reklama

Petr Ondrášek o letošním Invexu a Digitexu: Věřím, že vykročíme správnou nohou

Petr Ondrášek je sympatický mladý člověk, který se z pozice tiskového mluvčího vypracoval na pozici manažera veletrhů Invex a Digitex. Vždy usměvavý a dobře naladěn je připraven diskutovat s novináři o „jeho“ veletrzích a možnostech jejich dalšího rozvoje.

Jak hodnotíte změnu termínu Invexu 2005? Z pohledu vystavovatelů je termín na konci října preferovaný patrně více než původně naplánované září.

Je třeba zřejmě nejprve zmínit, že Invex není jediným veletrhem, který se na brněnských výstavištích koná. Termínově musí u každého veletrhu, a Invex není výjimkou, dojít ke shodě mezi celkovým harmonogramem a potřebami vystavovatelů. My jsme zde měli k dispozici dva vhodné termíny.

První již zmiňovaný zářijový a druhý, oproti minulým ročníkům pozdější, říjnový. Právě z pohledu vystavovatelů se jevil jako vhodnější říjen. Jednak z důvodu letních dovolených, kdy hrozilo, že lidé, jež se na organizaci expozic podílejí, budou muset posunout své dovolené, což je samozřejmě pro řadu z nich velmi obtížně realizovatelné. Tento argument může vyznít absurdně, ale veletrh je hlavně o lidech!

Druhý pádný důvod hlasitě zazněl od nadnárodních společností. Ty plánují své rozpočty kvartálně a potřebují Invex na podporu posledního, pro byznys klíčového kvartálu roku.

Nebojíte se, vzhledem k nižším teplotám, menšího zájmu návštěvníků?

Chladné podzimní počasí je samozřejmě nevlídné. A zatím se ani příliš nezdá, že by se nás chystalo nějak příjemně překvapit. Ale myslím, že jsme připraveni tomu čelit. Proto jsme koncentrovali veškeré dění do přední části výstaviště a letos znovu nově otevíráme pavilony C a D. Navíc v některých pavilonech obsazujeme také patra a galerie, takže v každém případě budou posíleny šatny a především letos budou otevřeny všechny pasarely spojující jednotlivé pavilony. Návštěvníci tak budou moci až na výjimky mezi všemi expozicemi přejít suchou nohou.

Ing. Petr Ondrášek, 31 let

Klepněte pro větší obrázek

Zkušenosti v oboru informačních
technologií získával v komunikační agentuře při přípravě marketingových
aktivit pro přední české IT společnosti. Do společnosti Veletrhy Brno přešel z akciové společnosti Aeon, kde působil v pozici marketingového manažera. Od roku 2003 působil jako PR manažer a tiskový mluvčí veletrhu Invex, a podílí se tak na tvorbě svého třetího invexového ročníku, letos v
nové roli vedoucího manažera veletrhu. Hraje závodně házenou, za svou
nejoblíbenější knihu a film uvádí shodně tolkienovskou trilogii. Fandí hokeji, taiwanské nezávislosti a IT veletrhům, ale ten brněnský si bohužel jako návštěvník prý neužije. Je svobodný.

Jaká je pozice Invexu v rámci brněnských veletrhů?

Invex patří mezi významné veletrhy, a to jak lokálně, tak celosvětově. V rámci brněnských veletrhů paří stále mezi čtyřku nejvýznamnějších akcí co do vystavovatelské plochy, ale i po stránce obchodních výsledků. Celosvětově je pak oborově čtvrtým největším z hlediska návštěvnosti.

Invex byl zkrácen na čtyři dny. Zůstane původní rozdělení veletrhu na dva odborné dny a dva dny pro veřejnost? Pokud ne, nebude to škoda? V posledních letech jsou akce pro veřejnost (zejména tu hráčskou) nedílnou součástí veletrhu.

