Ohlasy ze světa: srovnání výkonu PhysX

V testu výkonu akcelerace fyziky pomocí PhysX se utkaly nejen grafické karty GeForce, ale také původní fyzikální akcelerátor od Ageia a samozřejmě i čtyřjádrový procesor.

Server ComputerBase zveřejnil obsáhlý test PhysX jakožto akceleraci fyziky v programech a ve hrách, a samozřejmě také platformy CUDA, díky níž můžete pomocí různých programů využít grafickou kartu řady GeForce 8 a novější pro různé výpočty.

Klepněte pro větší obrázek

V dřívějších dobách to grafické karty měly opravdu lehké, stačilo jim posílat signál do monitoru a o nic víc se vcelku nemusely starat. Po nějaké době však přišla na řadu 3D akcelerace a karty musely umět spoustu nových technologií a být stále rychlejší. To co do té doby zpracovával procesor, se pomalu ale jistě začalo přesouvat na hřbet grafické karty, jedním takovým milníkem se stala legendární GeForce 256, jejíž jádro se již dalo považovat za moderní GPU. Podporovala transformaci a nasvícení, o což se do té doby staral procesor a nechyběla ani hardwarová akcelerace MPEG-2 videa. Díky stále složitější architektuře grafických čipů je možné rozšířit portfolio dovedností grafických karet o další novinky - akceleraci fyziky a různé další výpočty.

Po koupi Ageia společností Nvidia, představila Nvidia fyzikální akceleraci pomocí svých grafických karet GeForce 8, 9 a nejnovějších 260 a 280 (G80, G92, G200). I když už tu nějakou dobu samostatný akcelerátor fyziky v podobě Ageia PhysX byl, díky špatné podpoře a vysoké ceně se skoro vůbec neujal. Akcelerace fyziky se tak přesunula na grafickou kartu, a jak je na tom s výkonem v porovnání s původním fyzikálním akcelerátorem či výkonným čtyřjádrovým procesorem, to hned zjistíme.

Klepněte pro větší obrázek

Sestava obsahovala čtyřjádrový procesor Intel Core 2 Extreme QX9770 na frekvenci 3,2 GHz (v testu je také přetaktovaný na 4 GHz), výčet grafických karet je opravdu bohatý, konkrétně Nvidia GeForce 8800 GT, 8800 GTX, 9500 GT, 9600 GT, 9800 GT, 9800 GTX, 9800 GTX +, GeForce GTX 260, GeForce GTX 280 a do počtu také ATI Radeon HD 4870. Testování proběhlo v programech a hrách 3DMark Vantage, Ghost Recon Advanced Warfighter 2, Metal Knight Zero, Nurien, Nvidia Particle Fluids, Unreal Tournament 3 a Warmonger.

Výkon

V grafech naleznete výkon jak softwarové akcelerace pomocí procesoru, tak i s fyzikální kartou Ageia PhysX. K akceleraci vám stačí i jedna karta, která bude zároveň akcelerovat grafiku i fyziku, případně můžete doplnit další kartu do dalšího slotu, která může fyziku počítat samostatně. Výhodou je, že v tomto případě můžete připojit i jinou podporovanou grafickou kartu, například levnou GeForce 9600 GT a nechat fyziku na ní. Výkonná hlavní grafika se tak bude zabývat pouze grafikou a celkový výkon se tak ještě zvýší.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek

Jak je vidět, výkon je v případě akcelerace PhysX přes GeForce opravdu vysoký, alespoň co se týče v porovnání s klasickou fyzikální kartou Ageia PhysX či testovaným procesorem. Vzhledem k tomu, že ATI Radeon HD 4870 PhysX nepodporuje (ani jiná ATI grafická karta) je výsledek jen výkon procesoru (PhysX) a samotné grafické karty (vykreslování scény).

Multi-GPU-PhysX

Klepněte pro větší obrázek

Jak se zvýší výkon při použití další grafické karty, v tomto případě GeForce 9600 GT, která bude samostatně počítat fyziku se můžete podívat zde:

Klepněte pro větší obrázek

Výkon se v průměru zvedne o 10 až 20 % (v případě GeForce 9600 GT), s výkonnější kartou lze očekávat zvýšení ještě vyšší.

CUDA

V případě CUDA programů je nutné dodat, že srovnání výkonu není vůbec objektivní. Například program Folding@Home počítá rozdílná data než v případě procesoru, protože jsou uzpůsobena na míru daným shader jednotkám u GeForce grafických karet. Stejně tak je tomu u enkódování videa, kde jsou přednastaveny různé režimy kvality, avšak v porovnání se softwarovým enkódováním pomocí procesoru se jedná o trochu jiné nastavení. Přesto je zde alespoň náhled výkonu určitě vidět.

Klepněte pro větší obrázek

Výpočet fyziky pomocí grafické karty je určitě správným směrem, a to především s přihlédnutím na obrovský rozdíl oproti akceleraci pomoci i zdánlivě výkonného procesoru. Doufejme, že nás v budoucnosti čeká spousta her s kvalitní fyzikou, kterou si budou moci vychutnat i majitelé jiných grafických karet. Výsledek záleží na podpoře vývojářů a spolupráce všech stran, mezi které patří ATI, Intel, i Nvidia.

Klepněte pro větší obrázek 

Témata článku: Hardware, Physx, Unreal Tournament, Ghost, Metal

7 komentářů

Nejnovější komentáře

  • mamlas666 16. 8. 2008 8:45:02
    U nV je to hybrid SLI a u ATi je to hybrid CrossFire...sám se ted chystám...
  • Nargon 15. 8. 2008 20:51:20
    Hlavne ta physx karta vznikla v dobe, kdy byly procesory o dost slabsi. A...
  • dadasfx 15. 8. 2008 18:59:46
    To je vsechno sice pekne, ale v pripade ze nepotrebuju hrat mi pc zere...
Určitě si přečtěte

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 78

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 119