Pixsy prohledává web vizuálně

Nebaví vás prohledávat web textově? Nevyhovuje vám seznam odkazů, které vrátí na váš dotaz tradiční vyhledávače? Pixsy na to jde jinak a slibuje vyhledávání vizuální.

Běžné vyhledávače

Tradiční vyhledávače prohledávají web a indexují klíčová slova na jednotlivých stránkách. Dle jejich umístění a důležitosti (např. nadpis, titulek stránky) je pak příslušná stránka více a nebo méně relevantním zdrojem informací na uživatelův dotaz, který do vyhledávače zadal. To je velmi zjednodušený popis.

Google tradiční mechanismus vylepšil ještě tím, že stránka se dostane tím výše v zobrazených výsledcích, čím častěji je na stránku odkazováno i na jiných stránkách v databázi a čím vyšší "rank" tyto stránky mají. Opět je to jen zjednodušený popis. Tak či onak, výsledkem hledání je vždy seznam hypertextových odkazů na stránky, na kterých se zřejmě nachází to, co hledáme. A nebo také ne.

Vyhledávač Pixsy, jehož obnovená verze byla spuštěna před pár dny, slibuje jiný požitek z hledání. Jako výsledek hledání nabízí pouze vizuální výstup v podobě náhledových obrázků hledaného pojmu, žádný text. Autoři to nazývají "visual search".

Jak to funguje?

Celé rozhraní vyhledávače je jedna velká AJAX aplikace, která běží nad vyhledávacím jádrem. Po zadání klíčového slova jsou zobrazeny relevantní odkazy v podobě obrázků. Hledáte-li informace o nějaké konkrétní osobě, pravděpodobně se vám zobrazí její fotografie (resp. desítky či stovky fotografií). Teprve kliknutím na náhledový obrázek fotografie se otevře malé okno, kde se dočtete více informací, tedy konkrétně jaká klíčová slova se k fotografii vztahují, kdy byl obrázek zaindexován a jaký je jeho zdroj. Kliknutím na adresu zdroje je pak otevřeno okno s původní webovou stránkou, kde se fotografie nalézá. Takto lze však vyhledávat téměř cokoliv, nejen osoby, místa či předměty. Jak je to možné? Princip je poměrně jednoduchý.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Úvodní stránka vyhledávače  *  Seznam nalezených odkazů  *  Detail záznamu

Autoři nevymysleli žádný revoluční algoritmus, který by analyzoval obsah obrázku, celý fígl je jinde. Vyhledávač skenuje web stejně, jako to dělají tradiční servery a k nalezeným obrázkům si zaznamenává (indexuje) text, který se nachází v jeho okolí. Ideálním zdrojem takových informací jsou RSS kanály, které jsou primárním zdrojem informací pro Pixsy. Vyhledávač extrahuje vizuální data, tedy obrázky či videa z RSS kanálů, vytvoří příslušné náhledy a data poté zaindexuje v kontextu na základě textu z RSS, který je u obrázku uveden. Takto nalezené a vytvořené záznamy jsou pak roztříděny do kategorií podle kontextu a v nich se posléze vyhledává.

Již z popisu je jasné, že ačkoliv je vyhledávač schopen najít teoreticky libovolný výraz, nebude vizuální hledání vhodné za všech okolností. Nicméně Pixsy má dle svých autorů tu výhodu, že nalezené údaje jsou velmi čerstvé (díky RSS zdrojům). Databáze zahrnuje například RSS kanály většiny významných světových periodik a tak se data berou z toho nejčerstvějšího materiálu, který lze na webu vůbec nalézt. Vyhledávaný jev či událost vás pak snadno navede na zpravodajské servery, kde se dočtete nejnovější informace.

Podle průzkumů je právě vizuální vyhledávání (například i jednoduché hledání obrázků na Googlu) stále oblíbenější a služby hledání obrázků či videa na nejpopulárnějších serverech jako je Google, Yahoo či MSN zaznamenaly za poslední rok 91 % nárůst. Je to nejrychleji rostoucí forma vyhledávání v současnosti.

Kromě samotného hledání klíčových slov lze server procházet i po kategoriích a nebo si nechat zobrazit jen obrázky z konkrétního partnerského webu (New York Times, BBC, Reuters atd.). V jistém pohledu se tak může procházení stát i jistou formou "zábavy". Zvolíte si oblíbenou kategorii a zobrazí se vám nejnovější fotografie událostí či lidí. Zaujme-li vás některá z nich, kliknutím se dostanete na původní článek a dozvíte se víc.

Obchodní model

Momentálně má Pixsy jen čtyři zaměstnance, takže je to "pravá" startující internetová firma. Zda má potenciál, to ukáže až čas, ale spolupracující média patří rozhodně ke světovým špičkám.

Právě spolupráce s rozličnými partnery má být zdrojem příjmů prostřednictvím reklamy. Najdete-li kupříkladu na Pixsy zajímavý obrázek, může vás vyhledávač nasměrovat na prodejce, který prodává plakáty s daným obrázkem. Za to si pak může nechat zaplatit. Autoři také plánují prodej technologie "vizuálního vyhledávání" případným zájemcům.

Zdroje: Pixsy, ZDNet

Témata článku: Google

42 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Timmy 23. 4. 2006 20:29:35
  • xxxs 22. 4. 2006 15:18:16
    tiez mi davalo celkom vtipne vysledky, ale je to tym, ze sa snazi najst...
  • KRiZKiN, KRiZKiN 21. 4. 2006 23:46:03
    -- No nevim, jaký tam mají algoritmus hledání, ale když mi na jiný dotaz...
Určitě si přečtěte

Nebuďte jako Emma Watson. Poradíme, jak nepřijít o hanbaté fotky

Nebuďte jako Emma Watson. Poradíme, jak nepřijít o hanbaté fotky

** Pokud už choulostivé snímky vyfotíte, dbejte na jejich zabezpečení ** Útočníci je nejčastěji získají z cloudového úložiště ** Pozor si dejte i na phishing a řádné zabezpečení telefonu

25.  3.  2017 | Stanislav Janů | 52

Špičkoví hackeři útočili na prohlížeče. Chrome odolal, ale Edge je tragédie

Špičkoví hackeři útočili na prohlížeče. Chrome odolal, ale Edge je tragédie

** Do Vancouveru se sjeli hackeři ** Soutěžili v útocích na prohlížeče ** Chrome odolal, ale Edge to projel na celé čáře

22.  3.  2017 | Jakub Čížek | 79


Aktuální číslo časopisu Computer

První test AMD Ryzen

Velké testy: 22 powerbank a 8 bezdrátových setů

Radíme s koupí Wi-Fi routeru

Inteligentní domy