Nvidia Tegra X1: Superpočítač v mobilním čipu [CES]

Že je Tegra K1 výkonná? Vedle nového nástupce Tegra X1 už se jen zastydí. Novinka chce najít uplatnění především v chytrých autech, kde bude takový výkon potřeba.

Na loňském CES Nvidia představila čipset Tegra K1, který pak v průběhu roku poháněl ty nejvýkonnější tablety. Letos jízda pokračuje novým čipsetem Nvidia Tegra X1 (dosud známý jako projekt Arista). X v tomto případě znamená Maxwell, což je grafická architektura známá z nedávno uvedených grafických karet, nově ji tedy máme i v mobilním vydání.

753127955 
Tiskovku na letošním CESu tradičně vedl šéf Nvidie Jen-Hsun Huang

Tegra X1 má 4+4 výpočetní jádra pracující na 64bitové architektuře, má 256 grafických jader, která zvládají Unreal Engine 4 a jsou schopná renderovat obraz o rozlišení 4K při 60 snímcích za sekundu. Je to první mobilní čip, který se výpočetním výkonem dostal přes 1 TFLOPS. Nvidia velmi ráda uvádí hodnoty do kontextu s realitou, takže co znamená 1 TFLOPS? Stejný výpočetní výkon měl nejvýkonnější superpočítač na světě v roce 2000. Dnes tedy máme stejnou sílu v mobilním čipu. Rozdíl je však zásadní – tehdejší počítač potřeboval příkon kolem milionu Wattů, Tegra X1 si vystačí s 10 W. Jen patnáct let vývoje...

01.png02.png
03.png04.png
Nvidia Tegra X1. Asi vás nepřekvapí, že je výkonnější, než předchozí generace. Nvidia se také ráda chlubí výsledky, které převyšují konkurenční řešení.

Co s takovým čipsetem hodlá Nvidia dělat? „Něco takového rozhodně nepotřebujete v telefonech“, řekl na tiskové konferenci Jen-Hsun Huang, CEO společnosti. Co tedy? Auta. Podle Nvidie se právě auta v blízké budoucnosti stanou konzumenty největší výpočetní síly a je zde několik oblastí, ve kterých se uplatní.

Do auta s ním: počítač do auta Nvidia Drive CX

V první řadě je to automobilový interiér. Pro něj Nvidia sestrojila palubní počítač Nvidia Drive CX. Na tiskové konferenci jsme viděli, co umožní automobilovým designérům. Jsou to nekonečné možnosti v podobě palubní grafiky, Nvidia si hodně vyhrála s materiály – viděli jsme bambus, automobilový lak, porcelán, kevlar a další. To všechno jsou materiály, na které nestačí pouhý obrázek. Jsou to ze světelného hlediska komplikované materiály, kterými světlo částečně prostupuje a odráží se v několika vrstvách a několika způsoby. To všechno umí Drive CX simulovat a dostat to až na palubní displeje.

05.png06.png 
07.png08.png 
Nikoliv do telefonů či tabletů, ale především do aut míří Tegra X1. Na grafu vidíte, jak má do budoucna podle předpokladů růst souhrnný počet pixelů na displejích v automobilových interiérech. 

Výkon palubního počítače bude využit v několika oblastech – převod textu na řeč, auta k nám tedy budou promlouvat, nebo naopak, my budeme mluvit na auta. Pak je zde navigace, komunikační technologie, multimédia. Auta s Tegrou X1 na palubě rozpoznají jednotlivé členy rodiny podle tváře a bez jakékoliv instrukce ze strany řidiče nastaví auto přesně pro jeho potřeby – konfigurace sedačky, zrcátek, playlisty v přehrávači, seznam bodů pro navigaci, grafická podoba uživatelského prostředí a celá řada dalších parametrů.

09.png10.png
11.png12.png
I takhle mohou vypadat budoucí palubní systémy postavené na technologiích od Nvidie.
13.png14.png
15.png16.png 
17.png18.png 
Takhle si Nvidia hraje s materiály a způsoby, jakými odrážejí světlo.

