Ohlasy ze světa: detailní spotřeba 72 grafických karet

Zahraniční server zveřejnil obsáhlou recenzi o spotřebě více než 72 grafických karet od ATI i Nvidie, v kombinaci s možností SLI či CrossFire obsahuje test přes 100 různých zapojení grafických karet celkem čtyř generací.

Server Tom's Hardware uvedl podrobnou recenzi týkající se spotřeby grafických karet ze čtyř různých generací, a to jak od ATI, tak i Nvidie. V testu je celkem 72 různých grafických karet, ale vzhledem k tomu, že byly otestovány i různé možnosti zapojení více grafických karet (SLI, CrossFire), výsledný počet grafických „kombinací“ tak činí přes 100.

V úvodních tabulkách najdete základní detaily jednotlivých grafických karet (typ jádra/pamětí, frekvence, počet SP, paměťové rozhraní, výrobní technologie, počet tranzistorů a další). Pozor si dávejte na některé nepřesnosti (jako je chybné označení GeForce 9800 GTS či scházející + u GeForce 9800 GTX+ v tabulkách se spotřebou)

Test obsahuje především srovnání spotřeby ve 2D režimu a při plném vytížení ve 3D (menu hry Mass Effect v rozlišení 1 920 × 1 200). Nechybí ani přibližná cena za elektrickou energii za celou sestavu a celý rok (bohužel nereálná, počítá se totiž jen s 8 hodinami plné zátěže 365 dní v roce). Pokud chcete vědět spotřebu přetaktované karty, dle redaktorů stačí použít přibližný přepočet, kdy například přetaktování karty o 10 % znamená přibližné zvýšení spotřeby o 5 %.

Grafické karty byly testovány na počítači se čtyřjádrovým procesorem Intel Core 2 Extreme X6800 na frekvenci 2,93 GHz. Kompletní konfiguraci naleznete na následujícím obrázku:

Klepněte pro větší obrázek

Za zmínku stojí také vysoká spotřeba základní desky s čispetem nForce 780i, která byla použita v případě zapojení SLI. Tato základní deska, respektive čipset má o přibližně 50 W vyšší spotřebu v klidu i při zátěži, než základní deska s čipsetem X38.

Klepněte pro větší obrázek

O stránku dál se v testu nachází i další srovnání, kde už je spotřeba omezená pouze na grafické karty, nikoliv celý systém. Bohužel jde jen o přibližné hodnoty stanovené na základě měření u zásuvky, nezmiňují se, zda počítali s vlivem procesoru či desky). V tabulkách najdete náklady při dalších způsobech zatěžování, tedy například cenu 2D režimu za rok (8 nebo 24 hodin denně). Ceny za 3D režim jsou obvykle samozřejmě několikanásobně vyšší, asi nejlepší poměr však nabízí GeForce GTX 260 a 280, které mají ve 2D režimu velmi nízkou spotřebu.

Klepněte pro větší obrázek

Jak redaktor trefně uvádí, moderní výkonné grafické karty mají spotřebu obvykle vyšší, než je spotřeba všech ostatních komponent dohromady. Srovnáte-li spotřebu GeForce 6800 Ultra a GeForce 8800 GT, nevypadá to tak zle. Avšak pohled na vývoj maximální spotřeby u nejvýkonnějších karet s sebou nese otázku, zda-li se grafické karty karty ubírají tím správným směrem, především co se týče maximální spotřeby týče. Otázka do diskuze tak zní, jak vidíte grafické karty v budoucnosti vy? Fotorealistická grafika či holografické zobrazování je jistě vzdálená budoucnost, jaký bude ale potřeba výkon na výpočet takto náročných scén?

Klepněte pro větší obrázek

Zdroj: Tom's Hardware

Témata článku: Hardware, Mass, Mass Effect

18 komentářů

Nejnovější komentáře

  • RoPo 26. 1. 2009 8:31:24
    Snad byla dobrá. Poslední integrované grafiky jsou úspornější a...
  • Booster13 25. 1. 2009 18:08:38
    To ano, ale bol si uz v serverovni alebo aspon pocul rackovy server s...
  • otula- 24. 1. 2009 21:38:11
    Něco takového jsem hledal před nějakým časem, kdy jsem upgradoval PC a...
Určitě si přečtěte

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

Operační systém běžným počítačům nedal Bill Gates, ale Gary Kildall

** Gary Kildall pochopil, že levné výpočetní čipy mohou posloužit jako univerzální počítače pro všechny ** Připravil pro ně proto první operační systém ** Později mu systém vyfoukl Microsoft a nazval ho MS DOS

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 56

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

Umělá inteligence je sice v plenkách, už teď ale přestáváme rozumět, jak vlastně funguje. To je problém

** Už je to tady, lidé přestávají chápat počítače ** Systémy neuronových sítí začínají pracovat tak, že ani jejich tvůrci přesně neví, co se uvnitř děje ** Do budoucna to může být závažný problém

24.  4.  2017 | Jakub Čížek | 112

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

Před 35 lety měl premiéru legendární počítač ZX Spectrum. Připomeňte si „Gumáka“

** Slavný osmibitový počítač Sinclair ZX Spectrum byl uveden právě před 35 lety ** Připomeňte si tento průkopnický počítač v tematických článcích ** Podívejte se, jak funguje dnes

23.  4.  2017 | Pavel Tronner | 13

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

Správný počítač má alespoň dva monitory. Anebo je to jinak?

** David si nedokáže představit práci bez dvou a více monitorů ** Kubovi naopak stačí jeden a ve více displejích se ztrácí ** Jaký přístup je lepší?

23.  4.  2017 | Jakub Čížek | 59

Brněnské soudy daly stop Uberu. Je to dobře, nebo krok zpět?

Brněnské soudy daly stop Uberu. Je to dobře, nebo krok zpět?

** Před několika měsíci začal Uber nabízet své služby i v Brně ** Nyní ale narazil, soudům se to totiž nelíbí ** Má sdílená ekonomika dostat zelenou?

22.  4.  2017 | Jakub Čížek | 28


Aktuální číslo časopisu Computer

První test AMD Ryzen

Velké testy: 22 powerbank a 8 bezdrátových setů

Radíme s koupí Wi-Fi routeru

Co dokáží inteligentní domy?