Zkrácení akce vyplývá zejména z toho, že na pátek letos vyšel státní svátek. Jinak by k tomuto kroku zřejmě nedošlo. Co se týká rozdělení, tak typicky odborným dnem zůstane pondělí, úterý bude poloodborné. Odborný je úterek především podle skladby doprovodných akcí, ale už s možností nákupu zlevněné vstupenky, čímž se otevírá prostor pro širokou veřejnost – od úterka až do čtvrtka.

Dělení odborných a neodborných dnů bych ovšem nepřisuzoval tak zásadní roli. Mnohem důležitější je z pohledu návštěvníka členění prostorové – naším cílem je profilovat pavilony Invexu jako prostory určené odborníkům, zatímco náš nový veletrh Digitex koncentruje nabídku pro koncové uživatele. Právě vymezením spotřební elektroniky a herních technologií do samostatného veletrhu chceme vyjít vstříc protichůdným nárokům dvou skupin našich vystavovatelů.

Hlavní změnou pro letošní rok je vznik nového veletrhu Digitex. Proč vlastně vznikl a jaká je jeho role?

Digitex je snahou o reakci na stávající trendy v IT a spotřební elektronice. V loňském roce byl Invex rozdělen na čtyři segmenty. Letos jsme překročili pomyslnou hranici a vytvořili pro oblast spotřební elektroniky a digitální zábavy veletrh kompletně nový a chceme tak dát maximální prostor tématům spotřební elektroniky.

Jeho role je jasná – převezme na sebe rostoucí oblasti spotřební elektroniky od audio-videa, mobilních telefonů, digitálních fotoaparátů a digitální domácnosti obecně, až po počítačové a konzolové hry apod. Na nové impulzy pro další růst tento obor a náš veletrh netrpělivě čeká – například digitální TV vysílání a HDTV nebo spuštění sítí třetí generace. Každopádně jde o oblast, která je z hlediska běžného návštěvníka obrovsky atraktivní a na rozdíl od stagnujícího klasického computingu ji má smysl vidět na vlastní oči.

Jaký bude mít nový veletrh vliv na tradiční Invex?

Nový Digitex na sebe váže i ty masy návštěvníků, které nebyly zrovna oblíbené na expozicích klasických IT společností. Tím, že je převezme, nám umožní Invex uchovat pro odborníky, profesionály, kteří hledají řešení a konkrétní přínosy pro svou firmu nebo organizaci. Klíčovou cílovou skupinou je malé a střední podnikání.

Odbornou rovinu Invexu letos posilujeme otevřením nové konferenční části, která nabízí nebývalé množství přednášek a seminářů, kde si každý najde pár akcí, kvůli nimž má smysl riskovat dálnici a přijet do Brna. Vychytávat témata a hledat podněty není v týmu pěti lidí zrovna jednoduché, ale zatím máme dostatek nadšení a tohle je rozhodně směr, kterým chceme jít.

Reagujeme tím na ohlasy, že Invex se snaží pokrýt vše, je pro všechny, a tím zároveň pro nikoho, na sto procent. Invex zůstává odborníkům, spotřební elektronice a digitální zábavě se otevírá Digitex.

Jedná se o dva veletrhy. Budete proto odlišovat vstupné a plochu stejně jako kdysi v případě Come in Future, nebo bude systém jiný?

V rámci plochy jsou odlišeny oba veletrhy pouze svým označením. Vstupné a čas konání veletrhů bude jednotné. Vychází to právě z našich historických zkušeností, kdy se rozdělení do více částí pomocí oplocení, více druhů vstupenek apod. neukázalo příliš šťastným řešením.

Návštěvníci se budou moci po celém výstavišti pohybovat zcela volně a bude záležet pouze na nich, zda navštíví oba veletrhy či pouze jeden. Jsem přesvědčen, že společná synergie je výhodou. Průnik mezi zájmem zákazníka hledajícího ERP systémy a herním pařanem je asi málo pravděpodobný. Ale u tématu digitální domácnosti, mobilní komunikace nebo IP telefonie jsou naopak blízko jak odborníci, tak obyčejní nadšenci.

