Pět let českého Googlu a nový pražský „googleplex“

Google letos oslavil pět let oficiální existence na českém trhu a přestěhoval se do nových prostor. Co se mu podařilo a kde to naopak ještě skřípe, až vývojářům praskají bubínky?

Český Google oslavil pět let existence na tuzemském trhu novými kancelářemi a svým malým pražským „googleplexem“. Sice se nejedná o žádnou centrálu plnou programátorů, ty byste nejblíže našli ve švýcarském Curychu, nesmí zde ale chybět tolik pověstný interiér plný „hraček“, které z velké části tvoří genia loci každé podobné kanceláře Googlu.

Páté narozeniny jsou prvním větším kulatým výročím, stojí tedy za připomenutí, co se všechno u nás Googlu podařilo a kde to naopak ještě skřípe. Oba kontrasty přitom naši pobočku docela definují. O tom ale až později; teď je na řadě krátké připomenutí ještě stále mělké historie.

Kovbojka s doménou

Určit správné datum vzniku českého Googlu není vůbec jednoduché. Stejně jako jeho kalifornská matka vznikal postupně. Doména Google.cz se dočkala registrace už v roce 2000, dlouhá léta ale patřila doménovému spekulantovi Tomáši Schelovi a jeho společnosti Allstar. Pokud si vzpomenete, jak vypadal tuzemský „Google“ před takovými šesti lety, bude vám obrázek níže asi docela povědomý. Na adrese Google.cz totiž běžel rozcestník s odkazy na několik desítek vyhledávačů včetně Googlu. Jmenoval se GlobalSearch a stejně jako obdobná stránka na slovenské doméně o několik let později nadobro skončil a obě československé domény v rámci mimosoudního vyrovnání definitivně připadly kalifornské společnosti. Celá doménová lapálie měla dopad ještě na jednu z českých firem. Jistě ji znáte, jmenuje se totiž Ataxo, zabývá se internetovým marketingem a letos pohltila konkurenční H1. Podstatné je to, že se Ataxo dříve jmenovalo All Star a k přejmenování došlo i z toho důvodu, aby nebyla společnost zaměňovaná s Allstarem Tomáše Schela. A nakonec, tedy aby to bylo ještě více symbolické, dnes je Ataxo jedním z certifikovaných partnerů Googlu.

google.cz globalsearch.png
Hromada vyhledávačů, hromada reklamy a hezký český zadek – takto vypadal falešný Google.cz před srpnem 2006 a s drobnými obměnami prakticky od roku 2000. Podívejte se na Archive.org.

27. září 2006

To jsem ale trošku odbočil. Doména Google.cz tu je tedy už od roku 2000, lokalizovaný vyhledávač na doméně google.com se ale objevil až o několik let později a stejně tak reklamní systém.Tou dobou v Praze stále neexistovalo oficiální zastoupení, na jeho přípravě se totiž začalo pracovat až v roce 2006. Toho roku získal Google českou doménu a v předvečer nového školního roku ji konečně spustil. Firma Google Czech Republic, s.r.o. se pak dočkala definitivního zápisu do obchodního rejstříku 27. září 2006. Od té doby český Google vede Taťána le Moigne a tuzemský tým se pomalu rozrůstá. Dnes čítá 25 členů a přestěhoval se do nových prostor na pražském Smíchově. Hráči Foursquaru, mějte se na pozoru!

Jsme nároční. To je dobře

V následujících letech Google do Čech dopravil většinu svých stávajících služeb a i v zavádění těch nových jsme byli nezřídka v jedné z prvních vln. Český surfař je náročný, a tak si to zpravidla neuvědomí, ale kvalitní letecké snímky od brněnského Geodisu se stoprocentním pokrytím území státu skutečně nemá každý (pochopitelně vyjma Seznamu) – i v západní Evropě najdete oblasti, které dodnes pokrývá (sic) kvalitní kolorovaný obraz ze satelitu. Stejně rychle jsme se dočkali také kontroverzního Street View, pokročilých funkcí vyhledávače, Google+, navigace pro Android… Stále zíváte nudou? V tom případě se poohlédněte ke konkurenci a třeba i na samotný Microsoft, který dodnes nedokázal představit ani lokalizovaný Bing a mapy se skutečně srovnatelnou kvalitou jako má Seznam a Google, přestože mě už před dvěma lety produktový manažer Bing Maps Chris Pendleton v Berlíně zatvrzele přesvědčoval o tom, že se Praha rozhodně dočká šikmého snímkování Bird’s eye a Česká republika obecně lepšího pokrytí.

google praha smichov.png  gogole praha smichov.png  google praha smichov.png
Známé barevné interiéry dorazily i do Prahy. Nové kanceláře Googlu na pražském Smíchově

Nabízí se tedy otázka, čím je český trh pro Google tak zvláštní. Můžete zopakovat už trošku fousaté klišé o levných a dobře připravených programátorech, ale nejbližší vývojářský „googleplex“ byl svého času v polském Krakově. Nebo možná namítnete, že český uživatel je náročný, chce to nejlepší a proto je pro Google atraktivní a skutečnou výzvou. Skutečně se ale český surfař liší od toho globalizovaného? Je snad hlad po internetu v takovém Estonsku menší? Vždyť v této zemi se už nějaký pátek přes internet dokonce volí!

