Ohlédnutí za CeBITem

Z CeBITu zmizela spotřební elektronika, přibyly stánky asijských výrobců a celé je to poněkud „jiné“. Ale přesto bylo stále na co koukat.

Včera skončil další ročník největšího IT veletrhu CeBIT. Hostitelem této akce je již po mnoho let německý Hannover. Pro českého návštěvníka to znamená pět a půl hodiny (z Prahy) pohodlné jízdy po dálnici, a tak je CeBIT docela známý i u nás.

Cebit_25.JPG Cebit_26.JPG
Takové počasí je na CeBITu vzácností

Více lidí na méně prostoru

Pořadatelé opět okázali, že jsou již zkušení mazáci. Ráno je návštěvníkům dálnice otevřena v obou směrech pouze směrem k výstavišti, kde je doprava regulována na obrovská parkoviště. Žádné dlouhé čekání a zaparkuje každý. Přímo k branám veletrhu vás doveze také metro. Vstupní turnikety dav ještě trochu zbrzdí, ale nikde se dlouho nečeká. V prostorách výstaviště se pak desetitisíce lidí ztratí v pavilonech.

Letos byl CeBIT zkrácen na šest dní, z původních sedmi. Přesto se počet návštěvníků oproti loňskému roku zvýšil, a to na 495 tisíc (loni 480 tisíc) – každý pátý byl přitom cizinec. Ubylo však vystavovatelů, a to ze 6100 na 5845. Zastoupeno letos bylo 77 zemí. S menším počtem vystavovatelů se zmenšila i výstavní plocha, využit například nebyl největší pavilon 1. Přesto se ale jednalo o monstrózní akci.

Tip: podívejte se na to nejzajímavější z CeBITu

Zmiňovaný Pavilon 1 vždy patřil velikánům, jako je Sony, Panasonic, LG, Samsung, Philips. Jenomže spotřební elektronika se z CeBITu vytratila a z velkých výrobců zde měl expozici v tradičním velkolepém pojetí jenom Samsung (viz. podrobnější článek). V omezeném množství zde byly zastoupeny také notebooky. Kdo by se těšil, že si prohlédne současnou nabídku Dellu, HP nebo Aceru, bude zklamán. Úbytek je znát také v oblasti mobilních telefonů, zcela vymizely velké expozice výrobců fotoaparátů.

Cebit_01.JPG Cebit_02.JPG Cebit_03.JPG
Výrobci spotřební elektroniky si svou účast odbyly pouze v expozici ukázkových pokojů

Za trendem úbytku spotřební elektroniky jednoznačně stojí postavení veletrhu mezi „konkurenci“. Na lednovém CESu předvedou výrobci své novinky pro následující rok, berlínská zářijová IFA pak ukáže, co bude nového na předvánočním trhu. Fotoaparáty a mobilní telefony pak mají své speciální akce, tedy americkou PMA a barcelonský MWC. Výrobci mají předvedeno a necítí žádnou povinnosti prezentovat se ještě i na CeBITu.

Cebit_11.JPG
Fototechniky na CeBITu nebylo mnoho, ale zážitek z pohledu přes monstrózní teleobjektiv (1000mm) Sigma nám to částečně vynahradil 

Jedna výjimka existuje – navigace. Těm byl na CeBITu věnován jeden pavilon, ve kterém se sešli všichni „velcí hráči“. Tomtom, Garmin, iGo, Blaupunkt, Teleatlas, Navteq, Mio a další, na které si v souvislosti s navigací vzpomenete tu byli. A mezi jejich velkými stánky byly drobné firmy s držáky do auta, doplňkovými anténami, softwarovými aplikacemi a dalšími drobnostmi.

Cebit_04.JPG Cebit_05.JPG Cebit_06.JPG
Na své si přišli také fandové počítačových a konzolových her

Firmy sobě

Běžný „fanda“ návštěvník zapálený do počítačů se mohl vyřádit ve čtyřech pavilonech. Pro výrobce hardwaru je CeBIT stále stěžejní akcí, a tak zde byly k vidění produkty značek Gigabyte, Asus, MSI, Biostar, Zotac, Sapphire, Jetway a dalších. Žádné velké premiéry převratných produktů se nekonaly, ale byla tu možnost prohlédnout si aktuální nabídku a především pak nasazení v praxi na ukázkových sestavách ve všudypřítomných průhledných skříních.

V hojném počtu byli zastoupeni asijští výrobci chladičů, skříní a zdrojů. Neskutečný byl počet vystavených klávesnic, myší, webkamer, flash pamětí, fotorámečků a batohů pro notebooky – tedy výrobků, na kterých se už zdánlivě nedá nic nového vymyslet. Ale dá, především z hlediska tvarů a barev.

Cebit_13.JPG Cebit_15.JPG Cebit_20.JPG 
Skříně na každém rohu, každá je přitom trošku jiná • a račte si vybrat zdroj
Cebit_16.JPG Cebit_23.JPGCebit_21.JPG
Myši, flash disky, rámečky... v nekonečném množství variací

Nejvíce prostoru pak na výstavišti zabraly „byznys řešení“. Výrobní, bankovní, zabezpečovací a další systémy, které lze jen těžko vystavit ve vitrínce jsou pro laického návštěvníka výstavy neatraktivní. Firmy zde „vystavují“ především kvůli prestiži a příležitosti setkat se se svými partnery a významnými zákazníky. Čistě pro obchodní kontakt pak byla vymezena část jednoho z pavilónů, kam neměli přístup běžní návštěvnicí. Některé z firem ani neměly stánek jinde, než v této zóně a mám trochu obavy, že se tato „móda“ bude v příštích letech rozšiřovat.

CeBIT počítačový

Letošní CeBIT jistě zaujal fanoušky hardwaru a navigací. Dost možná se i tyto obory časem oddělí stejně jako mobilní telefony (MWC), fotoaparáty (PMA) a spotřební elektronika (CES a IFA) a z CeBITu se stane čistě obchodní akce bez přístupu veřejnosti. Osobně ale věřím pouze v odtržení segmentu navigací a vyprofilování CeBITu v čistě počítačový veletrh. Uvidíme zase za rok, konkrétně 3. až 8. března 2009 na hannoverském výstavišti.

Tip: podívejte se na to nejzajímavější z CeBITu

 

Diskuze (2) Další článek: Na CeBITu proběhl zátah proti čínským výrobcům napodobenin

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,