reklama

Planeta Seznam: Nejen Google umí vyhledávat

Vyhledávač od Seznamu získal v posledních letech nálepku „homepage pro sekretářky“, jeho autoři se ale snad konečně probouzí z dlouhého snu o totální tržní převaze na věčné časy.

Planeta Seznam je článek na pokračování o službách jednoho z nejstarších českých portálů. V první části mnohým z vás osvěžím paměť, připomenu totiž, že i ve světě, který zdánlivě patří vyhledávači Google, existuje český Seznam, který má u nás stále majoritní tržní podíl.

O českém Seznamu se říká, že je to takový tuzemský Google a že je to špatný vyhledávač. Ačkoliv jej mnozí z vás možná už roky nepoužili, je tu přeci dokonalý a globální Google, stále zůstává pravdou, že je to nejpoužívanější vyhledávač na českém internetovém trhu, který si s přehledem drží nadpoloviční tržní podíl.

Google klon

Přiznám se, že k těm, kteří vyhledávač od Seznamu už nějaký ten pátek nepoužili, patřím i já. Byl jsem tedy zvědavý, co dnes vlastně legendární portál umí, jestli se poučil z let minulých, kdy celkem snadno a bez odporu umožnil vstup velikána Googlu na český trh, a jestli jsou jeho jedinou zbraní originální televizní šoty a roztomilý pejsek na titulní stránce.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Seznam, Yahoo! a Google: Seznam se na první pohled liší pouze miniaturami stránek

Seznam dnes vypadá skutečně k světu, moderně, trendy, prostě jako Google a to téměř doslova. Proč musí každý současný vyhledávač kopírovat Google až na úroveň použitých barev písma? Seznam není zdaleka jediný, barvy i rozložení prvků na stránce se snaží kopírovat i řádově mnohem větší hráči včetně Yahoo! a zůstává jen otázkou, jestli bude designovým klonem Googlu i nový Live Search aka Kumo od Microsoftu.

Tři různé vyhledávací technologie

Seznam se dnes skládá vlastně z tří různých vyhledávacích technologií a několika katalogů. Původní Seznambot indexuje česky psané weby ve znakové sadě ISO 8859-2, Windows 1250 a UTF 8 a především ty, které jsou umístěné na jedné ze čtrnácti podporovaných TLD domén. Dalším robotem je Googlebot, který pro Seznam vyhledává vše ostatní a pak i to doplňkové české, co samotný Seznambot nenalezne. Do třetice tu je ještě jeden robot a to robot obrázkový, Seznam si koupil licenci ke globálnímu obrázkovému vyhledávači Picsearch s podporou filtru nevkusného materiálu.

Vedle základních robotů umí portál fulltextově vyhledávat v samostatném katalogu firem, ve zboží, na mapách, v jazykovém slovníku, umí hledat také články včetně časového filtru a v encyklopedii, což je ve skutečnosti konglomerát několika tuzemských encyklopedií včetně převzatých dat z české mutace Wikipedie.

 Klepněte pro větší obrázek
Při vyhledávání se zobrazí i počet nalezených objektů v tematických vyhledávačích, toto Google nemá
Jen zůstává otázkou, proč jsou tři vyhledávače schované v roletovém menu a proč se počty nezobrazují u všech

 

Klepněte pro větší obrázek
Zajímavý ovládací prvek najdete také ve vyhledávači článků
Pomocí časové osy snadno omezíte období, ze kterého hledáte článek

Všechny tyto tematické vyhledávače jsou dostupné z hlavní stránky a jsou i částečně propojené. Pokud tedy ve vyhledávači zadáte třeba termín „Ponávka“, v hlavním menu se zobrazí i počet nalezených objektů v souvisejících vyhledávačích. Toto je skvělá funkce, která Googlu chybí, na druhou stranu nefunguje obousměrně, pokud tedy budete vyhledávat obrázky, v menu s oborovými vyhledávači se už žádné počty nezobrazí – to je celkem škoda.

