Oculus chystá další verzi virtuální reality i tento rok [CES]

Šéf Oculus na CESu prozradil podrobnosti o problémech a řešení budoucí virtuální reality a nazančil, kdy se dočkáme nového modelu brýlí pro virtuální realitu.

Na CESu se objevila i společnost Oculus VR, která je známá nejpokročilejšími brýlemi pro virtuální realitu – Rift, které už mají vývojáři a fanoušci dostupné v druhé verzi. Oculus má ale i třetí prototyp Crescent Bay, který je dle tvrzení mnohem blíže finální verzi určené pro běžné uživatele a obsahuje i optimalizovaná sluchátka pro dokonalý prostorový zvuk dle natočení hlavy.

Klepněte pro větší obrázek 
Oculus má na CES velký stánek a u něj obrovskou frontu zájemců o vyzkoušení virtuální reality

Třetí rok a třetí model

Zakladatele a šéfa  Palmera Luckyho na CESu vyzpovídal redaktor webu Engadget. Na otázku, kdy bude uvedena nová verze vycházející z Crescent Bay, Palmer upozornil, že Oculus během 2 let už uvedl dva dostupné prototypy a Crescent Bay je zatím jen pro prezentaci. I když to přímo neřekl, poměrně jasně si naznačil, že se dočkáme třetího veřejného modelu i tento rok. Zda ale půjde o další vývojářský kit nebo konečně finální model, není stále jasné.

Klepněte pro větší obrázek
Oculs Rift Crescent Bay poskytuje mnohem lepší virtuální zážitek než Rift DK2, a to i dle tvrzení těch, kteří starší prototypy podrobně zkoušeli.

K nedávné akvizici společnosti Nimble (snímání rukou, teré se pak objeví ve virtuální realitě), která ještě stále probíhá, nechtěl zatím nic prozradit. Ale popsal, že snímání rukou v prostoru tak, aby vám z toho nebylo ve virtuální realitě špatně, je také složitý oříšek. Nestačí totiž dvě 2D kamery na brýlích jako třeba při natáčení 3D filmů, ale je nutné zpracovat hloubkový obraz a simulovat velikosti i vzdálenosti dle natočení hlavy s brýlemi. Dokonalá verze bude až v době, kdy se bude snímat veškeré reálné objekty v okolí a pak se dle nich bude případně upravovat zobrazení virtuální reality v reálném čase.

K problémům se vyjádřil i ohledně viditelného zorného úhlu. Podle jeho slov jsou čočky na svých aktuálních limitech kolem 100 stupňů a k dosažení plného zorného pole 180 stupňů a více je nutné vyřešit spousty dalších problémů, včetně přesné a rychlého sledování pohybu očí (poté je zorný úhel až 270 stupňů). Zatím má ale rozšíření zorného pole nižší prioritu.

Palmer také potvrdil, že lze očekávat, že stejně rychle jako mobilní telefony zrychlily vývoj malých displejů z pohledu kvality a rozlišení, tak pravděpodobně i stejně rychle vývoj v oblasti rozlišení ustane. Z pohledu rozlišení jsou totiž současné displeje (už v oblasti 2 560 pixelů) dostatečné pro použití v běžné vzdálenosti v ruce, takže už výrobce nebude nic nutit rozlišení zvyšovat a naopak se zaměří třeba na tloušťku, spotřebu a další vlastnosti.

Pro virtuální realitu je ale nutné ještě mnohem vyšší rozlišení, ani 4K nebude optimální a Palmer už o budoucím rozlišení 8K a 16K ve velikosti pro nasazení v brýlích mluvil dříve. Virtuální realita tak podle něj bude hlavní segment, který teď bude muset tlačit vývoj rozlišení v oblasti malých displejů a určitě bude nutné mít specializované displeje. Nyní se totiž stále používají upravené verze pro mobilní telefony.

Bezdrátová verze Riftu

Oculus Rift využívá výpočetní výkon v počítači a je s ním spojen kabelem pro přenos obrazu a dat ze senzorů. V případě bezdrátové verze Palmer hovořil o dvou možnostech – mít výpočetní výkon externě (počítač, konzole) a přenášet tak jen obraz a data ze senzorů.

Pro tento případ jsou bezdrátové technologie ještě nepoužitelné – zvládnou sotva Full HD v 30 snímcích za sekundu a odezva není použitelná pro virtuální realitu. Sám Palmer uvádí, že nyní jsou zaměření na minimálně 90 Hz/fps, kdy už mizí spousta neduhů s vnímáním obrazu (nevolnost) a simulace začíná být velmi věrná a příjemná.

Druhý způsob je integrace všeho do brýlí (ve stylu Gear VR, na kterých Oculus pracoval se Samsungem), zde je ale pochopitelně stále omezení výpočetního výkonu v malých rozměrech, spotřeba energie a další problémy. Cílovkou jsou tak zatím jednoduché věci jako prohlížení trojrozměrných fotografií či videa, kde více záleží na rozlišení a mobilitě.

Dle tvrzení se mu ale takové řešení zdá do budoucna jako ideální pro ucelený kvalitní zážitek, protože bude výrobce budoucí virtuální reality přesně kontrolovat vysokou kvalitu zážitku. V případě propojení s počítačem je problém, že někdo může mít pomalý nebo "zasekaný" počítač a zážitek z virtuální reality pak bude špatný. A virtuální realita je právě o co nejlepším a nejvěrnějším zážitku.

Video

Témata článku: Hardware, Technologie, Virtuální realita, CES 2015, Oculus, Gear Vr, Lucky, Playlist

5 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Roman Langer 12. 1. 2015 8:20:51
    Místo chystání nových verzí by už měl konečně něco dodat na trh... :-P
  • poool452 10. 1. 2015 10:00:43
    Zajímavé že ze všech novinek za poslední roky tohle je asi jediná která ve...
  • Roman Nepšinský 9. 1. 2015 8:50:42
    Pěkné shrnutí, můžu pana Javůrka pro změnu pochválit. ;) Co se týče...
Určitě si přečtěte

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

Sbíječky vyměnili za klávesnice. Nový projekt má za cíl přeučit horníky na programátory

** Programátorů je málo a horníků bez práce po uzavření dolu Paskov bude moc ** Problém řeší unikátní projekt ** Pilotní kurz dává naději, že by z horníků mohli být použitelní kodéři

28.  11.  2016 | David Polesný | 78

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

ASUS ZenBook 3 se začal prodávat v Česku. Je ve všem lepší než MacBook, ale bude to stačit?

** Novinka od Asusu míří přímo proti MacBooku od Applu ** Nabídne daleko více výkonu za stejné peníze

2.  12.  2016 | David Polesný | 123