Článek se zabývá otázkou, zda a jaké typy firem plánují realizovat marketingové kampaně na internetu. Uvedené informace pochází z výzkumu, který realizovala agentura Digimark v prosinci 2002.
Výzkumu se zúčastnilo 692 respondentů z řad českých firem. Cílovou skupinou výzkumu byly firmy, které se v současné době prezentují na internetu. Nejprve se podívejme na celkové výsledky otázky, zda firma plánuje realizovat marketingovou kampaň on-line.
Jak je vidět, z celkového počtu více než polovina firem kampaň nerealizovala a ani realizovat neplánuje. Zajímavé jsou ostatní skupiny – asi 12 % firem kampaň realizovala a plánuje v nejbližším roce realizovat další a o něco méně firem kampaň realizovala ale další neplánují. Celá pětina firem však plánuje kampaň realizovat on-line kampaň v nejbližším roce, což se jeví být poměrně optimistické číslo.
Nyní se podívejme, jak vypadá struktura firem podle odpovědi na tuto otázku.
Realizace podle počtu zaměstnanců
Zajímavé je, že s velikostí firmy reprezentovanou počtem zaměstnanců jakoby klesala chuť realizovat on-line marketingové kampaně. U firem do 10 zaměstnanců plánuje v nejbližším roce kampaň asi čtvrtina firem, zatímco u firem nad 100 zaměstnanců je to jen 10% firem. Menší firmy jsou patrně častěji schopny nabídnout prostřednictvím internetu přímý produkt, zatímco u velkých firem (pomineme-li IT firmy, kterých je z celkového počtu menšina) je internet chápán častěji spíše jako podpora známosti značky. Touto problematikou se budeme zabývat v příštím článku.
Realizace podle oboru firem
Z grafu je jasné, které sektory především reklama na internetu oslovuje - jsou to IT firmy a obchodní firmy. Nepřekvapí nižší zájem výrobních firem, které málokdy prodávají přímo koncovému zákazníkovi a často ani nepotřebují podpořit známost své značky. Překvapením je nižší zájem o on-line kampaně u oboru služeb, kde by se dal očekávat podobný zájem jako například u obchodních firem.
V příštím článku se budeme zabývat názory respondentů na placenou reklamní on-line kampaň, pokusíme se objasnit některé z nyní uvedených výsledků.
Reklama: Víte, zda jsou Vaši zákazníci spokojeni s Vašimi produkty? Chcete sledovat kvalitu svých služeb? Zjistit informace o konkurenci? Využijte náš výzkum spokojenosti zákazníků! Digimark