Tematické vyhledávače a princip „možná, někdy, třeba“

A ještě jedna podivnost, která tak trochu připomíná funkci generátoru náhodných čísel. I když obsahuje Seznam menu s tematickými vyhledávači, po vzoru Googlu vkládá do seznamu nalezených stránek i výtahy z těchto tematických vyhledávačů – typicky tedy odkaz na mapu, pakliže se jedná o geografický termín, nebo několik vybraných obrázků. V čem je problém? Tyto „widgety“ se jednou zobrazí a podruhé zase ne, případně se naprosto náhodně střídají. Pokud se tedy opět vrátím k termínu „Ponávka“, jednou se zobrazí boxík s odkazem na mapu (Ponávka je název brněnské ulice), po desátém odeslání formuláře ale z ničeho nic zase boxík s odkazem na encyklopedii. Stejně tak funguje blok s nalezenými obrázky aj. S principem „možná, někdy, třeba“ se při vyhledávání v Seznamu setkáte mnohem častěji, než je zdrávo.

Klepněte pro větší obrázek
Ponávka s boxíkem encyklopedického vyhledávače

 

Klepněte pro větší obrázek
Ponávka s boxíkem mapového vyhledávače - tyto dva boxíky se náhodně střídají, u jiných termínů se nezobrazí nic

V každém případě dnes umí Seznam zobrazovat ve výsledcích osm různých oborových widgetů – firmy, místa v mapě (nikoliv ale samotnou mini mapu jak tak činí Google), zboží, obrázky, encyklopedii, pracovní příležitosti, počasí a automobily. Počasí funguje velmi dobře, a když zadáte nějakou menší obec, většinou se dozvíte alespoň stav počasí v nejbližším středisku.

Klepněte pro větší obrázek
Orličky jsou malá vesnice v Orlických horách,
Seznam tedy zobrazil počasi alespoň v nejbližších obcích

Miniaplikace, rozuměj převodníky

Stejně jako Google i Seznam vyhledávač obsahuje speciální příkazy, honosně nazývané jako miniaplikace. Můžete tedy použít kalkulačku, převodník jednotek a převodník měn. Zde si Seznam zaslouží velké plus, převodníky totiž mají na rozdíl od Googlu kompletní dokumentaci – na webu nápovědy najdete seznam jednotek, se kterými si vyhledávač poradí. V tomto směru je nápověda konkurenčního Googlu docela nepřehledná a nekompletní.

Klepněte pro větší obrázek
Převodník měn využívá kurzovní lístek ČNB a zobrazí i jeho datum

 

Klepněte pro větší obrázek
Seznam si poradí i s převodem nejrůznějších fyzikálních veličin

Filtry fungují... Ale zdaleka ne vždy

Pokud patříte mezi vyhledávací fajnšmekry, jistě víte, že Google ve svém vyhledávači nabízí velké množství filtrovacích příkazů - operátorů, pomocí kterých lze složit i poměrně komplikovaný dotaz třeba pro vyhledávání MP3 hudebních nahrávek na internetu.

Příklad složitého filtru pro Google k vyhledávání MP3 nahrávek, který v Seznamu bohužel nepoužijete:

-inurl:(htm|html|php)intitle:”indexof” +”lastmodified” +”parentdirectory” +description+size+(wma|mp3) “<písnička>”

Základní filtrovací příkazy obsahuje i vyhledávač od Seznamu, jejich nabídka je ale ve srovnání s Googlem doslova primitivní. Otázkou zůstává, jestli pokročilé možnosti Googlu vyjma naprostých geeků někdo skutečně používá a tedy jestli to není přidaná hodnota jen pro velmi úzký okruh uživatelů.

Vyhledávání na Seznamu můžete omezit běžným operátorem site:, který omezí vyhledávání jen na určitou doménu, v nabídce je ale i jeho přesnější varianta host:, která bude citlivá i na subdoménu. Třetím operátorem je filetype:, který umí omezovat vyhledávání pouze na určitý typ souboru a ve spojení se site nebo host byste pomocí něj mohli vyhledávat třeba pouze JPEG obrázky ve fotogalerii Digiareny. To by ale musel bez problému fungovat – bohužel není tomu tak, i zde se projevuje princip „možná, někdy, třeba“. Nejpravděpodobnějším vysvětlením bude asi zatím stále nedokonalý index českého internetu. Celkem potřebné operátory - a + pro omezení slov, která nesmí a naopak musí být součástí výsledku, na Seznamu nehledejte.

Klepněte pro větší obrázek
Tento filtr měl zobrazit všechny JPEG obrázky z domény seznam.cz. Omluvou by mohla být skutečnost, že Seznam obrázky zcela ignoruje (včetně jejich interpretace jako běžného souboru), používá totiž licencovaný obrázkový vyhledávač, ten ale filtry nepodporuje

Operátory fungují pouze na základním vyhledávači, obrázkový vyhledávač Picsearch s nimi na rozdíl od Googlu a další konkurence pracovat neumí.