Jakými způsoby chcete zpět přilákat vystavovatele, kteří Invex v uplynulých ročnících opustili?

Je to právě novým veletrhem Digitex, novým členěním, lepší profilací Invexu. Dále pak řadou specializovaných akcí, které zde budou probíhat, a oslovením konkrétních cílových návštěvnických skupin. Jenom projektů a akcí v rámci veletrhu Invex bude každý veletržní den několik desítek.

Cílem není jen maximalizovat efekt účasti. Vzhledem k nepříznivému obecnému trendu marketingových výdajů firem v IT ale musíme hlavně vycházet vstříc v oblasti hledání nízkonákladových řešení účasti – od projektů až po konference.

Od loňského roku máme také novou cenovou koncepci, která je na úrovni cen z roku 1996. Racionalizaci vynaložených nákladů za veletrh také nabízíme programem sdílené reklamy a společných zvacích procesů na vytipované segmenty. Snažíme se také přimět hotely k férovým cenám po dobu veletrhu. Letos jsme od jara uspořádali sérii několika společných prezentací a setkání s vystavovateli v rámci konkrétních oborů, kde diskutujeme a společně navrhujeme jejich veletržní účast tak, aby byla co nejefektivnější.

V počtu šesti stovek firem není lehké a v našich silách pojmout u všech individuální přístup. Myslím však, že mohu spravedlivě říct, že kdo o naši spolupráci stojí, ten ji dostává.

Firmy to oceňují a pro letošek máme potvrzeno několik významných návratů – z velkých hráčů budeme opět moci nově zavítat například na expozice společností SAP, Software 602, ICZ, Silicon Graphics, GTS Novera, STROM telecom, Sony, Epson, Olympus, FujiFilm, Nepa Sharp či Océ.

Doprovodné akce loňského veletrhu (výstava fotografií časopisu DIGI aj.) se setkaly s velkým zájmem účastníků. Na jaké doprovodné akce se návštěvníci mohou těšit letos?

Ano, výstava DIGIfoto bude jedním z velkých lákadel také letos, stejně jako VoIP expo, Mobility Hall nebo Fotoaréna. Musím se ohradit proti výrazu „doprovodný“, protože v letošním roce by pojem „doprovodný program“ degradoval význam akcí, které popisuje. Pojímáme konference a události, které se konají souběžně s děním na klasických expozicích, jako plnohodnotnou veletržní účast pod názvem Conferences & Events.

Akcí je opravdu velké množství. Zmínit mohu například přednáškový program oboru C-technologií nebo kancelářské techniky, konferenci k financování malého a středního podnikání. Dále proběhne Fórum elektronické komunikace, PC Security konference, konference Linux Hall, Antivirová konference, Czech ICT Project Review, Milníky digitální televize nebo rozsáhlý program Dnů krajů měst a obcí či Franchise Meeting Point aj.

Telefonování přes internet – to je samostatný tematický projekt veletrhů. Na co se můžeme těšit?

Technologie VoIP je sice známá, ale doposud se spíše setkávala s nedůvěrou zákazníků. Ti měli obavy především o kvalitu služeb. Přesto je nezpochybnitelné, že fenomén internetové telefonie má před sebou budoucnost. Domnívám se, že už přichází čas, kdy přestane být jen hračkou v rukou nadšenců, ale může výrazněji proniknout na trh zejména malých a středních firem.

Cílem je podat srozumitelnou a ucelenou informaci o tomto tématu pro širokou spotřebitelskou masu. V podobném rozsahu jsme měli tematický projekt zaměřený na bezdrátový internet, který problematiku pojímal především edukativně, ale tohle téma už jsme vyčerpali.

