reklama

Petr Benýšek, Český bezdrát: Opět bych začal stejně

Nejen na téma pevná linka vs. VoIP jsme v seriálu IT Česko vyzpovídali Petra Benýška, jednatele společnosti Český bezdrát.
Petr Benýšek

Klepněte pro větší obrázek

Narozen 1970 ve Šternberku. Absolvent Provozně ekonomické fakulty Vysoké Školy Zemědělské v Brně (dnes MUZL v Brně). Od roku 1995 pracuje v oboru poskytování telekomunikačních služeb se zaměřením na datové služby - připojení k internetu a od roku 2003 pak se zaměřením rozšířeným o hlasové služby volání prostřednictvím sítě Internet - VoIP. Od roku 2003 je jednatelem společnosti Český bezdrát s.r.o.

Vzpomenete si ještě, jak začínal Český bezdrát?

Ano, velmi dobře. A můžu říct, že již od začátku založení firmy bylo naším cílem poskytovat zákazníkům v ČR nové typy hlasových i datových služeb s důrazem na jejich kvalitu, bezpečnost a řízení provozu. Jedno z nejtěžších pak bylo vybrat odpovídající technologii zajišťující vysoký standard poskytovaných hlasových i datových služeb. Současnost nám potvrzuje, že jsme vybrali správně.

Dnes máme již své věrné zákazníky, kteří jsou s námi od počátku a přibývají další, zejména z řad středních a velkých firem, včetně státních institucí a neziskových organizací, čemuž jsme samozřejmě rádi.

Kdybyste měl možnost, co byste tenkrát udělal jinak a co naopak byste neměnil?

Víte, jsme ryze česká firma a nikdy jsme neměli bohatého investora, který by nám dal na začátku finance a řekl za pár let uvidíme. Možná právě proto, jsme si hned od začátku ve firmě nastavili vůči sobě velmi tvrdá pravidla, které nám nyní nesou své ovoce. Odpověď tedy zní ne, neměnili bychom nic.

Jaké byly dříve největší technické překážky a jaké jsou dnes?

Největší technickou překážkou bylo splnění všech technických požadavků ze strany dominantního operátora Telefónica O2 Czech Republic, a.s. na přímé propojení obou našich telekomunikačních sítí na úrovni signalizace SS7. Můžu dnes ale již říci, že díky nemalým investicím do technologie máme jako jeden z prvních VoIP operátorů v ČR tyto požadavky splněny a propojení je realizováno.

Jaký je váš názor na právní rámec poskytování telekomunikačních služeb v ČR v porovnání s okolím světem?

Právní rámec v ČR je dle mého názoru dostačující.

Proč si myslíte, že VoIP se velmi pomalu prosazuje, obzvláště v domácnostech?

Záleží s čím počet VoIP porovnáváte. Pokud s pevnou linkou od dominantního operátora, tak máte jistě pravdu. Pokud ale porovnáte celkový podíl ve VoIP, tak zjistíte, že převážná část uživatelů je právě z řad domácností a v menšině jsou firmy. Naše firma Český bezdrát je v tomto spíše výjimkou, protože naše zákazníky tvoří z více jak dvou třetin právě firemní zákazníci.

Zásadní otázkou dnes je, kdy budou VoIP technologii využívat ve větší míře právě střední a velké firmy. Ukazuje se, že tyto střední a velké firmy dosud čekaly, až VoIP technologie tzv. dozraje co se týká kvality volání a možnosti kompletního nasazení v celé firmě. Pro takovéto firmy mám dobrou zprávu: Ta doba je již tu.

Dnes je velmi velká konkurence v oblasti VoIP služeb. V čem jste lepší než konkurenti na trhu?

Především v poskytované garancí kvality hlasových služeb EriVoIP ve spojení s některou s našich služeb Eri – ADSL, Eri – SHDSL Profesional nebo Eri – 26 FWA Profesional.

Standardně poskytujeme garanci měsíční dostupnosti služeb EriVoIP (SLA) na úrovni 99,5 procent, dále garanci pásma pro každý probíhající hovor na úrovni námi používaného nejvyššího Kodeku G 711 A Law, tj. 87 / 87 Kbps (CIR a CBR). Navíc je tento vyhrazený kanál poskytován dynamicky, tj. jen na dobu, kdy hovor skutečně probíhá, což má tu výhodu, že nemusí firma ve svém připojení k internetu pro hlasové služby vyhrazovat zbytečně velké kapacity.

