Monitory | HDMI

Peklo jménem HDMI 2.1. Dávejte pozor na značení TV, monitorů a kabelů

Nový standard HDMI 2.1 pro přenos obrazu a zvuku si pojíme s vylepšenými vlastnostmi a podporou vyšších rozlišení, barevných hloubek i frekvencí. Jenže to nemusí platit vždy. Zařízení nebo příslušenství mohou nést logo HDMI 2.1, ale ve skutečnosti podporují jen osm let staré rozhraní HDMI 2.0. Na zajímavý problém upozornil magazín TFT Central.

Přišel na něj náhodou při zkoumání specifikací nového herního monitoru od Xiaomi. Ve výbavě stojí, že má dvojici HDMI 2.1, přestože by novější rozhraní ani nepotřeboval. TFT Central proto oslovil organizaci HDMI LA, která poskytuje licence na stejnojmennou technologii, jestli náhodou Xiaomi neuvádí mylnou informaci. Neuvádí, zněla odpověď.

Organizace totiž řekla, že licence na HDMI 2.0 už neuděluje. Jde teď od podmnožinu HDMI 2.1 a veškeré funkce a vlastnosti navíc jsou pouze volitelné. to znamená, že produkt může nést logo HDMI 2.1, ač technologicky odpovídá starší generaci. A o tom, jestli podporuje i nové vlastnosti, se uživatel dozví až z podrobnějšího popisu.

Připomíná to věčné přeznačování USB, kdy USB 3.0, USB 3.1 Gen 1 a USB 3.2 Gen 1 znamenají jedno a totéž, protože se tvůrce standardu z neznámých důvodů rozhodl staré rozhraní označit novým názvem.

Zatím nevíme o dalším případu podobnému tomu od Xiaomi, avšak dle vysvětlení HDMI LA jich v budoucnu může přibývat.

HDMI 2.0 vs. HDMI 2.1

HDMI 2.0 využívá kódování TMDS, díky němuž je datová propustnost 14,4 Gb/s. HDMI 2.1 nasadilo efektivnější kódování FRL, přičemž propustnost stoupla na 48 Gb/s. Nekomprimované video v rozlišení 3840 × 2160 px s 8bitovou barevnou hloubkou a frekvencí 60 fps spolkne každou sekundu 11,94 Gb/s. Na to tedy HDMI 2.0 stačí i s rezervou pro zvuk, metadata a nějakou režii.

Nové herní konzole PlayStation 5 a Xbox Series X už ale počítají s rozlišením 4K i s 10bitovými barvami a 120 fps. Jen obrazová složka tak spolkne 29,86 Gb/s. Dvojnásobek toho, co nabízí HDMI 2.0. Původní dvojková verze navíc ani nepočítá s HDR, podporu statických metadat zavedly až novější varianty HDMI 2.0a (HDR10) a 2.0b (HLG). Dynamické formáty HDR jako HDR10+ a Dolby Vision již vyžadují HDMI 2.1, což je důležité i pro přehrávání filmů, nejen her.

Novými vlastnostmi HDMI 2.1 jsou také VRR pro variabilní snímkovou frekvenci (aka FreeSync), AALM pro automatické vypnutí postprocessingových efektů zvyšující input lag (klíčové pro hry) a komprese DSC, která umožňuje HDMI 2.1 používat i pro ještě vyšší rozlišení a snímkové frekvence.

Při nákupu se tak budete muset orientovat nejen podle označení HDMI 2.1, ale také podrobných specifikací, když ono logo nezaručuje vyšší propustnost ani podporu VRR, AALM a DSC.

S HDMI 2.1 už nicméně byla legrace i před touto „aférou“, navíc rovněž v souvislosti s konzolovým hraním. LG například uvedlo OLED televizory řady CX, jejichž propustnost HDMI 2.1 činila jen 40 Gb/s. Stejně omezení má také Xbox Series X.

Sony dokonce na výstupu PS5 dává jen 32 Gb/s, takže to už na 4K, 120 fps a 10bitové barvy s HDR nestačí a obraz se musí převzorkovat na YCrCb 4:2:2, takže vypadá ošklivě (hlavně při vykreslování textu). Sony ani rozdíl od Microsoftu ještě ani nenaučilo konzole pracovat s variabilní snímkovou frekvencí, takže u her hrozí trhání obrazu.

Diskuze (47) Další článek: Tip: Nenechte si spamovat e-mail. Jak odebírat newslettery ve čtečce RSS?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,