Ohlasy ze světa: devětkrát preview HD 4870 X2

Známé zahraniční servery měly příležitost osahat si chystané Radeony, od nichž se očekává, že výkonem překonají GeForce GTX 280. Poctivě projdeme, k čemu recenzenti dospěli.
Kapitoly článku

Připravované Radeony HD 4870 X2 by se daly stručně charakterizovat jako vyspělejší obdoba starších dvouprocesorových HD 3870 X2. Postavené jsou na novém grafickém jádru RV770, jehož výkony většinu lidí příjemně zaskočily, a tak není divu, že jsou očekávány s velkým napětím. Ve stručnosti si pomocí tabulky zrekapitulujeme parametry, téměř ve všech ohledech odpovídají dvojnásobku Radeona HD 4870, jen velikost paměti je ve srovnání s referenční 512MB kartou čtyřnásobná.

 ATI R700ATI Radeon HD 4870ATI Radeon HD 4850ATI Radeon HD 3870
Počet stream procesorů2× 800800800320
Počet texturovacích jednotek2× 40404016
Počet ROPs (RBE)2× 16161616
Frekvence jádra750 MHz750 MHz625 MHz775 MHz+
Frekvence pamětí900 MHz (3 600 MHz efektivně) GDDR5900 MHz (3 600 MHz efektivně) GDDR5993 MHz (1 986 MHz efektivně) GDDR31 125 MHz (2 250 MHz efektivně) GDDR3
Šířka paměťové sběrnice2× 256-bit256-bit256-bit256-bit
Velikost paměti2× 1 GB512 MB512 MB512 MB
Počet tranzistorů2× 956 miliónů956 miliónů956 miliónů666 miliónů
Výrobní procesTSMC 55nmTSMC 55nmTSMC 55nmTSMC 55nm
Cena> $500$299$199$199

AMD rozeslalo předprodukční vzorky několika velkým zahraničním serverům a tak se objevily první oficiální preview dvouprocesorových Radeonů HD 4870 X2. Bohužel požehnání AMD zveřejnit předčasně tyto testy provází několik nepříjemných omezení, která museli redaktoři dodržet:

1. Previews can be posted any time after 12:01 am on Monday, July 14th.
2. Previews can include benchmarks of any combination of artificial tests or games up to a maximum of four.
3. As PowerPlay has not been enabled in the BIOS on your engineering sample, please stay away from Idle Power tests at this point.
4. In the interest of leaving something for the full NDA lift in August, we'd ask you to keep this high level and not go deep on the architecture at this point.

Obzvláště nepříjemné a podivné je omezení maximálního počtu testovaných her či syntetických testů na čtyři. Neměří se spotřeba bez zátěže (jde o předprodukční vzorky, u kterých není v BIOSu povolena technologie PowerPlay), a příliš detailně se nerozebírá ani architektura.

Při vstřebávání všech informací tedy mějte na paměti, že se testovalo na kartách, které nemají finální BIOS. Testy probíhaly na betaverzích ovladačů a výkon karet se do uvedení ještě může o něco zlepšit (i když to lze sotva předpokládat tam, kde se nárůst výkonu oproti jediné HD 4870 už teď blíží dvojnásobku).

Zdání klame

Kvůli přísným omezením ze strany AMD a díky pochopitelné shovívavosti redaktorů testujících nehotový produkt, který má být oficiálně uvedený až za měsíc, se testy omezují většinou na tituly, u nichž je účinnost CrossFire vysoká a funguje bez problémů. Nezapomínejte tedy, že to zkresluje celkový dojem, který v člověku po shlédnutí několika grafů zůstává. S konečným verdiktem bude lépe počkat na oficiální testy, které by se měly objevit 12. srpna a budou zahrnovat i tituly, ve kterých si CrossFire nevede tak dobře.

Dvojnásobný výkon oproti HD 4870 neznamená dokonalé škálování

Hlídejte si i to, zda jsou srovnávány s kartami na referenčních taktech, nebo přetaktovanými modely. A ještě jedna drobnost – výkon HD 4870 X2 je v některých z testů prakticky ideálním dvojnásobkem jedné HD 4870 a často překonává dva Radeony HD 4870 v CrossFire. To ale nutně neznamená, že CrossFire u Radeona HD 4870 X2 funguje s novým můstkem dokonale. Radeon HD 4870 X2 má oproti HD 4870 na jedno jádro dvojnásobné množství paměti (2× 1 GB), což se při náročném nastavení a vysokém rozlišení může na výsledku významně podepsat. Výsledky HD 4870 v testech navíc často pocházejí ze starších testů s odlišnou verzí ovladačů.

X-2008071413380790635.jpg

A ještě jedna drobnost – pořádný zmatek je v tom, kolik paměti mají testované karty (a jak se zdá, na vině je nepříliš spolehlivá utilitka GPU-Z, která nejspíš u všech karet hlásila 1 GB GDDR5 a testující tento údaj jen opsali). Není tedy stoprocentně jisté, že uváděné údaje odpovídají tomu, co se testovalo – v testech se objevují karty s jedním i dvěma gigabajty paměti.

