán monetizace počítal s tím, že propojení a představování uživatelů i mezi sebou bude placené částkou například pěti dolarů. Nakonec z této strategie ale sešlo, protože by znamenala omezení ve využívání Linkedin, což by zpomalilo růst. Nakonec se přešlo na různé modely příjmů – reklamy, pracovní poptávky a prémiové funkce.

První kolo investic série A tak přišlo až po čtyřech letech od založení - v roce 2008 bylo prodáno pouze 5 % společnosti za 53 milionů dolarů a valuace se tak dostala na jednu miliardu dolarů.

Klepněte pro větší obrázek
Hodnota Akcií Linkedin

Díky finančnímu zabezpečení se dařilo postupovat bez nutnosti větších investic zvenčí a jít za konkrétním cílem, který měli zakladatelé už od začátku – vytvořit „životopis 2.0“. To však neznamenalo pouze převést nějaký soupis pracovních zkušeností člověka na internet, ale postavit zcela nový systém toho, jak pracovní trh funguje. Už žádné posílání dokumentů s životopisem, ale pouze odkaz na Linkedin profil sociální sítě. Budoucnost se podařilo postavit. Lze jen těžko odhadnout, zda by se to vůbec podařilo bez Reida Hoffmana, který v roce 1997 vytvořil jednu z prvních sociálních sítí – SocialNet.com.

Klepněte pro větší obrázek

Linkedin je dnes velmi komplexní sociální síť, která je zaměřená hlavně na propojení profesionálů, firem, jejich komunikaci a přehled. Počet uživatelů se Linkedin dařilo nabírat stabilním tempem. V roce 2006 bylo v síti 20 milionů uživatelů, zatímco dnes už se celkově jedná o 433 milionů. Pro srovnání – Facebook se pyšní 1,5 miliardami a Twitter 310 miliony uživatelů. Oproti nim ale dokáže získat příjem jak z reklamy, která dokáže být velmi přesně cílená, tak i předplatnému, které rozšiřuje množství dostupných funkcí.

Linkedin byl známý i kvůli posílání velkého množství emailů, objevily se proto i vtipy:

„Odhlásil jsem všechny emaily z Linkedin“

„Smazal jsem emailový účet“

„Prodal jsem dům, odstěhoval jsem se na pustý ostrov“

„Na pláži jsem v moři našel láhev se zprávou uvnitř“

„Je od Linkedin“

V dnešní době se ale hledí spíše na množství aktivních uživatelů, kterých má Linkedin 106 milionů dle posledních statistik z března tohoto roku. Růst přitom stále pokračuje – meziročně se počet uživatelů zvýšil o 19 %, o 9 % pak počet měsíčně aktivních uživatelů. Je znát obrovský růst v mobilní oblasti – meziročně o 49 % a pokud jde o počet poptávek na pracovní místa, jde o 101% růst na současných 7 milionů.

Microsoft mohl koupit Linkedin stokrát levněji

Microsoft koupil Linkedin sice za zmíněných 26,2 miliardy dolarů v hotovosti, ale v minulosti ho mohl už třikrát koupit výrazně levněji. A když myslím výrazně, tak jde opravdu o řády.

Podle tweetu jednoho z bývalých ředitelů Linkedin – Keitha Raboise, který rovněž patří mezi původní zakladatele Paypalu, měl totiž Microsoft možnost koupit Linkedin v období 2005 až 2006 za přibližně 250 milionů dolarů. Předtím mělo o akvizici zájem i Yahoo nebo třeba Salesforce. Ze všeho ale nakonec sešlo.

Další pokus přišel v roce 2008, kdy se Microsoft rozmýšlel nad tím, zda Linkedin nekoupí za hodnotu kolem jedné až 1,5 miliardy dolarů. Jednání opět skončily nezdarem.

Klepněte pro větší obrázek

Microsoft si ale musel rvát vlasy od roku 2011, kdy Linkedin vstoupil na burzu a jeho hodnota se dostala v roce 2013 na desetinásobek se špičkou v letech 2015 a 2016 kolem 30 miliard dolarů.

Důležité akvizice

Linkedin budoval vlastní produkt dlouho, ale během této doby sám udělal několik menších, ale i větších akvizic, které zlepšovaly funkce a možnosti samotného Linkedin. Jak je vidět v grafu, největší se stala minulý rok, kdy se Linkedinu podařilo získat velmi populární společnost Lynda.com, která se zaměřuje na školení a učení pomocí videokurzů. Linkedin dal za Lynda.com poměrně hodně – 1,5 miliardy dolarů.

Klepněte pro větší obrázek

Jedná se ale přesně o akvizici, která skvěle sedí k zaměření Linkedin. Lidé hledající práci mohou nové místo najít snadněji, pokud zvládnou potřebné dovednosti. Učení a zlepšování pracovních schopností je tak důležitou budoucností samotného Linkedin, který bude mít tuto funkčnost integrovanou.

Klepněte pro větší obrázek

V případě Microsoftu se uskutečnilo velké množství akvizic, ty největší ale pochází z posledních let. Na grafu lze vidět, že Linkedin překonal dosavadní rekordní nákup Skype takřka trojnásobně.

Profesionalizace Microsoftu

Microsoftu se v poslední době v mnoha oblastech příliš nedaří. Mobilní sféru prohrál na plné čáře, což má za následek i blížící se problémy u desktopu zaměřeného pro běžné uživatele. Počítače se totiž prodávají čím dál méně, což ukazuje jejich stále menší relevanci u koncových uživatelů.

Profesionálové stále častěji volí macOS nebo Linux a desktopový operační systém Windows už rozhodně nemá tak dobrou pozici, jako tomu bylo dříve. S prohraným mobilním přechodem souvisí i neúspěch v oblasti nových aplikací na Windows Store.

Klepněte pro větší obrázek

Místo „Mobile first“ se tak uskutečnilo „Cloud first“ a Microsoft se začal soustředit na cloudovou platformu Azure. Do této oblasti ale přišel poměrně pozdě a až po Amazonu, který mu vládne. Na tomto trhu je i poměrně velká konkurence – Google, Apple a další.

Microsoft se tak stále více začal přiklánět k profesionální sféře a produktivitě, skoro by se to dalo označit jako „Productivity first“. Firemní sociální síť Yammer byla významná akvizice v hodnotě 1,2 miliardy dolarů, ale zatím není neslaví takový úspěch, jak se očekávalo. Naopak to vypadá, že na co sáhne Microsoft, tomu se nedaří. Bylo to tak s Nokií a i Skype více méně zůstává tam, kde byl a nestíhá aktuální vývoj, který prezentuje Google nebo Apple u komunikačních nástrojů.

Všechny tyto produkty jsou ale rozhodně skvěle zaměřené na firemní sféru a Linkedin je tak ultimátním zastřešením, které doplňuje celou skládačku. Microsoft už měl v hledáčku i populární Slack, ale podle informací byl Bill Gates proti, protože Microsoft může podobné řešení postavit sám pomocí vlastních zdrojů a aplikací.

Microsoft = budoucnost práce

Microsoft sice do budoucna nejspíše přijde o některé stávající trhy s koncovými uživateli, podobně jako u mobilního operačního systému, ale má velkou šanci stát se králem v oblasti produktivity a všeho, co se týče práce.

Klepněte pro větší obrázek

Díky integraci všech částí může postavit efektivní platformu, která bude splňovat budoucí požadavky na sociální propojení, technologickou pokročilost a globální dosah.

Diskuze (61) Další článek: Zprávy Živě: Microsoft spolknul Linkedin

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,