Proč není Seznam sexy

Uživatelské rozhraní Seznamu není špatné a propojení s tematickými vyhledávači je velmi efektivní, i když z nepochopitelného důvodu chybí podpora pro vyhledávání v televizním programu od Seznamu, který patří díky AJAXu a absenci reklamy k tomu nejlepšímu na českém internetu. Jeho implementací by Seznam získal konkurenční výhodu. Nabídka vyhledávacích filtrů – operátorů je sice slabší a ty, které Seznam ovládá, občas nefungují, otázkou ale zůstává, jestli je zrovna toto nejdůležitější funkcí vyhledávače – moderní sémantický vyhledávač by měl kvalitně vyhledávat i bez zpřesňujících parametrů. Proč je tedy Google lepší a v čem?

Nabízí se odpověď, že má Google prostě větší index, mnohem rozsáhlejší databázi českého internetu. To ale není pravda. U některých dotazů je Seznam až třikrát rozsáhlejší a pořadí některých výsledků je mnohem relevantnější než na Googlu s nastavením pro vyhledávání pouze českých stránek. U zahraničního vyhledávání je jakékoliv porovnání irelevantní, Seznam pro tyto případy použije Google, již za pár měsíců ale přejde na Live Search od Microsoftu. Uvidíme, co se změní.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Seznam i Google zvládají automatické doplňování hesla pomocí AJAXu, Seznam (vlevo) mě ale potěšil více

Největší slabinou Seznamu je stáří celého indexu. Zatímco Google indexuje velké weby prakticky živě – článek na našem webu se do jeho indexu dostane několik minut po vydání a je přístupný miliardě potenciálních čtenářů, Seznam si dává poctivě záležet a drobné weby, které Googlebot navštíví jednou za pár dní, Seznambot objeví v lepším případě po několika týdnech.

Rozdílů mezi Seznamem a Googlem, které by dopadly v prospěch Googlu, je samozřejmě ještě mnohem více, jsou to však ty pomyslné drobnosti, kterých si běžný uživatel povětšinou vůbec nevšimne, případně je k životu jednoduše nepotřebuje.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Seznam žádný Google Trends nemá, nabízí ale jednoduchou statistiku vyhledávání pro často hledané termíny

Seznam tyto drobnosti nemá, v posledních letech je ale patrné, že si začíná uvědomovat sílu Googlu i na lokálních trzích a snaží se proto něco dělat, což bylo ještě nedávno téměř nevídané. Nyní je nestarší český portál ve stejné situaci jako Microsoft s Internet Explorerem. Snaží se nabízet nové a nové funkce, přizpůsobuje se konkurenci a ano, stále má dominantní pozici na trhu, zároveň ale jeho podíl pomalu a jistě klesá, a pokud své bývalé uživatele nepřesvědčí, že i on může být cool a sexy jako Google, za pět let může být stejně okrajový jako Jyxo nebo Morfeo. Ať už máte Seznam vyhledávač rádi, či se mu širokým obloukem vyhýbáte, bylo by ho jistě škoda. Přeci jen je to česká internetová legenda.

Témata článku: Web, Internet, Rent, Kast, Ham

24 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Anonymous_ 12. 4. 2009 19:56:20
    Ale ja se tu o seznamu vubec nebavim. Kdybyste se pozorneji dival, na co...
  • brekeke2 12. 4. 2009 16:01:47
    kdybyste cetl pozorneji, tak by vam neuniklo, ze se autor pokousel hledat...
  • Anonymous_ 12. 4. 2009 12:32:42
    Tak uz Te nasli jo? Jsem jim tam hlasil, ze se jim tam jeden ztratil. No...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 102

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 36

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 74

Nejlepší notebooky nad 20 tisíc: poradíme, které teď chcete

Nejlepší notebooky nad 20 tisíc: poradíme, které teď chcete

** V notebooku s cenou nad 20 tisíc nesmí chybět kvalitní displej a rychlé úložiště ** Za dalších deset tisíc můžete dostat navíc styl nebo výkonnější komponenty ** Vybírat můžete z různých velikostí i konstrukcí

8.  12.  2016 | Stanislav Janů | 82


reklama