Sdílené elektrické koloběžky postupně dobývají větší i menší města. Na jedné straně nabízejí snadno dostupné a (s ohledem na energetický mix té které země) často i ekologické řešení městské mobility. Na straně druhé jsou z mnoha důvodů trnem v oku. Obyvatelům, návštěvníkům a vedením měst vadí zejména nevhodné parkování a vysoká rychlost, kterou lze na těchto strojích jezdit.
Problémy se sdílenými koloběžkami řeší i česká města – například v Ostravě je jejich rychlost v určitých oblastech omezená na 15 km/h. Kromě toho by je uživatelé po ukončení jízdy měli vracet výhradně ke stojanům se sdílenými koly. Po poměrně radikálním omezení nyní volá hlavní město Francie – Paříž.
Přibrzděné koloběžky
Vedení města koncem minulého týdne rozhodlo, že „Rychlost sdílených koloběžek bude v celém hlavním městě omezena na 10 km/h; pouze na několika hlavních komunikacích (zejména na těch s oddělenými cyklostezkami) bude rychlost omezena na 20 km/h.“
Rozhodnutí přišlo v návaznosti na řadu zranění chodců, která byla způsobena jezdci na elektrických koloběžkách. Paříž je přitom pro firmy provozující sdílené koloběžky důležitým trhem. Jde o hustě obydlené město s rozsáhlou sítí cyklostezek. Je zde také mnoho turistů, kteří hledají různé způsoby, jak si prohlédnout místní památky.
Z těchto důvodů se situace poněkud vymykala kontrole. V určitém okamžiku chtělo v Paříži provozovat flotilu koloběžek 16 různých firem – zejména startupů. Paříž nakonec vybrala tři společnosti a zavedla soubor pravidel. Firmy Dott, Lime a Tier získaly povolení k provozování sdílených elektrických koloběžek na dva roky.
Koloběžky se však staly problémem veřejné bezpečnosti, a to nejen pro jezdce, ale také pro lidi, kteří se jen procházeli po ulici. Podle agentury AFP byly koloběžky jen v roce 2021 účastníky 298 nehod, při kterých bylo zraněno 329 osob a dva lidé zemřeli.
Paříž jako pomalá zóna
K nejvážnějším událostem patří dramatická nehoda, ke které došlo letos v červnu. Dvě ženy jely v noci na sdílené elektrické koloběžce poblíž Seiny. Srazily chodkyni a bez poskytnutí nebo alespoň přivolání pomoci od nehody ujely. Sražená žena o několik dní později na následky zranění zemřela v nemocnici.
Vztahy mezi vedením města a provozovateli sdílených koloběžek se po této nehodě už nikdy nevrátily do normálu. 1. července Paříž zařadila na seznam tucet oblastí s vysokou hustotou chodců, jako jsou Tuilerijské zahrady a Palais Royal nebo náměstí Bastily a République. Společnosti pro sdílení koloběžek musely v těchto lokalitách omezit maximální rychlost na 10 km/h.
V září vedení města požádalo jednotlivé obvody, aby sestavily seznam oblastí, kde by měla být maximální rychlost koloběžek omezena na 10 km/h. Výsledkem byla mozaika čítající neuvěřitelných 700 pomalých zón. Provozovatelům koloběžek opět nezbylo než se přizpůsobit a zavést patřičná omezení.
Vedení Paříže však chce jít ještě dál. Celé město je nově pomalou zónou, s výjimkou několika ulic, jež mají samostatné pruhy pro kola, koloběžky a další jednostopá vozidla. Jistým paradoxem je, že majitelů elektrických koloběžek se toto omezení netýká. Nová pravidla pro sdílené koloběžky budou zavedena v první polovině prosince.