Říjen - měsíc notebooků

Office 365 – Díl I, Úvod

Společnost Microsoft začala na poli různých cloud služeb v posledních letech hýřit aktivitou a jednou ze služeb, která je v tomto portfoliu těsně před spuštěním, je Office 365.

A co že to je za službu? K čemu vám může být? Myslíte si, že ji začnete zrovna vy a vaše společnost používat? Uvidíte… nicméně přesně pro tyto účely jsem se rozhodl napsat několikadílný seriál, který vás postupně provede nejprve základním popisem Office 365, následně si ukážeme různé scénáře nasazení a migrací tak, abyste byli alespoň po teoretické stránce dobře připraveni a mohli v pravý okamžik učinit správné rozhodnutí. No, a aby bylo opravdu správné, je potřeba k němu mít co nejvíce vědomostí. Nebudu dále zdržovat a pojďme se do toho pustit…

Díl I – Úvod

Trendy v oblasti informačních technologií jsou zcela zřejmé - nároky na stálé zvyšování produktivity zaměstnanců, efektivnější sdílení informací nejen v rámci společnosti, ale i směrem k zákazníkům. S tím samozřejmě rostou nároky na dostupnost dat, jejich bezpečnost, atd. Jednou z možností, jak si naplnění těchto potřeb zajistit, je využití hostovaného řešení Office 365. Jedná se o balíček online služeb obsahujících Microsoft Office, Exchange Online, SharePoint Online a Lync Online. Protože se jedná o online služby, může uživatel pracovat v podstatě kdekoli kde má připojení k internetu a s použitím aplikací Office i tam, kde případně nemá. Služby jsou poskytované z datových center Microsoft v severní Americe, Evropě a v Asii. Datová centra jsou vzájemně redundantní a vyhovují standardům zabezpečení a ochrany osobních údajů ISO 27001 a SAS70. Garantovaná dostupnost služeb je 99,9%.

Office 365 je tak určen jak pro malé firmy které nemají vlastní IT infrastrukturu, tak se dokáže velmi dobře začlenit i do prostředí velkých korporací. Hlavní motivací k přechodu na Office 365 jsou většinou předvídatelné provozní a nízké pořizovací náklady, snadná správa přes webové rozhraní a v neposlední řadě dostatečně velký datový prostor pro každého uživatele. Tento model reaguje na potřebu snižovat náklady na software, outsourcovat a rychle reagovat novým řešením na požadavky byznysu. Zároveň není potřeba platit za serverový hardware, jeho provoz a místo. Z toho pak plynou podstatně nižší počáteční a provozní náklady. Předplatné služeb na měsíční bázi většinou také výrazně zjednodušuje navyšování/snižování jejich rozsahu (Software as Service).

Nezanedbatelné je také průběžné vylepšování softwaru (jsou inovovány každých 90 dní. Po provedení větší inovace mají zákazníci až 12 měsíců na přechod na novou verzi služeb) a samozřejmě profesionální podpora. Administrace bývá také mnohem jednodušší a dává tak prostor pro efektivnější využití IT personálu. Služba je účtována mezi provozními náklady, což mj. potěší podnikové ekonomy. Předplatné Office 365 si může každý zákazník zřídit sám skrze zákaznický portál, který je kompletně v češtině - jediné co k tomu potřebuje je pouze Microsoft Live ID. Na těchto stránkách nalezne také podrobné informace o jednotlivých službách a případně i možnost získat přístup k 30denní zkušební verzi až pro 25 uživatelů. Dobré je ale nebýt na všechno sám a zajistit si podporu a pomoc při implementaci, nebo případných problémech s migrací či administraci. Zákazník si proto může při objednávce Office 365 vybrat některého z partnerů společnosti Microsoft (např. společnost KPCS CZ, s.r.o. (ID: 1784141)). Ten vám bude následně pomáhat, řešit nastalé problémy a celkově zajišťovat technickou podporu migrace. Cena služeb se zapojením partnera nemění – je pro zákazníka zcela zdarma.