Princip Seznam

Podle Taťány le Moigne je vznik pražské pobočky téměř souhra náhod – dříve neplánovaná. Možná tomu tak je, za zmínku však stojí i názor, že se zajímavé pozici těšíme i díky silnému Seznamu. Zatímco na mnohých dalších trzích Google soupeří s Yahoo, Microsoftem nebo s rozdrobeným trhem hromady menších rovnocenných portálů, u nás se vede roky tvrdý, černobílý a ryze lokální boj. V mnoha ohledech je to poměrně unikátní situace. Samozřejmě můžete podotknout, že něco podobného probíhá i v Rusku, nebo Číně, ten druhý hráč je však jen stěží uchopitelný a srovnatelný se západním světem a Rusko je zase příliš velké a vzdálené.

google praha smichov.png  google praha smichov.png  google praha smichov.png
Podobnou aparaturu měl kdysi v redakci Doupě.cz i Karel Kališ. Tu ale poháněl Xbox

Suma sumárum, podle některých názorů je Česká republika pro Google docela zajímavé experimentální kolbiště na pomezí východu a západu, dostatečně malé a přitom s kvalitní internetovou infrastrukturou (až na tu mobilní).

Prů...švihy

Ať už je pravda jakákoliv, vše má pochopitelně i své trhliny.Možná jsme experimentální kolbiště, nemáme tu ale Google Voice, který by mohl soupeřit v Česku s tolik populárním Skypem (funguje zde pozue notně ořezané odchozí volání z Gmailu, to ale Voice skutečně není). A nakonec, Google tu nemá ani plnohodnotný Android Market. Čeští programátoři nemohou přes Market prodávat své aplikace, což je z mnoha důvodů poměrně nepochopitelná situace, platební infrastruktura tu totiž už dávno je. Každý majitel webových stránek může za reálné peníze prodávat reklamní prostor na svém webu (AdSense), ovšem chraň Bůh, aby chtěl prodat i aplikaci na Marketu.

android nastvani vyvojari.png
Zlost jim doslova sálá z očí – čeští androidí vývojáři na pražské konferenci Google Developer Day a v tričku s vypovídajícím textem: „We want to sell our apps“ (Zdroj: Světandroida.cz)

Polovičatý Market byl nakonec i velkým zákulisním tématem na nedávné putovní vývojářské konferenciGoogle Developer Day. I ta samotná je sice organizační úspěch – koná se jen v několika světových metropolích, ale k čemu je to vlastně dobré, když své dílo nakonec cílová skupina příchozích ani nemůže prodat.

Ale nakonec dobrá pětiletka

Dalším hříchem Googlu je také někdy docela zbrklá lokalizace. Počeštění se sice dočkala stovka služeb, aplikací a funkcí, nicméně ne vždy je lokalizace kvalitní, občas připomíná strojový překlad, případně si příliš nerozumí s rozvržením grafického uživatelského rozhraní. Laicky řečeno, český řetězec má občas jinou délku než ten anglický a výsledek pak občas dopadne jako na obrázku níže. Jistě, je to jen kosmetický detail, ale tyto podvědomé drobnosti dokreslují a občas i podvědomě definují celý obraz o nějakém tom softwarovém, nebo webovém díle.

spatna lokalizace.png
Drobné lokalizační chyby najdete prakticky všude a to včetně nového Gmailu – zde například příliš dlouhý český text způsobí škaredé zalomení celého textového pole. Stále to není opravené. Fuj!

Pokud však těch pět sezón Googlu sečtete, byla to poměrně úspěšná pětiletka.Firmě se dařilo, loni se vrhla i do velké reklamní kampaně a přitáhla na české obrazovky reklamy v západním stylu. Čeští uživatelé shlédnou 400 milionů stránek na YouTube každý měsíc a audiovizuální portál se tak stal lídrem internetového videa. Hlasové vyhledávání na chytrých telefonech meziročně poskočilo o 120 procent (no nicméně rostlo z nuly, funkce byla totiž představena právě loni) a Google se už cítí natolik silný v kramflecích, že začal ve velkém nahánět reklamní klienty do systému AdWords (80% narůst).


Jak vnímáte pět oficiálních let českého Googlu vy? Líbí se vám jeho služby a aplikace? A co kvalita vyhledávání? Jste nespokojeni? Podělte se se svým názorem v diskuzi pod článkem.

Diskuze (20) Další článek: První pohled na System Center Operations Manager 2012

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,