Oculus Rift vs. HTC Vive: vyzkoušeli jsme virtuální realitu na vlastní oči

  • Oculus a HTC Vive jsou nejslibnější systémy virtuální reality pro PC
  • Obě zařízení nabídnou silný zážitek, HTC Vive ho umocňuje možností pohybu v prostoru
  • Nedostatků je ještě dost, virtuální realita je ještě na začátku
Kapitoly článku

Rok 2016 by se měl stát rokem virtuální reality. Po několika letech vývoje se dostanou na trh Oculus Rift a HTC Vive, tedy dva nejslibnější prostředky pro virtuální realitu, které můžete připojit ke svému počítači. Bude ale potřeba výkon, což je příležitost pro Nvidii a její grafické karty. Nvidia se proto logicky snaží virtuální realitu podporovat a nyní připravila „roadshow“ pro novináře, na které jsme si mohli Oculus a Vive vyzkoušet.

Ačkoli jsme už obě zařízení vyzkoušeli dříve, bylo velmi přínosné zkusit si obě těsně po sobě a v prakticky finálních verzích. První dojmy jsme nyní krátce sepsali hned, blíže o svých zážitcích a nabytých poznatcích poreferujeme v nedělním Týdnu Živě.

O úspěchu rozhodne software

Tomáš Holčík

HTC Vive jsem už zkoušel několikrát. Před měsícem jsem měl na hlavě i aktuální verzi s přední kamerou a vylepšenou optikou. Proto mne možnost testování starší verze HTC Vive tolik nezajímala z technického hlediska, ale především nabídkou softwaru.

Klepněte pro větší obrázek 
K virtuální realitě potřebujete nejen zobrazovací zařízení, ale i výkonný počítač. Dema běžela na herních počítačích s kartami nvidia Titan X

Hlavně jsem se těšil na VR střílečku Arizona Sunshine, kde postupně čelíte náporu útočících zombie. Díky samostatným ovladačům snímaným nezávisle na VR brýlích máte pocit, že do rukou berete skutečné zbraně a můžete mířit jako běžnou pistolí. Líbilo se mi, že mohu namířit rukou za sebe a střílet i ty nepřátele, na které se přímo nedívám. Míření pomáhá laserový paprsek a moje přesnost se po chvilce hraní příjemně zlepšila. Jistě, bylo to jen krátké snadné demo, ale konečně to bylo něco, co se dá hrát delší dobu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
HTC Vive a jeho ovladače

Druhá, pro mne nová ukázka, byla procházka po Everestu. Už to nebylo jen technologické demo, ale hotová VR ukázka, na jaké se už třeba bude platit vstupné. Díky Vive můžete překonávat žebřík nad proláklinou v ledovci (ano, záměrně jsem udělal krok do prázdna a kupodivu se nezřítil) nebo se rozhlížet po okolí. Nejvíc se mi líbila poslední část, kde vidíte před sebou model Everestu a můžete se podívat, kde jsou jednotlivé výškové tábory. Zjistil, jsem, že je mezi nimi opravdu spousta výškových metrů k překonání a rozhodně to není nějaká legrace.

Klepněte pro větší obrázek 
Zamířit a pal. Herní ovladače se ve hře změní na zbraně

HTC Vive je pro mne ideální produkt pro počítačové herny, kde si na pár desítek minut pronajmete VR zónu a užijete si úchvatný zážitek. Pro trvalé domácí využití to ze začátku asi moc nebude a asi cena bude větší než v případě Oculusu. Za pár minut hraní ale rádi zaplatíte.

Na finální verzi Oculusu Rift jsem ale byl zvědavý. Oculus udělal v kvalitě obrazu od prvního vývojového kitu obrovský skok a zlepšila se i kvalita softwaru. Palmer Lucky, zakladatel Oculusu, opakovaně tvrdí, že software bude pro Oculus tím nejdůležitějším. První dojem rozhodne o úspěchu virtuální reality.

Klepněte pro větší obrázek 
Také Oculus pohyb hlavy v prostoru, ale zvládne jen úhyby hlavou v prosotoru před jedním snímačem. Vive v tomto nabídne větší volnost. Oculus kontruje o něco lepším obrazem.

A můj první dojem? Zkusil jsem si osm různých her včetně plošinovky Lucky's Tale, která bude standardní součástí každého Oculusu. Ovládáte jen pohyb malého lišáka, kamera jej sleduje plynule sama a vy se rozhlížíte po okolí. Upřímně mi ale vadilo, že kamera sama jezdila a navíc byla nepřirozeně blízko - asi jako byste sledovali akci malých legáčků ze vzdálenosti deseti centimetrů. Ano, je to zábavné, dětem se to bude líbit, ale překvapilo mne, že to nedělá virtuální realitě nejlepší první dojem.

Ve všech předváděných hrách, kde se kamera sama pohybovala stejně jako v běžných hrách z pohledu třetí osoby, jsem neměl z VR příjemný pocit. Tam, kde se bod umístění kamery neměnil nebo viditelně se skokově měnil, a jen jste se rozhlíželi, byl VR efekt v pořádku a nedělalo se mi špatně.