Díl I – Co je přesně Office 365

Je důležité zde napsat, že i když se Office 365 prodává pod tímto jménem, ve skutečnosti se jedná o tři služby a programové vybavení pro klienta - programy Microsoft Office. Každý zákazník se může sám rozhodnout, zdali chce využít jen některou ze služeb, nebo jejich libovolnou kombinaci. Pozor, dokonce i jednotlivé služby mají své prodejní varianty dle funkcionality a rozhodnutí tak bude velmi často záležet na konkrétních požadavcích zákazníka, jeho aktuálním licenčním vybavení, případně finančními možnostmi.

A co že je to tedy ten Office 365 a z čeho se skládá?

  • služba Exchange Online – hostovaný Microsoft Exchange Server 2010; hostované řešení pro e-mail, kalendář a kontakty s antivirovou a antispamovou kontrolou
  • služba SharePoint Online – hostovaný Microsoft SharePoint Server 2010; hostované řešení pro vytváření intranet i extranet webů k propojení kolegů, týmů, partnerů a zákazníků
  • služba Lync Online – hostovaný Microsoft Lync Server 2010; hostované řešení pro zasílání rychlých zpráv, sledování prezence kolegů, pořádání audio i videokonferencí s možností sdílení souborů, aplikací nebo obrazovky
  • a programové vybavení klienta v podobě Microsoft Office 2010 Professional Plus, světově nejpoužívanější sady kancelářských aplikací s možností instalace až na 5 zařízení každého uživatele

        img01.jpg
Obrázek 1: Přichází Office 365

Díl I – Nákup Office 365

Protože variant nákupu se díky čtyřem základním službám a jejich jednotlivým vlastnostem může objevit poměrně mnoho, zjednodušil nám to Microsoft tím, že nabídku služeb rozdělil do 7 balíčků nazývaných „Plány“ - P, K1, K2, E1, E2, E3, E4. Nejprodávanějšími plány budou pravděpodobně P, E3 a K1. Služby popsané v Plánech je možné samozřejmě zakoupit i jednotlivě, Plány jsou však cenově výhodnější (např. E3 až o 38%).

  • Plán P - Plán P je určen pro malé firmy a organizace do 25 uživatelů a je primárně určen pro malé společnosti. Typickým příkladem by tak mohla být firma, která bude lokálně provozovat Windows Small Business Server 2011 Essentials, který se pomocí speciálního konektoru napojí na služby Office 365. Je velmi důležité vás upozornit na to, že přechod na vyšší Plány je komplikovaný (migraci dat na Plán E provádí zákazník sám nebo s pomocí partnera podle publikovaného průvodce) a pokud např. očekáváte rychlý růst vaší organizace, pak raději zvolte některý z Plánů E. Plán P nelze používat pro více než 50 uživatelů, neposkytuje možnost napojení na služby lokální Active Directory, neumožňuje archivaci dat a nepodporuje přístup z BlackBerry zařízení
  • Plány E a K - Plány E a K jsou určeny pro střední a velké organizace a nabízejí větší portfolio služeb v jednotlivých oblastech řešení. Plány E lze integrovat do lokální Active Directory (synchronizace účtů, autentizace) a naopak poskytují služby archivace a přístup pomocí BlackBerry zařízení. Plán K je zkratkou pro „kiosek“ a jedná se o limitovanou (a samozřejmě levnější) variantu přístupu ke konkrétní službě. Plán E je pak zkratkou pro „enterprise“ a jedná se o plnou službu se všemi jejími možnostmi.

img02.jpg
Obrázek 2: Office 365 Plány

Nyní je podle mě nejvhodnější čas na to, abyste navštívili následující stránky popisující jednotlivé Plány a zamysleli se nad tím, který z nich by vám vyhovoval nejvíce, případně jakou kombinaci zvolit. Zkuste se zamyslet na tím, kterou službu vaše společnost potřebuje a zdali vám vyhovují předpřipravené plány, či zdali budete muset nějak nabídku individuálně kombinovat. Pro představu uvedu některé příklady…