Letos po diskusích s některými firmami a jedním z propagátorů této technologie Jakubem Ditrichem, který převzal garanci nad přednáškami, přicházíme právě s VoIP Expo. Návštěvník bude moci kompletně nastudovat technologii a poté si zařízení přímo na místě vyzkoušet u dvou desítek firem. Ze strany firem je projekt VOIP již vyprodán a přiznám se, že zájem překonal naše plány.

Podle zveřejněných statistik očekáváte letos více vystavovatelů. Vzhledem k dlouhodobě nepříznivým trendům to zní jako důvod k oslavě.

Mohlo by, ale je spravedlivé přiznat, že se nám také některé věci nepovedly. Nepodařilo se nám například zrealizovat projekt, který si kladl za cíl zkompletovat na jediném místě prodejní kanál a koncentrovat v jednom z pavilonů nabídku pro resellery. Ale nepodařilo se nám sehnat dostatečný počet firem, aby to splňovalo svůj záměr.

Neúspěšně bohužel skončil také nízkonákladový projekt určený malým softwarovým firmám, které nabízí groupwarová řešení. Samozřejmě jsme rádi, že pro milovníky statistik máme letos dobré zprávy – podle očekávané skutečnosti bude počet vystavovatelů o 7 % vyšší než vloni a počet přímých vystavovatelů vzroste o 4 % při udržení srovnatelně velké pronajaté plochy a počtu 12 pavilonů.

Chci ale zdůraznit, že úkol veletrhu, jakým je Invex, je hlavně dávat dohromady lidi. A to je pro budoucnost určitě důležitější než aktuální čísla.

Jak vidíte perspektivu veletrhů, jako je Invex nebo CeBIT, v následujících letech? Díky lepší dostupnosti informací prostřednictvím internetu je jejich pozice těžší. Existují nějaké nové trendy v této oblasti?

Veletrhy nejsou alternativou mediálního působení nebo konvenční reklamy, ale představují samostatnou kapitolu v marketingovém mixu firem. V době inflace reklamy znovu nabírá zážitek a osobní kontakt na důležitosti. Invex je stále i místem odborného vzdělávání, konferencí. Internet samozřejmě do oblasti částečně zasahuje. Někteří tvrdí, že spíše do té míry, že uživatele informacemi zahlcuje. Nedá se však říct, že díky němu nemá veletržní účast smysl.

Vždyť i v době, kdy informační technologie představovaly jedno z nejrychlejších a nejziskovějších odvětví a kdy prakticky každá firma měla svou imagovou expozici na Invexu, existovala tištěná počítačová média. A ta přinášela stejné informace ve stejném rozsahu jako nyní. Stejné informace, jaké je možno nalézt nyní na internetu, pouze s tím rozdílem, že internet je o něco rychlejší. Určitě máte lepší informace než já o tom, kolik čtenářů Živě stále tradičně čte tištěné časopisy.

Perspektiva veletrhů informačních technologií se samozřejmě mění s tím, jaká je ekonomická situace v oboru a pro které návštěvníky firma své výrobky a služby nabízí. IT společnosti až na výjimky budou zřejmě přecházet na méně nákladné a o to odbornější expozice či formy účasti. Stále více budou přicházet produkty pro trh běžných domácností.

Směrem ke koncovým uživatelům bude převládat show, image a přehlídka produktů. Proto dostal patnáctiletý Invex letos čerstvě narozeného bratříčka v podobě nového veletrhu Digitex. Věřím, že oba letos vykročí tou správnou nohou.

Témata článku: Invex, Hall

9 komentářů

Nejnovější komentáře

  • ctenar 25. 10. 2005 22:53:14
    Souhlasím . Akorát si...
  • Martin 25. 10. 2005 13:41:59
    Tak jsem se tesil, ze je v patek volno tak se podivam na Invex a oni ho ve...
  • mim 23. 10. 2005 22:23:08
    Alespoň někdo má důvod, proč jet na Invex.
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 100

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 34

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 145

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 73


reklama