Auto, které vidí: počítač pro „autopilota“ Nvidia Drive PX

Druhou oblastí, která se začala otevírat už s Tegrou K1, je rozpoznávání prostředí kolem vozu. Už dnes máme auta, která pracují s radarem, ultrazvukem a analýzou obrazu z kamer. Každá technologie má své nesporné benefity, ale první dvě jsou už dostatečně „vytěžené“, a tak se Nvidia hodlá zaměřit hlavně na rozvoj analýzy obrazu.

19.png20.png
Už dnes auta umí mnohé, ale naučí se ještě více.

Auta si na základě několika kamer vytvoří 3D model prostředí kolem sebe. Ale nejde jen o obraz, ale hlavně jeho analýzu, rozpoznání objektů a k nim přiřazených vlastností. I pro tento účel Nvidia představila samostatný počítač, jmenuje se Nvidia Drive PX, na palubě má dvě Tegry X1 a zvládne real-time analýzu obrazu z až 12 HD kamer.

21.png22.png
Nvidia PX je počítač, který bude analyzovat okolí vozu.

Velká část tiskové konference byla věnovaná enginu rozpoznávání reálných objektů. Jeho největší silou je to, že nejde o sadu programátorem vložených objektů, ale systém, který se sám učí a zdokonaluje. Jde o stejnou technologii, pomocí které Facebook rozpozná vaše přátele na fotkách, stejnou technologii aplikuje Google při vyhledávání obrázků. V podání Nvidie a automobilového počítače to znamená jednu velkou věc. Učí a zdokonaluje se každý samostatný počítač. Ale zároveň data předává do centrálního systému, který zpětně updatuje všechny ostatní palubní počítače. Jinými slovy, až bude po světě jezdit milión aut s počítači Nvidia PX, učení bude probíhat silou miliónu superpočítačů.

Technologie automatického rozpoznávání objektů začínala velmi pomalu a procento správného rozpoznání bylo směšně nízké. Stavěla ale na principu učení a dnes umí rozpoznat objekty lépe než člověk. Už dnes technologie rozpozná tisíce objektů z reálného světa. Každý z nich může pro auto v pohybu znamenat různé věci – chodec částečně zakrytý autem je stále rozpoznaný jako chodec, školní autobus je za jízdy řadovým účastníkem provozu, ale když zastaví a rozbliká se, mohou z něj vyběhnout děti, na což mohou reagovat bezpečnostní systémy vozu, podobné je to s klidně jedoucí ambulancí a ambulancí se zapnutými výstražnými světly…

23.png24.png 
25.png26.png 
Chodci, značky, čáry a auta, to je základ od programátorů, kromě toho se ale počítače samy učí rozpoznávat objekty pomocí neuronových sítí. Už dnes jsou prý lepší než lidé.
27.png
S jistými omezeními a ve spolupráci s radarem či ultrazvukem zvládá technologie pracovat i v noci.
28.png 29.png
30.png 31.png
Stačí čtyři kamery na voze a díky výpočtům se „na něj můžete dívat zvenčí“. Praktická aplikace této technologie? Přijedete na parkoviště, zapnete autopilota, který sám projede uličkami, najde volné parkovací místo a zajede do něj.
32.png 33.png34.png 35.png
Ukázka objektů, které je Nvidia schopná identifikovat.

Jedním z partnerů Nvidie je Audi. Tato automobilka na základě popsaných technologií sestrojila auto, které je schopné objet závodní okruh stejně rychle jako profesionální pilot. I to je forma řízení, která obnáší hodně výpočetní síly a zpracování mnoha proměnných parametrů.

36.png
Audi je s Nvidií kamarád. Některé technologie už využívá u svých aut teď, ty nové už jsou v plánu
 
Diskuze (16) Další článek: Nový Lenovo ThinkPad X1 Carbon - návrat ke kořenům [CES]

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,