Klepněte pro větší obrázek 
HTC Vive jsme měli hardwarem ve finální, ale obalem ještě ve vývojářské verzi. To znamenalo menší pohodlí, vyšší hmotnost a změť kabelů. Prodejní verze ale není o moc lehčí a kabel má také...

Asi nejlepší předváděné hry byly EVE: Valkyrie - dlouho vyvíjená vesmírná VR střílečka - a hokej z pohledu brankáře. Zatímco EVE bude plnohodnotná hra, hokej byl takový spíš jednodušší, rozhlížíte se po hřišti a snažíte se dívat přímo na puk. Když proti vám vyletí, levým nebo pravým triggerem na gamepadu vykryjete příslušnou stranu.

Předváděné hry pro Oculus ale nepůsobily graficky nějak úchvatně. Jistě, obraz je všude okolo vás a trojrozměrný, ale být to na běžném 2D monitoru, říkáte si, že to utáhne integrovaná grafika procesoru. Tady ale VR poháněl nejvýkonnější Titan X od Nvidie. Minimem pak bude GTX 970, které asi tyto graficky jednodušší hry utáhne.

Co opravdu o úspěchu VR rozhodne, bude software. VR brýle jsou technologicky dostatečně vyspělé, přesnost snímání polohy hlavy funguje v pohodě. Co jsem ale zatím viděl, mně nemotivuje k tomu, abych pořídil VR sadu a vyměnil můj domácí počítač za mnohem výkonnější. Letošní rok bude ale po dlouhé době velmi zajímavý, VR revoluce hodně změní a objeví se zcela nové hry a aplikace, které nemohly dosud existovat.

35 komentářů

Nejnovější komentáře

  • hnusak 28. 1. 2016 15:21:17
    Tohle je slepá ulička. Herní průmysl musí počkat na opravdové mozkové...
  • Anna Kortová 28. 1. 2016 13:23:57
    "A přestože víte, že když uděláte ještě krok za hranu virtuální plošiny,...
  • Roman Vronek 28. 1. 2016 12:06:01
    Podobně bombastický článek jsem četl kdysi po PC salonu, kde jsem si mohl...

Určitě si přečtěte


Deset tipů, jak ovládnout Google: Vyhledávejte jako mistři

Deset tipů, jak ovládnout Google: Vyhledávejte jako mistři

** Vyhledávače jsou natolik dobré, že si poradí i s frází v běžné češtině ** Pokud to ale nebude stačit, můžete vyzkoušet pokročilé funkce ** Vybrali jsme ty nejzajímavější

25.  9.  2016 | Jakub Čížek | 18

9 nejlepších programů na úpravu fotek. Placené i zdarma

9 nejlepších programů na úpravu fotek. Placené i zdarma

** Pro běžné úpravy fotek nemusíte pirátit Photoshop, vystačíte si s levnějšími programy ** Ceny pokročilých editorů se většinou vejdou do dvou tisíc korun ** Mnohdy stačí i bezplatné nástroje

26.  9.  2016 | Stanislav Janů | 46

Jak zastavit nechtěné programy na Windows? Koukněte na Plánovač úloh

Jak zastavit nechtěné programy na Windows? Koukněte na Plánovač úloh

** V systému se mohou periodicky spouštět nechtěné aplikace ** Anebo si vyberou tu nejméně vhodnou chvíli ** Prozkoumejte Plánovač úloh na Windows

23.  9.  2016 | Jakub Čížek | 128

Pojďme programovat elektroniku: Vyzkoušíme IR, ovládneme světýlko přes Bluetooth a vyšleme zprávu na sto metrů

Pojďme programovat elektroniku: Vyzkoušíme IR, ovládneme světýlko přes Bluetooth a vyšleme zprávu na sto metrů

** Budeme odposlouchávat IR ovladač klimatizace ** Vyrobíme laciný rádiový vysílač ** Vyzkoušíme komunikaci pomocí Bluetooth a v pásmu 433 MHz

21.  9.  2016 | Jakub Čížek | 19

Komentář: Apple pořád inovuje, ale jen když musí

Komentář: Apple pořád inovuje, ale jen když musí

** Největší inovace vždy vychází z radikálních kroků ** Apple není v situaci, kdy by jej ke změnám něco tlačilo ** Chybí-li na trhu konkurence, nemůžou existovat ani invoace

22.  9.  2016 | Stanislav Janů | 139

Týden Živě: Zvyknou si Češi platit paušál za software?

Týden Živě: Zvyknou si Češi platit paušál za software?

** Zoner vypustil do světa nové Photo Studio. Je za paušál. ** HP nechce neoficiální inkoust ** Koutek časopisu Computer

25.  9.  2016 | Časopis Computer | 65


Aktuální číslo časopisu Computer

Srovnání výhodných 27" monitorů

Velký test levných rychlých routerů

Jak nastavit Android, aby vás nesledoval

45 podrobných testů a recenzí