Nebudeme zde kopírovat všechny výsledky, podíváme se spíše na grafy, které jsou z nějakého důvodu zajímavé. Chcete-li si udělat o testech ucelenější obrázek, určitě si projděte odkazy.

I Anandtech se občas utne

Server Anandtech srovnával výkon v Age of Conan, Crysis, Elder Scrolls IV: Oblivion a Race Driver GRID. Právě zde se ale povedlo ono malé faux pass – článek byl psán v domnění, že má testovaná karta 2× 512 MB paměti (a většina závěrů a dedukcí s tímto faktem operovala), ale až nějaký čas po vydání autor zjistil, že má karta dvojnásobné množství. V průběhu včerejšího dne tedy text preview doznal úprav (i když sem tam ještě zmínka o 1GB paměti zůstala).

Zastavíme se snad jen u grafu zobrazujícího výsledky Race Driver GRID v rozlišení 2 560 × 1 600 bodů, u kterých to vypadá, že je škálování výkonu u HD 4870 X2 dokonalé. Pokud se podíváte na graf pod ním, zjistíte, že s výjimkou nejvýkonnějších karet (tedy těch s 1 GB paměti na jádro) jsou citelné propady výkonu mezi rozlišením 2 560 × 1 600 a 1 920 × 1 200 bodů.

GRID_large.png

Pikantní je i téměř trojnásobný výkon oproti dvěma Radeonům HD 4870 v CrossFire. Je jasné, že u CrossFire se dvěma HD 4870 nebylo něco, nejspíš ovladače, v pořádku.

Z našich zkušeností s tímto titulem (a starším Collin McRae DIRT postaveném na stejném enginu) můžeme konstatovat, že to není ani tak problém výkonu grafického jádra, jako spíš toho, kolik paměti má karta, resp. jádro k dispozici. Ostatně na hraní GRID při rozlišení 1 920 × 1 200 bodů se 4× MSAA stačí i o dost slabší GeForce 8800 GT, jen musí mít alespoň 512 MB paměti. Analogický propad výkonu ze slušných čísel na nehratelné hodnoty u těchto her zaznamenáte, pokud se s kartou se 256 MB paměti pokusíte rozběhat hru v rozlišení vyšším než 1 280 × 1 024 bodů s MSAA 4× (u GRID dokonce nelze u karet s 256 MB paměti vyšší rozlišení nastavit). Že to se škálováním výkonu nebude tak žhavé, jak se na Anandtechu domnívali, než zjistili, že jejich karta nemá 2× 512 MB, ale 2× 1 GB paměti, dokládá i rozdíl 73,7 vs. 95,6 snímků za sekundu oproti jediné HD 4870 při o stupeň nižším rozlišení 1 920 × 1 200. Nic to ale nemění na tom, že si nový Radeon vede v tomto titulu ve srovnání s jednou i dvěma GeForce GTX 280 ve SLI zatraceně dobře.

Ještě asi hodně dlouho potrvá, než se něco stane se spotřebou multi-GPU řešení – sestavy s novými Radeony si v zátěži řeknou oproti i těm dosud nejžravějším kartám o další stovku wattů navíc. Ve skrytu duše jsem doufal, že AMD trochu výkonu na konto spotřeby oželí, bohužel se tomu tak nestalo, a tak získal nový Radeon s velkým odstupem i toto nepopulární prvenství. Ale u nejvýkonnějších karet se obvykle na spotřebu při zátěži zase tolik nekouká.

spotřeba HD 4870 X2.png

Ve stručnosti shrneme závěr: „Ve srovnání s dvojicí Radeonů HD 4870 v CrossFire nabízí HD 4870 X2 v highendu (tedy při rozlišení 2 560 × 1 600 bodů) mnohem lepší škálování, a ve výsledku nás nemusí trápit, je-li to jen zásluhou větší paměti. Je-li to skutečně jen pamětí nejspíš prověří s dvojicí HD 4870 s 1 GB paměti, jakmile bude k dispozici.“

Úspěch řešení s CrossFire bude ale záviset především na tom, zda bude podávat vyrovnané výsledky. Musíme vidět AMD, jak věnuje veškeré úsilí tomu, aby u starších, současných a budoucích her CrossFire dobře fungovalo. Dokud tomu tak nebude, je dost riskantní upírat veškeré naděje k Multi-GPU řešením. Potenciál R700 je neuvěřitelný, ale výkon není jen otázkou hardwaru, ale spíše otázkou kvality ovladačů a podpory ze strany herních vývojářů. Bude nutné počkat, zda se v den oficiálního vypuštění podaří AMD využít potenciál, který nové karty mají."

A co napsaly další servery?

Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,