Další odlišností je vysoká úroveň bezpečnosti, která je poskytována bez rozdílu všem našim zákazníkům, kteří využívají připojení k internetu a volání EriVoIP a to službou s názvem Eri – Strážce. Kvalita a bezpečnost je zajištěna centrálním nasazením technologie řízení a managementu provozu NetEnforcer AC-1020 od izraelské společnosti ALLOT Communications a HW ochrany proti hackerům (DoS útoky, červy atd.) špičkovým zařízením DefensePro od společnosti RADWARE (nominace na Křišťálový Disk na veletrhu INVEX 2006).

A v čem si myslíte, že máte ve firmě rezervy?

O konkrétních rezervách bych zde nehovořil, ale nějaké ty rezervy jsou jistě vždy a všude. Naší snahou je řešit je okamžitě jakmile v běžném denním provozu vyvstanou.

Hodně omezující na VoIP je problém s faxovými přenosy. Jak tento problém řešíte vy?

Vzhledem k tomu, že hlasové služby EriVoIP poskytujeme výhradně na již zmiňovaném nejvyšším možném Kodeku G711 A Law a současně garantujeme výše uvedené kvalitativní a bezpečnostní parametry, tak tento problém u nás není. Prakticky není rozdílu v používání klasického telefonního přístroje pro vlastní telefonování nebo faxového přístroje.

Většina VoIP operátorů není schopna garantovat kvalitu služeb, jelikož nedisponují infrastrukturou, ale pouze nad pronajmutou infrastrukturou poskytují své vlastní služby. Co garantuje Český bezdrát a co ne?

Jak jsme již řekl, v momentě kdy náš zákazník využívá pro hlasové služby EriVoIP s některou s našich služeb připojení k internetu, je garance poskytována na stejné nebo vyšší úrovni než u klasické pevné telefonní linky.

Co se týká vlastnictví infrastruktury je trochu přežitý názor, že co je moje vlastní, je lepší, než co si pronajmu. Ve většině případů je to právě naopak. Takže pokud má VoIP operátor kvalitní vlastní technologii propojenou na úrovni signalizace SS7 do některé z pevných telekomunikačních sítí v ČR, tak pronájem tras k zákazníkovi, ať již přes garantovaný pevný nebo bezdrátový digitální okruh, není pro operátora ani zákazníka žádnou nevýhodou.

Při prosazování VoIP se setkáváte častěji s technologickými problémy nebo psychologickými bariérami u zákazníků?

V dnešní době již zákazníkům umíme dodat kompletní telekomunikační řešení včetně pobočkové telefonní ústředny s VoIP rozhranním (SIP) prakticky s libovolným počtem vnějších i vnitřních linek, datovou linku s kapacitou od 64 Kbps až 155 Mbps a telefonní služby v plném rozsahu včetně přenesení stávajících telefonních čísel od stávajícího operátora. A to vše s cenovou úsporou za telekomunikační služby ve firmě zákazníka včetně možnosti zrušení všech paušálních poplatku za pevné telelefonní linky.

Prakticky tedy důvod, proč již v dnešní době nepřejít na technologii volání přes VoIP, není. Je to jen otázka posouzení managementu ve firmách, kteří o telekomunikačních nákladech a vlastním praktické nasazení rozhodují.

Jaké jsou typické technologické problémy VoIP, o kterých se zákazním může, ale ani nemusí, dozvědět?

Největší překážkou bývá nedostatečně kvalitní připojení k internetu u cenově velmi levných typů služeb (do cca 400 Kč / měsíc), kde ISP neposkytuje zákazníkovi ani veřejnou IP adresu a faktická míra agregace (sdílení) u takovéhoto připojení bývá velmi vysoká a tudíž rychlost i kvalita velmi kolísá.

Mění se postupně názor zákazníků na VoIP nebo stále přetrvávají některá dogmata?

Postupně se mění. Je to ale především otázka další propagace a popularizace VoIP technologie jako takové.

Preferují velcí zákazníci plnou kontrolu nad hovory, včetně vlastní softwarové nebo hardwarové ústředny, nebo je pro ně primární pouze optimální řešení potřeb a v technologickém řešení vám nechají volnou ruku?

