Oculus Rift vs. HTC Vive: vyzkoušeli jsme virtuální realitu na vlastní oči

  • Oculus a HTC Vive jsou nejslibnější systémy virtuální reality pro PC
  • Obě zařízení nabídnou silný zážitek, HTC Vive ho umocňuje možností pohybu v prostoru
  • Nedostatků je ještě dost, virtuální realita je ještě na začátku
Kapitoly článku

Rok 2016 by se měl stát rokem virtuální reality. Po několika letech vývoje se dostanou na trh Oculus Rift a HTC Vive, tedy dva nejslibnější prostředky pro virtuální realitu, které můžete připojit ke svému počítači. Bude ale potřeba výkon, což je příležitost pro Nvidii a její grafické karty. Nvidia se proto logicky snaží virtuální realitu podporovat a nyní připravila „roadshow“ pro novináře, na které jsme si mohli Oculus a Vive vyzkoušet.

Ačkoli jsme už obě zařízení vyzkoušeli dříve, bylo velmi přínosné zkusit si obě těsně po sobě a v prakticky finálních verzích. První dojmy jsme nyní krátce sepsali hned, blíže o svých zážitcích a nabytých poznatcích poreferujeme v nedělním Týdnu Živě.

O úspěchu rozhodne software

Tomáš Holčík

HTC Vive jsem už zkoušel několikrát. Před měsícem jsem měl na hlavě i aktuální verzi s přední kamerou a vylepšenou optikou. Proto mne možnost testování starší verze HTC Vive tolik nezajímala z technického hlediska, ale především nabídkou softwaru.

396160166 
K virtuální realitě potřebujete nejen zobrazovací zařízení, ale i výkonný počítač. Dema běžela na herních počítačích s kartami nvidia Titan X

Hlavně jsem se těšil na VR střílečku Arizona Sunshine, kde postupně čelíte náporu útočících zombie. Díky samostatným ovladačům snímaným nezávisle na VR brýlích máte pocit, že do rukou berete skutečné zbraně a můžete mířit jako běžnou pistolí. Líbilo se mi, že mohu namířit rukou za sebe a střílet i ty nepřátele, na které se přímo nedívám. Míření pomáhá laserový paprsek a moje přesnost se po chvilce hraní příjemně zlepšila. Jistě, bylo to jen krátké snadné demo, ale konečně to bylo něco, co se dá hrát delší dobu.

427388797 615034526 
HTC Vive a jeho ovladače

Druhá, pro mne nová ukázka, byla procházka po Everestu. Už to nebylo jen technologické demo, ale hotová VR ukázka, na jaké se už třeba bude platit vstupné. Díky Vive můžete překonávat žebřík nad proláklinou v ledovci (ano, záměrně jsem udělal krok do prázdna a kupodivu se nezřítil) nebo se rozhlížet po okolí. Nejvíc se mi líbila poslední část, kde vidíte před sebou model Everestu a můžete se podívat, kde jsou jednotlivé výškové tábory. Zjistil, jsem, že je mezi nimi opravdu spousta výškových metrů k překonání a rozhodně to není nějaká legrace.

9728219 
Zamířit a pal. Herní ovladače se ve hře změní na zbraně

HTC Vive je pro mne ideální produkt pro počítačové herny, kde si na pár desítek minut pronajmete VR zónu a užijete si úchvatný zážitek. Pro trvalé domácí využití to ze začátku asi moc nebude a asi cena bude větší než v případě Oculusu. Za pár minut hraní ale rádi zaplatíte.

Na finální verzi Oculusu Rift jsem ale byl zvědavý. Oculus udělal v kvalitě obrazu od prvního vývojového kitu obrovský skok a zlepšila se i kvalita softwaru. Palmer Lucky, zakladatel Oculusu, opakovaně tvrdí, že software bude pro Oculus tím nejdůležitějším. První dojem rozhodne o úspěchu virtuální reality.

939715763 
Také Oculus pohyb hlavy v prostoru, ale zvládne jen úhyby hlavou v prosotoru před jedním snímačem. Vive v tomto nabídne větší volnost. Oculus kontruje o něco lepším obrazem.

A můj první dojem? Zkusil jsem si osm různých her včetně plošinovky Lucky's Tale, která bude standardní součástí každého Oculusu. Ovládáte jen pohyb malého lišáka, kamera jej sleduje plynule sama a vy se rozhlížíte po okolí. Upřímně mi ale vadilo, že kamera sama jezdila a navíc byla nepřirozeně blízko - asi jako byste sledovali akci malých legáčků ze vzdálenosti deseti centimetrů. Ano, je to zábavné, dětem se to bude líbit, ale překvapilo mne, že to nedělá virtuální realitě nejlepší první dojem.

Ve všech předváděných hrách, kde se kamera sama pohybovala stejně jako v běžných hrách z pohledu třetí osoby, jsem neměl z VR příjemný pocit. Tam, kde se bod umístění kamery neměnil nebo viditelně se skokově měnil, a jen jste se rozhlíželi, byl VR efekt v pořádku a nedělalo se mi špatně.

632319485 
HTC Vive jsme měli hardwarem ve finální, ale obalem ještě ve vývojářské verzi. To znamenalo menší pohodlí, vyšší hmotnost a změť kabelů. Prodejní verze ale není o moc lehčí a kabel má také...

Asi nejlepší předváděné hry byly EVE: Valkyrie - dlouho vyvíjená vesmírná VR střílečka - a hokej z pohledu brankáře. Zatímco EVE bude plnohodnotná hra, hokej byl takový spíš jednodušší, rozhlížíte se po hřišti a snažíte se dívat přímo na puk. Když proti vám vyletí, levým nebo pravým triggerem na gamepadu vykryjete příslušnou stranu.

Předváděné hry pro Oculus ale nepůsobily graficky nějak úchvatně. Jistě, obraz je všude okolo vás a trojrozměrný, ale být to na běžném 2D monitoru, říkáte si, že to utáhne integrovaná grafika procesoru. Tady ale VR poháněl nejvýkonnější Titan X od Nvidie. Minimem pak bude GTX 970, které asi tyto graficky jednodušší hry utáhne.

Co opravdu o úspěchu VR rozhodne, bude software. VR brýle jsou technologicky dostatečně vyspělé, přesnost snímání polohy hlavy funguje v pohodě. Co jsem ale zatím viděl, mně nemotivuje k tomu, abych pořídil VR sadu a vyměnil můj domácí počítač za mnohem výkonnější. Letošní rok bude ale po dlouhé době velmi zajímavý, VR revoluce hodně změní a objeví se zcela nové hry a aplikace, které nemohly dosud existovat.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,