  • SharePoint Online – v rámci svého portálu získáváte úložiště o velikosti 10 GB, s každou další placenou uživatelskou licencí dalších 500 MB. Je to pro vaši společnost málo? Můžete si další prostor kdykoli přikoupit, platí se za každý další 1GB/měsíc
  • SharePoint Online – máte obavu z velkého zatížení vašeho internetového připojení díky přenosům dat z a na SharePoint? Tento problém může vyřešit použití Office Web Apps, kdy v rámci internetového prohlížeče (a nejen Internet Explorer) můžete plnohodnotně pracovat s Office dokumenty online a data tak nikam fyzicky neputují. Jsou Office Web Apps součástí vámi zvoleného Plánu?
  • Exchange Online – potřebujete v rámci poštovních schránek pokročilou správu uložených dat, či jejich archivaci? Slyšeli jste například o principech právní ochrany, nebo šifrování dat pomocí RMS/IRM? Všechno je možné, jen je potřeba vybrat vhodný Plán
  • Microsoft Office – máte již pro vaše uživatele zakoupeny produkty Microsoft Office? V tom případě je asi zbytečné je znovu platit, stávající programy Office můžete samozřejmě napojit na služby Office 365. Nezapomeňte ale, že se zde jedná o verzi Professional Plus, která vám může nabídnout další vítanou funkcionalitu

A tak bych mohl pokračovat dál a dál – možných scénářů je mnoho, a protože málokterý zákazník bude začínat na tzv. zelené louce, bude nalezení optimální varianty vždy vyžadovat zamyšlení, jehož výsledek nemusí být konečný ba naopak – zcela jistě se bude v průběhu času vyvíjet, např. vzhledem k vašim již nakoupeným licencím, či např. životností vašeho hardware, které může přechod na Office 365 služby uspíšit. A to je opět jedna z výhod nákupu Office 365 služeb – platím vždy za to, co aktuálně potřebuji a co aktuálně využívám!

Ještě než dnešní díl seriálu o Office 365 ukončíme, uvedeme zde požadované minimální programové vybavení klienta, které je nezbytné pro přístup a využívání Office 365 služeb.

  • Windows XP SP3 a novější, případně Mac OS X 10.4 a novější
  • Office 2007 SP2 a novější, Office 2008 for Mac a novější (pro Plány bez Office Professional Plus)
  • Internet Explorer 7 a novější, Firefox 3. x a novější, Safari 4. x a novější

Díl I – Závěr a co bude v dalším díle

Po dostatečném zamyšlení se nad vhodnou variantou nákupu služeb Office 365, se příště zaměříme na první varianty nasazení, kde si jako hlavní téma popíšeme integraci Office 365 služeb s vaší lokální Active Directory, přesněji řečeno se tedy zaměříme na správu uživatelských identit a autentizaci vašich uživatelů.

Martin Pavlis – KPCS CZ, s.r.o., pavlis@kpcs.cz

Živě je díky vašim hlasům ve finále ankety Křišťálová Lupa. Podpořte nás prosím ještě v závěrečném kole. Děkujeme!


Sledujte Živě na Facebooku

celkem 0

Poslední názory Názory



DEJTE NÁM TIP NA ČLÁNEK

Živě je díky vašim hlasům ve finále ankety Křišťálová Lupa. Podpořte nás prosím ještě v závěrečném kole. Děkujeme!



Aktuální číslo časopisu Computer
  • Testy nejnovějších produktů na českém trhu.
  • Informace ze světa internetu i bezpečnosti.
  • Plné verze programů zdarma pro všechny čtenáře.

Partnerská sekce pro IT profesionály
Microsoft TechNet/MSDN