Technologické řešení a způsob nasazení VoIP technologie u zákazníka se řeší dle jeho požadavku na využití jeho stávající strukturované kabeláže, nebo metalického telefonního vedení, resp. s ohledem na požadavek na dodání nové pobočkové telefonní ústředny s větší kapacitou hovorů a linek. Dalším požadavkem může být např. využití stávajících telefonních přístrojů atd.

Obecně se dá říci, že velcí zákazníci preferují kompletní řešení včetně dodání nové pobočkové telefonní ústředny s IP rozhraním. Právě takovéto řešení od nás dnes firmy nejvíce vyžadují.

Je hlavním faktorem pro přechod na VoIP cena?

Především u velkých firem se sice úspora předpokládá, ale hlavním požadavkem bývá kromě zachování nebo zvýšení kvality hovorů právě navýšení kapacity pobočkové telefonní ústředny, sjednocení kabeláže do jedné, tj. strukturované, kterou zákazník musí mít tak jako tak pro počítačovou síť a přenesení např. bloku čísel ISDN 30 s 1000 provolbou.

Je trvale udržitelný stav, kdy v rámci VoIP zákazníci telefonují zdarma a operátor tak nemůže vydělávat a následně investovat?

Pokud volá zákazník zdarma v rámci sítě VoIP operátora, který mu službu poskytuje, nevidím v tom až takový problém. V momentě ale kdy přežívá představa, že VoIP volání je to, co je zadarmo a moc to nefunguje, tak je to problém. Obecně prostě platí, že pokud chcete v jakémkoliv oboru poskytovat kvalitní a bezpečné služby, musíte investovat jak do technologie, tak i do lidských zdrojů. A to prostě nelze s poskytováním služby zdarma.

Jak vidíte vývoj VoIP u nás a ve světě za nějakých pět let?

Vývoj se bude ubírat dle mého názoru dvěma směry. A to VoIP formou pro širokou masu zákazníků – bytových stanic, který dnes reprezentuje především Skype se svým oblíbeným „vše zadarmo“ a profesionálním využitím VoIP technologie především ve firmách , kde se již dnes v podstatě nejedná o VoIP řešení jako takové, ale o formu klasické digitální telefonie s využitím protokolu SIP.

Témata článku: Bezpečnost, Sip

5 komentářů

Nejnovější komentáře

  • dana65 22. 2. 2015 16:19:00
    dalsi zbytecny operator s nefer nabídkami. :-P
  • petr 3. 7. 2007 14:43:22
    jen k té garanci, stačí si přečíst všeobecné podmínky O2 a zjistíte, že...
  • ViR 30. 6. 2007 22:26:15
    Ti technicky vyspělejší CZ VoIP operátoři, mezi které Český bezdrát (alias...
reklama
Určitě si přečtěte

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

UPC překopli páteřní kabel. V Brně i druhý den nejede internet ani kabelovka

** V Brně byl velký výpadek služeb UPC ** Důvodem je překopnutý páteřní kabel ** V některých lokalitách služby stále nefungují

5.  12.  2016 | Jakub Čížek | 103

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

17 expertek Microsoftu předpovědělo rok 2027. Splní se alespoň něco?

** Zmizí klasické vyhledávače ** Budeme programovat buňky ** Kvantové počítače překonají šifry

6.  12.  2016 | Jakub Čížek | 36

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

11 tipů na dobrý stolní počítač: od základu po herní mašiny

** Postavte si stolní počítač! Máme pro vás 11 vzorových sestav s rozpisem komponent ** Většina tipů cílí na hráče, věnujeme se ale i základnímu PC a počítačům na střih videa ** Nadělte si nový počítač třeba pod stromeček

5.  12.  2016 | Adam Kahánek | 74

Nejlepší notebooky nad 20 tisíc: poradíme, které teď chcete

Nejlepší notebooky nad 20 tisíc: poradíme, které teď chcete

** V notebooku s cenou nad 20 tisíc nesmí chybět kvalitní displej a rychlé úložiště ** Za dalších deset tisíc můžete dostat navíc styl nebo výkonnější komponenty ** Vybírat můžete z různých velikostí i konstrukcí

8.  12.  2016 | Stanislav Janů | 85


reklama